کد خبر: 985836
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۵
اگر مسئولی بخواهد از بیکاری در بوشهر صحبت کند، بهتر است علت این امر را در کم کاری‌ها و نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های این استان صحبت کند. جایی‌که آسمان و زمین و دریای آن می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را با قدرت تمام به حرکت در آورد.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: بوشهر را باید جزو استان‌هایی در نظر داشت که آنقدر ظرفیت و توانمندی دارد که بتواند علاوه بر نیاز‌های خودش، استان‌های همجوار را هم حمایت و تحت پوشش خود قرار دهد. از آب شیرین‌کن‌هایش گرفته تا ظرفیت و اقتصاد دریا و توانمندی‌هایش در حوزه گردشگری در زمین و آب و حالا هم به خاطر قرار گرفتن در منطقه‌ای استراتژیکی که می‌تواند قطر را به اوراسیا متصل کند. اتفاقی که بازارچه‌های مرزی آن را به طرز شگفت‌انگیزی شکوفا و با اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف، افق روشنی را پیش‌روی استان قرار دهد.
اگر مسئولی بخواهد از بیکاری در بوشهر صحبت کند، بهتر است علت این امر را در کم کاری‌ها و نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های این استان صحبت کند. جایی‌که آسمان و زمین و دریای آن می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را با قدرت تمام به حرکت در آورد.

تحول بوشهر با اقتصاد دریایی
در کمال تأسف باید گفت مسئولان استانی بوشهر بیشتر به حرف زدن و تعریف از داشته‌هایشان اکتفا کرده و در عمل آنگونه که باید کار خاصی انجام نداده‌اند. در همین رابطه روز گذشته استاندار بوشهر که در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی استان شرکت کرده بود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تولیدی گفت: «نرخ بیکاری از بالای ۱۰ درصد در فصول گذشته به ۴/ ۹ درصد در پاییز رسیده است.» عبدالکریم گراوند هم با تأکید بر اینکه کاهش نرخ بیکاری در بوشهر به ظرفیت دریا و اقتصاد دریا برمی‌گردد، رونق تولید و بهبود معیشت مردم ساحل نشین و مرزی کشور را ضروری دانست و ادامه داد: «در راستای کاهش نرخ بیکاری در استان از ظرفیت‌های دریا و اقتصاد دریایی استفاده شده است.» وی از ایجاد شرایط پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بالای ۵۰ هزار تن در بندر بوشهر خبر داد و گفت: «طرح‌های مهمی برای بهبود معیشت ساحل نشینان تدوین و عملیاتی شده به‌گونه‌ای سوخت ۸۰ درصد شناور‌های استان بوشهر به صورت یارانه‌ای تأمین می‌شود.» استاندار بوشهر با اشاره به اینکه با وجود مجتمع‌های پتروشیمی متعدد در استان ولی منابع مالی این واحد‌های صنعتی متعلق به استان بوشهر نیست، تصریح کرد: «گردش مالی این مجتمع‌ها حق طبیعی بوشهر است که نظام بانکی توان بیشتری پیدا کند تا در مسیر توسعه استان قرار بگیرد.»

بی‌توجهی دولت به خواسته‌های فعالان اقتصادی
بوشهر به خاطر موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی و بندر بین‌المللی‌اش حالا می‌تواند به پل ارتباطی کریدور شمال به جنوب از کشور‌های CIS و اوراسیا به کشور قطر باشد. مسئله‌ای که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر هم بر آن تأکید کرده، اما دلخوری‌اش از عدم حمایت‌ها را هم بیان کرده و گفته: «گلایه ما از عدم همکاری دولت در تصویب و اجرایی کردن مصوبات ملّی شورای گفتگو هست که بی‌اعتنایی به آن‌ها موجب ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود.» خورشید گزدرازی هم که در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر حضور داشت با بیان اینکه در این شرایط حساس و چه بسا سخت، سخت‌گیری‌های دولت قابل درک نیست! این سخت‌گیری‌ها بر خلاف وعده دولت است، ادامه داد: «عمده فعالیت‌های استان به تفکیک هر بخش در حوزه تجارت و خدمات ۶۲ درصد، صنعت و معدن ۲۴ درصد و کشاورزی ۱۴ درصد است.» وی افزود: «واضح و مشخص است که باید تلاش فراوانی در راستای فعال‌سازی بنادر و گمرکات استان کرد زیرا با وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۱۴ گمرک فعال در استان و وجود زیر ساخت‌های لازم، همسایگی با کشور‌های حوزه خلیج فارس و قرابت فرهنگی با آنان نباید اینگونه در انزوا و رکود باشد.» کارشناسان اقتصادی معتقدند باید به منظور تسهیل و تسویه ارز حاصل صادرات با راه‌اندازی مبادلات پایاپای و بازارچه‌های مرزی و تهاتر کالا با کالا، با رعایت الزامات بهداشت و استاندارد و حقوق عوارض بدون ثبت سفارش در دستور کار دولت قرار گیرد. موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر هم با اشاره به آن گفته: «با توجه به اینکه قشر عظیمی از مردم به امر کالای همراه مسافر (ته لنجی) اشتغال دارند و مصوبه‌های ابلاغی در مورد کالای ملوانی قابلیت اجرایی شدن به طور کامل ندارد، با عنایت به افزایش نرخ دلار، منافع قشر ملوان و لنج‌دار و کاسب را مرتفع نمی‌کند لذا خواهشمند است مجدداً مورد بررسی دولت محترم قرار گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار