سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حدود ۳۰۰ نفتکش به دلیل نگرانی بازار جهانی نفت از نقض تحریمهای امریکا با محدودیت دسترسی مواجه شدهاند و این امر نرخ حمل محمولهها را به رقم بیسابقهای رسانده است.
یک معاملهگر نفتخام در آسیا به رویترز گفت: نرخ حمل محمولههای نفتی سر به فلک کشیده و افراد نسبت به هزینه حمل بسیار مضطرب شدهاند. شرکت یونیپک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک چین است، شرکت بازرگانی سوئیسی ترافیگورا، شرکت نفتی اکوئینور و اکسون موبیل استفاده از ۲۵۰ نفتکش را که در سال گذشته نفت ونزوئلا را حمل کردند، کنار گذاشتند. شرکتهای نفتی همچنین از استفاده از ۴۳ نفتکش متعلق به شرکت کاسکوی چین که ماه گذشته هدف تحریمهای امریکا قرار گرفت، اجتناب میکنند. به گفته معاملهگران و کارگزاران، شرکت کاسکو مالک ۳ درصد از ابرنفتکشهای جهان است و فقدان کشتیهای این شرکت، عامل اصلی رشد سرسامآور نرخ حمل محموله توسط ابرنفتکشها در دو هفته گذشته بوده است. به گفته آنوپ سینگ، مدیر منطقهای تحقیقات نفتکش در شرکت کارگزاری کشتی برامار، اختلال مربوط به حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و تحریم شماری از نفتکشهایی که سال گذشته وارد بنادر ونزوئلا شدند، کمبود در بازار نفتکش را تشدید کرده است. همچنین ۲۳ ابرنفتکش برای نصب تجهیزات پاکسازی آلایندهها برای عمل به مقررات سوخت دریایی بینالمللی جدید که از ژانویه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته میشود، از خدماتدهی خارج شدهاند. نرخ حمل محموله توسط ابرنفتکشها در مسیرها به مقصد آسیا، از زمان تشدید تحریمهای امریکا در ماههای اخیر جهش پیدا کرده است.