سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با اعلام نامزدهای اسکار، هیچ یک از فیلمسازهای زن در بخش بهترین کارگردانی به عنوان نامزد انتخاب نشدند که این موضوع باعث افزایش اعتراضات به آکادمی شد. تبعیض آن هم در اصلیترین مرکز فرهنگی لیبرالیسم موضوعی قابل بررسی است. ما درباره کشوری مثل عربستان حرف نمیزنیم. با وجود مشارکت بالای کارگردانهای زن در یک سال اخیر، جوایز آکادمی راه جشنوارههای دیگر مثل جوایز انجمن بازیگران، گلدن گلوب و بفتا را پیش گرفت و هیچ زنی را در بخش کارگردانی در بین نامزدها قرار نداد. آکادمی اسکار به جای کارگردانهایی مثل گرتا گرویگ برای فیلم «زنان کوچک»، لو لو ونگ برای «وداع» و ماریل هلر برای «یک روز زیبا در محله»، نامزدهای خود را از بین آثاری با کارگردانهای مرد انتخاب کرده است. خیلی از افراد حاضر در صنعت فیلمسازی از این موضوع ناامید شدهاند، چراکه این اتفاق در سالی افتاده که کارگردانهای زن تلاش بسیاری را انجام دادهاند، البته طبق آمار آکادمی اسکار، ۳۱درصد (۶۹ نفر) از نامزدهای امسال را زنان تشکیل میدهند.
در تاریخ جوایز ۹۲ساله آکادمی اسکار، تنها پنج زن موفق به نامزد شدن در بخش بهترین کارگردانی شدهاند، تنها زنی هم که موفق به دریافت این جایزه شده بیگلو است که برای فیلم «مهلکه» آن را دریافت کرده است. در این بین «استفان کینگ» موضع متفاوتی را در پیش گرفت. وی دیروز درباره سه شاخه جوایز اسکار یعنی شاخه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین فیلمنامه اقتباسی که در آنها حق انتخاب نامزد دارد، اظهار نظر کرد.
این نویسنده در صفحه توئیتر خود نوشت: «من هیچ گاه جنسیت و رنگینپوست بودن را در حوزه هنر به عنوان یکی از عوامل تعیینکننده در نظر نمیگیرم. تنها کیفیت برایم اهمیت دارد. فکر میکنم هر بینشی جز این نادرست خواهد بود.»
چهرههای برجسته هالیوود و نویسندههای نامدار بسیاری با استناد به اینکه اظهارات «کینگ» طرز فکر بیارتباط بودن کیفیت و تنوع نژادی و جنسیتی را بار دیگر مطرح میکند، توئیت این نویسنده را مورد انتقاد قرار دادند. «کینگ» کمی بعد با انتشار توئیت دیگری در صفحه توئیتر خود سعی کرد اظهارات خود را تصریح کند: «مهمترین کاری که میتوانیم به عنوان یک هنرمند و یک فرد خلاق انجام دهیم آن است که اطمینان حاصل کنیم همه افراد فارغ از جنسیت و نژاد از شانس یکسان برای برنده شدن برخوردار باشند.»