کد خبر: 974405
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
مدرس دانشگاه اصفهان :
رضا ابراهیم زاده با حضور در کارگاه آموزشی "مدیریت کسب و کار در رسانه با تاکید بر مطبوعات" با اشاره به اینکه شتاب تکنولوژی موجب تغییرات ماهوی در نشریات داخلی و خارجی شده گفت: چند سال گذشته روزنامه همشهری به عنوان بنگاه بزرگ رسانه ای شناخته می شد و تبلیغات آن با بخش «نیازمندی ها» نیاز مخاطبان را برطرف می کرد که با توسعه شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن هایی مانند شیپور و دیوار دستخوش تغییرات عظیمی شد و با ریزش تبلیغات مواجه گردید.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مدرس دانشگاه اصفهان در کارگاه آموزشی "مدیریت کسب و کار در رسانه  اظهلر داشت :در گذشته مطبوعات با دپوکردن کاغذهایی که با یارانه دولتی دریافت می کردند و فروش این کاغذها در بازار آزاد هزینه ها را تامین می کردند؛ اما به مرور زمان سازمان های دولتی کاغذ یارانه ای اندکی در اختیار مطبوعات قرار می دهند و از سوی دیگر با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و فضای وب ماهیت تبلیغات دچار تحول و دگردیسی شده است.

رضا ابراهیم زاده افزود: مطبوعات داخلی با سه آسیب مهم کاهش کاغذهای یارانه ای، توسعه شبکه های اجتماعی و فضای وب و کمبود مطالعه روزنامه ها مواجه هستند.

وی با تاکید بر مدل"پنج گانه" که در تحلیل کسب و کار به کار گرفته می شود تصریح کرد: مدل "پنج گانه" شامل تهدید تازه واردها، تهدید چانه زنی خریداران و مشتریان و تهدید کالاها و خدمات جایگزین، تهدید قدرت چانه زنی عرضه کنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه و در نهایت تهدید رقابت درون صنعتی است.

به گفته این مدرس دانشگاه اصفهان، هرکسب و کاری که به نیروی متخصص کمتر نیاز داشته باشد و ساختار پیچیده ای نداشته باشد با تهدید تازه واردها مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد:  فضای رسانه و مطبوعات با تهدید و هجوم تازه واردها همراه است؛ زیرا در آینده نزدیک توسعه و فراگیری شبکه های اجتماعی و نسل چهارم و پنجم وب ها، به همه این امکان را می دهد تا با ایجاد گروه به خبرپراکنی مشغول شوند.

ابراهیم زاده با تاکید بر گسترش پدیده شهروند خبرنگار اظهار داشت: تازه واردها در عرصه رسانه می توانند تبلیغات را که در گذشته در انحصار چند رسانه محدود بود و عامل بقای آن رسانه تعریف می شد را از بین ببرند و زمینه تعطیلی رسانه فراهم شود.

وی در ادامه بر نیازسنجی مخاطبان تاکید کرد و گفت: با شناخت تیپ های شخصیتی و روانشناختی افراد می توان به نیازسنجی اطلاعاتی در بین مخاطبان دست زد و متناسب با نیاز مخاطبان برای تولید محتوا اقدام کرد.

مدرس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه قدرت چانه زنی مصرف کننده در عالم مطبوعات را می توان با قیمت گذاری اطلاعات مورد نیاز برای هر مخاطب تعیین کرد گفت: اگر رسانه ها با احترام به نیاز مخاطب، قیمت موضوعات را به شیوه ای تنظیم و تعیین کنند که خرید کل روزنامه برای فرد به صرفه تر باشد مخاطب به خرید آن رسانه راغب خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر می توان با نشر کوتاه یک خبر و پیگیری مستمر آن موضوع توسط افراد درگیر با آن، از فعالان شبکه های اجتماعی که فرصت چنین واکاوی را ندارند در ازای ارائه مشروح آن مطلب، هزینه ای مازاد درخواست کرد.

ابراهیم زاده با بیان اینکه بخش بندی مشتریان می تواند اطلاعات دقیقی از مخاطبان را سیاهه کند ابراز داشت: سیاهه ای از اطلاعات و علاقه مندی های مخاطبان می تواند در تولید محتوا و دریافت تبلیغات و وفاداری مشتریان به رسانه و کاهش چانه زنی مخاطبان نقش داشته باشد.

وی اذعان داشت : هرکسی در عالم رسانه و مطبوعات به فعالیت مشغول است باید بر روانشناسی متقاعدسازی افراد در رسانه های اجتماعی که جایگزین خبرنویسی شده مسلط شود و همچنین دانش فعالیت در شبکه های اجتماعی را فرا بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: اقناع درشبکه های اجتماعی گاهی با نوشتن چند کلمه و به کارگیری تصاویر همراه بوده لذا با فراگیری این دو مهارت که مهمتر از سبک های خبرنویسی است می توان به کسب و کار در رسانه رونق بخشید.

شایان ذکر است؛ کارگاه آموزشی"مدیریت کسب و کار در رسانه با تاکید بر مطبوعات" به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در مجتمع مطبوعاتی برگزار شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر