سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این بار قرعه به نام حمید نعمتالله افتاد تا تصویربرداری فیلم سینماییاش به نام «قاتل و وحشی» به دلایل مشکلات مالی متوقف شود. نعمتالله دلیل توقف فیلمبرداری فیلمش را چنین عنوان کرد: «مشکلاتی برای این فیلم به خاطر برآورد هزینه ساخت پیش آمد، اما در نهایت راه چارهای برای این مسئله در گفتگو با آقای رنجکشان پیدا کردیم و فیلمبرداری فیلم ادامه پیدا خواهد کرد.» او همچنین اضافه کرد که تا امروز بیش از ۷۰درصد فیلمبرداری این فیلم سینمایی انجام شده و تدوین همزمان آن توسط هایده صفییاری در حال انجام است. پس از انتشار خبر توقف فیلم، محمدصادق رنجکشان سرمایهگذار فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» نیز در توضیحی چند خطی گفت که به عنوان سرمایهگذار این پروژه، تمامی تعهدات مالی خود را مطابق قرارداد از ابتدا تا به انتها به طور کامل انجام داده و مسئولیت توقف و هر گونه اتفاق دیگر بر عهده تهیهکننده فیلم است. رنجکشان یکی از سرمایهگذارانی است که ورودش به سینما حرف و حدیثهای زیادی به دنبال داشته است. او سابق بر این در صنف آژانسهای هواپیمایی فعالیت میکرد و مدتی است که اقدام به سرمایهگذاری در فیلمهای سینمایی و تئاتر کرده است. او سال گذشته به دلیل سرمایهگذاری روی پنج فیلم از بحثبرانگیزترین چهرههای سینمایی شده بود و امسال سه فیلم «سرخپوست»، «سرکوب» و «روسی» با سرمایه وی روانه پرده سینماها شد. حاشیههای کارگردانان و تهیهکنندگان در سینمای ایران مسبوق به سابقه است و معروفترینش به کشمکش و درگیری منصور لشکری قوچانی تهیهکننده فیلم «قاتل اهلی» و مسعود کیمیایی کارگردان فیلم برمیگردد. در جریان تصویربرداری این فیلم، تهیهکننده اعلام کرد فیلم تمام شده و فیلمبرداری را تعطیل کرد و بعد کیمیایی نامه نوشت و به احترامش شورایی تشکیل شد و رأی به گرفتن صحنههای باقیمانده داده شد. حضور افرادی مثل محمد امامی با پولهای آلوده و کثیف دستاوردهای مخربی را برای سینما داشته است. ریخت و پاشهای این سرمایهگذاران و تهیهکنندگان، وضعیت تولید فیلمهای سینمایی را به لحاظ مالی به هم ریخت. ورود این تهیهکنندگان با پولهای مشکوک سینمای ایران را در چند سال اخیر با مشکلات عجیبی مواجه کرده است. بالا رفتن غیرعقلانی دستمزد بازیگران، افزایش هزینههای تولید و پایین آمدن کیفیت فیلمها نمونههایی از تاثیر حضور این افراد در سینماست. غلامرضا موسوی عضو شورای عالی تهیهکنندگان سال گذشته درباره مسئله ورود پولهای سرگردان و مشکوک به حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی و آسیبهایی که این مسئله برای سینما ایجاد میکند، چنین گفت: من حدود پنج سال پیش برای اولین بار در مورد ورود پولهای مشکوک به سینما و مراکز نمایشی هشدار دادم و گفتم این پولها منشأ سالمی ندارند و اغلب برای پولشویی وارد جریان نمایش چه در شبکه نمایش خانگی و چه سینما میشوند ولی متأسفانه در این چند سال هیچ گونه واکنشی از سوی افراد و نهادهای مسئول صورت نگرفت.
سینمای ایران در حالی از این وضعیت آشفته رنج میبرد که تهیهکنندگی و سرمایهگذاری در کشورهای توسعهیافته قانون و اصول مشخصی دارد و تهیهکنندگان به عنوان بخش مهمی از جریان ساخت یک فیلم به شمار میروند. تهیهکنندگان سینما در کشورهای دیگر معمولا با سینما و شرایط تولید یک فیلم آشنایی خوبی دارند و بر اساس ضوابط و مقرراتی وارد چرخه تولید میشوند. در صنعت سینمای هالیوود این کمپانیها و تهیهکننده هستند که حرف اول را میزنند و معمولا با انتخابهای دقیق موفق میشوند پروژههایی را به سرانجام برسانند که بیشترین امید را برای تسخیر گیشهها دارند. این تهیهکنندگان با وجود سرمایهگذاریهای زیاد روی فیلمهایشان به هیچ عنوان قواعد ساخت یک فیلم را به هم نمیزنند و حاضر به دادن پولهای خارج از عرف به ستارههایشان نیستند. میزان دستمزد بازیگران و سایر عوامل از یک میزان متناسبی برخوردار است و حضور ستارههای سینمایی بخشی از بودجه تولید را به خود اختصاص نمیدهد. متأسفانه تهیهکنندگی در سینمای ایران فقط در داشتن پول و سرمایه خلاصه میشود و تهیهکنندگان تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت یک فیلم ندارند. این وضعیت در چند ساله اخیر و با ورود چهرههای جدید با پولهای مشکوک تشدید هم شده و ضربههای سنگینی به چرخه تولید در سینمای ایران زده است.