کد خبر: 986286
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
نمایشگاه «ایکال» با انگیزه تجاری‌سازی کالا‌های فرهنگی برگزار می‌شود
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی «ایکال» استفاده از محصولات فرهنگی بومی تجاری شده را از مصادیق مبارزه با تهاجم فرهنگی دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه ایکال گامی برای جبران غفلت‌های چندساله در مقابله با تهاجم فرهنگی به شمار می‌رود.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رضا دستمالچی دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال دیروز در نشست خبری معرفی رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال، گفت: در حوزه کسب و کار به ویژه کسب و کار‌های فرهنگی یکی از ارکان اصلی آن «مرچندایز» یا بازارسازی فرهنگی است. در جهان موسساتی به ساخت انیمیشن و کاراکترسازی اقدام می‌کنند و پس از آن محصولاتی پیرامون کاراکتر‌های ایجاد شده، تولید و به بازار ارائه می‌شود، تاکنون بیشتر بازارسازی فرهنگی بر پایه انیمیشن‌ها و کاراکتر‌های این انیمیشن‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده از ۳۰کاراکتر محبوب نزد کودکان ایرانی، باب اسفنجی با ۲۸درصد در صدر قرار دارد، اما در رتبه‌های برتر بعدی هم محصولات خارجی قرار دارند، سهم شکرستان ۵/ ۱ درصد و سهم کاراکتر مل‌مل نیز ۳/ ۱ درصد از محبوبیت بین کودکان ایرانی را شامل می‌شود.

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال خاطرنشان کرد: سهم کم بازار محصولات ایرانی به دلیل جذابیت کم کاراکتر‌های ایرانی نیست بلکه به دلیل ضعف و تجاری‌سازی کاراکتر‌های داخلی است، یکی از مصادیق مبارزه با تهاجم فرهنگی استفاده از محصولات فرهنگی بومی تجاری شده است، مقام معظم رهبری نیز در دهه۸۰ از ضعف‌های تولید محتوا و تجاری‌سازی محصولات فرهنگی گلایه کردند. دستمالچی گفت: صنایع خلاق رضوی با درک این نیاز و برای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه صنایع فرهنگی ورود پیدا کرده و در حال طراحی کاراکتر، انیمیشن و سایر محصولات با پیوست کامل فرهنگی در دست ساخت است.

وی یادآور شد: مردادماه گذشته جشنواره هنر رضوان و نمایشگاه مربوط به آن در مشهد مقدس برگزار شد که ۸۰۰عکس از زوایای حرم امام رضا (ع) در اختیار هنرمندان قرار گرفت و ۴۰۰اثر از ۲۰۰هنرمند به دبیرخانه ارسال شد. جشنواره رضوان با تقدیر از نفرات برتر به کار خود پایان داد، اما صنایع خلاق رضوی برای تجاری‌سازی آثار برتر جشنواره رضوان وارد کار شده و اقدام به برگزاری رویداد بازارسازی فرهنگی کرده است، طرح‌های ارائه شده در نمایشگاه ایکال کاملاً کاربردی و برای تولید محصولات آماده شده‌اند.

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال گفت: نخستین مزیت بازارسازی فرهنگی گردش مالی آن است، فقط گردش مالی بازارسازی فرهنگی باب اسفنجی ۸میلیارد دلار بوده که ۸۰۰میلیون دلار از درآمد شرکت مالک این برند از فروش حق کپی‌رایت است، والت دیزنی نیز ۱۴۹میلیارد دلار درآمد سالانه دارد که قطعاً این مبالغ به تنهایی نشانگر اهمیت و ابعاد گردش مالی این صنعت است. دستمالچی تصریح کرد: ایجاد کانال انتقال مفاهیم فرهنگی، کنترل فضای فرهنگی جامعه، مقابله با بازارسازی‌های فرهنگ بیگانه، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد و حمایت از زنجیره تولید محصولات فرهنگی از مزایای بازارسازی فرهنگی است.

وی اضافه کرد: در نمایشگاه ایکال فرصت آشنایی تولیدکنندگان و طراحان حوزه محصولات فرهنگی فراهم شده است.

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال گفت: به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، بخش ویژه‌ای از آثار هنری به سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش اختصاص داده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار