کد خبر: 975915
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، رخداد‌های تأثیرگذار تاریخ معاصر هستند که هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی ایران نقش خاصی ایفا کردند، اما بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان کشورمان آگاهی کافی در این زمینه ندارند.

سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب در آستانه ۱۳ آبان‌ماه روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند: «۷۰ جلد کتاب از اسناد لانه جاسوسی منتشر شده است؛ چرا هیچ نشانه‌ای از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست؟ این یکی از اعتراض‌های من است، وزیر جدید هم در جلسه هستند، چرا این اسناد در کتاب‌های دانش‌آموزان نیست تا جوانان بدانند و بفهمند در کشور چه گذشته است.»

از آن زمان تاکنون حتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش که مغز متفکر پیکره آموزش و پرورش کشور است در این زمینه اقدام جدی انجام نداده و خروجی درخور بررسی در این زمینه نداشته است. حتی دانشگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی پیشرو هستند هم در زمینه پژوهش در حوزه ۱۳ آبان فعالیت چشم‌گیری نداشته‌اند.

راهبرد‌های کلان شورای عالی چه در وزارت آموزش‌و‌پرورش و چه در وزارت علوم نشان می‌دهد که در کشور ما بخش آموزش مقدم بر بخش پژوهش و تحقیق است.

سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران به عنوان معتبرترین سند‌ی که تاکنون در راستای شناسایی و معرفی چالش‌های جدید کشور در تفکر نوین جامعه جهانی با آن روبه‌رو است به تصویب رسیده و طبق این سند جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز باید دارای ویژگی‌هایی ممتازی باشد که تمرکز و کالبدشکافی رخداد‌های مهمی همچون ۱۳ آبان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد، چون درس‌های فراوانی در آن نهفته است.

هدف از ایجاد مدل‌های مختلف مدارس از هیئت‌امنایی و غیرانتفاعی گرفته تا دانشگاه‌هایی با تمرکز بر علوم انسانی که مردم انتظار داشتند برخی مشکلات جامعه با مدل‌های بومی پژوهش‌های داخلی رفع شود. باید مدارس و دانشگاه‌ها با مدل‌های بومی و مبتنی بر فرهنگ جامعه شکل گرفته و توسعه یابند؛ به خصوص اینکه در روز‌های اخیر بحث تأسیس مدارس توسط برخی از مسئولان کشور در حوزه علوم انسانی هم داغ شده است.

کم‌کاری درخصوص رخداد مهم ۱۳ آبان به حدی است که نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای تبلیغات اسلامی کشور روزگذشته در گلایه از بی‌مهری برخی مدیران در این زمینه گفت: «با وجود اهمیت ۱۳ آبان، جای بسیاری از مسئولان در این راهپیمایی خالی است.»

نه تنها علوم انسانی بلکه شیوه مدیریت جهادی در کشور هم می‌طلبد که براساس فرهنگ عمومی جامعه در کشور توسعه یابد. این روز‌ها نمود علوم انسانی در کشور به نوشتن کتاب خلاصه شده است، اما نوشتن کتاب به تنهایی دردی از جامعه دوا نمی‌کند. نوشتن کتاب بدون ارائه راهکار، جوابگوی نیاز‌های جامعه نیست.

سیستم آموزشی نیاز به بازآفرینی برخی مفاهیم بومی در کشور دارد. مثلاً به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور «باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی یادآوری کنیم که با از خود گذشتگی و ایثار می‌توانند ایران را به خودکفایی و خودباوری برسانند؛ مفاهیمی که در دیگر کشور‌ها خریداری ندارد و نامفهوم است.»

از مدارس عادی گرفته تا مدارس خاص با شهریه‌های کلان و به خصوص دانشگاه‌ها باید حصار‌های فکری خود را حذف کنند و به بخشی از فرهنگ و اجتماع جهادی تبدیل شوند. مراکز آموزشی باید محور توسعه کشور باشند و از پژوهش در رویداد‌های مهم انقلاب برای کاربردی کردن در مدیریت کشور بهره بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار