سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حبیب خزاعیفر آهنگساز فیلم سینمایی «رد خون» که این روزها در میان استقبال مخاطبان روی پرده سینماهاست در گفتگو با مهر با اشاره به انگیزههای خود برای ساخت موسیقی این فیلم گفت: بن مایه موسیقی فیلم رد خون با آنچه مخاطبان از موسیقی فیلم ماجرای نیمروز به یاد داشتند، دارای نشانههای مشترکی است، چراکه فیلم ردخون در ادامه تفکراتی است که در فیلم قبلی محمدحسین مهدویان مورد توجه قرار گرفته بود، بنابراین نمیشد که فضای موسیقایی فیلم تغییر پیدا کند.
وی ادامه داد: شنونده موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» با چارچوبی همراه بود که عمدتاً روی سازهای زهی و پیانو متمرکز بود، اما در موسیقی فیلم «رد خون» که از فضای اکشنتر و حادثهایتری برخوردار است، تلاش کردم تا با استفاده از سازهای بادی برنجی و همچنین سازهای کوبهای، فضایی را ایجاد کنم که در عین وفاداری به بنمایه اصلی موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» وارد فضای جدید شنیداری هم بشود که برای مخاطب میتواند دربرگیرنده تجربههای متفاوتی باشد.
این آهنگساز سینما که بیش از ۱۵سال است با محمدحسین مهدویان در آثارش همکاری میکند، در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: اساساً فضای موسیقایی فیلمهایی که به نوعی مرتبط با تاریخ معاصر هستند، چارچوبی دارد که طبق آن آهنگساز باید با استفاده از یک قالب ارکسترال با مفهوم و معنای داستان همراه شود و این یک نکته اجتنابناپذیر است و ناگزیریم از آن پیروی کنیم. به همین منظور در قالب کلی کارهایم، تلاش میکنم نگاه سطحی به ماجرا نداشته باشم و چارچوب اصلی موسیقی کار را به سازهایی اختصاص دهم که در یک موقعیت ارکسترال قرار میگیرند، البته این تفکر در خیلی از فیلمها میتواند وجود نداشته باشد، همان طور که من در فیلم «لاتاری» این گونه عمل نکردم و آهنگسازی را در قالب دیگری طراحی کردم.
خزاعیفر درباره اجرای زنده یا تهیه و تولید آلبوم موسیقی از آثار سینماییاش هم بیان کرد: مدتهای زیادی است که به فکر تهیه یک آلبوم مستقل از موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» و «ردخون» هستم و این جزو یکی از دغدغههای من است که بتوانم روزی این پروژه را نهایی کنم، اما در این چارچوب بعضاً موانعی به وجود میآید که به هیچ عنوان ربطی به تهیهکننده و موارد این چنینی ندارد و کاملاً به شرایط نامطلوب بازار موسیقی بازمیگردد. امیدوارم فضا به گونهای هدایت شود که بتوانم علاوه بر انتشار آلبوم موسیقی این دو فیلم، نسبت به انتشار سایر آثارم نیز اقدام کنم. اتفاقاً در این شرایط است که به عنوان آهنگساز این انگیزه در من ایجاد میشود تا درباره اجرای زنده چنین آثاری در قالب ارکسترهای حرفهای نیز به فکر برنامهریزی باشم.