سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مصوبات قیمت گذاری خودرو از سوی خودروسازان به هیچ عنوان رعایت نمیشود، کافی است نگاهی به قیمت برخی از خودروها بیندازیم تا متوجه شویم مرز گرانی تا کجا میرسد. البته حل مشکل قیمت خودرو به گره کوری در یک سال اخیر تبدیل شده که به نظر نمیرسد به این زودی بتوان این گرانی را از بین برد. در واقع ارادهای برای از بین بردن گرانی شدید حاکم بر بازار خودرو وجود ندارد.
مصوبه قیمت گذاری خودرو به این شکل است که خودروی تولید شده باید پنج درصد پایینتر از قیمت بازار در کارخانه به فروش برسد این در حالی است که چنین چیزی نه تنها رعایت نمیشود که حتی برعکس آن هم مشاهده شده است.
در این مورد میتوانیم به قیمت یک خودروی نسبتا اشاره کنیم که از سوی کارخانه ۱۴ میلیون تومان گرانتر عرضه میشود به طوری که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۲۸۱ میلیون تومان است، ولی کارخانه، آن را با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان عرضه میکند.
خودروهای دیگری نیز همین رویه را دارند، به طور مثال خودرویی که با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومانی از سوی کارخانه به خریدار عرضه میشود در بازار با حدود ۴۰ میلیون تومان کمتر خرید و فروش میشود که این تفاوت چشمگیر قیمت به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و یک تخلف بسیار بزرگ محسوب میشود.
موارد زیادی در این زمینه به چشم میخورد. خودرو دیگری از یک شرکت خاص خودروسازی در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است، اما همان خودرو با همان مشخصات در بازار حدود ۱۷ میلیون تومان ارزانتر به خریدار ارائه میشود.
در موارد متعددی از سوی خودروسازان داخلی، خودروها با قیمتهای متفاوتی نسبت به بازار از سوی کارخانه عرضه میشود؛ همانند خودرویی که در بازار ۲۷۵ میلیون تومان قیمت دارد، اما در کارخانه ۳۱۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
اختلاف قیمتهای متعدد در بازار و کارخانه قابل توجیه نیست. علی نهالی کارشناس اقتصادی و خودرو دراینباره به جام جم آنلاین گفت: برای تعیین قیمت خودرو باید مصوبات را در نظر گرفت، اما اینکه خودروسازان به راحتی برای خود قیمت گذاری میکنند نشان میدهد که دستهای پشت پرده مثل همیشه کار خود را میکنند.
وی افزود: خودروسازان حاضر به کاهش قیمت خودروهای خود نیستند تا این اختلاف بین بازار و کارخانه به واضحترین شکل ممکن به نظر بیاید.
نهالی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت خودرو در بازار پایینتر است گفت: نبود مشتری باعث شده است تا قیمت خودرو در بازار پایینتر بیاید. اما بالا رفتن قیمت همان خودرو در کارخانه به هیچ عنوان عقلانی نیست و هیچ بهانهای هم نباید پشت سر آن قرار داشته باشد.
وی پیشبینی کرد در بازار خودرو نوسان قیمتی خاصی اتفاق نیفتد و ثبات قیمتها وجود داشته باشد.
تفاوت قیمت بازاری با کارخانه برخی از خودروها
سراتو – قیمت بازار: ۲۸۱ میلیون تومان قیمت کارخانه: ۳۰۱ میلیون تومانMVM۳۱۵- قیمت بازار: ۱۲۳ میلیون تومان – قیمت کارخانه: ۱۴۰ میلیون تومانچری تیگو ۵- قیمت بازار: ۲۷۵ میلیون تومان – قیمت کارخانه: ۳۱۳ میلیون تومانایکس ۲۲ اتومات –قیمت بازار: ۱۸۰ میلیون تومان – قیمت کارخانه: ۱۸۵ میلیون تومانایکس ۲۲ اتومات فول – قیمت بازار: ۱۸۸ میلیون تومان – قیمت بازار: ۲۰۳ میلیون تومانتیگو ۷- قیمت بازار: ۳۸۰ میلیون تومان – قیمت کارخانه: ۴۳۰ میلیون تومان