یکی از نقاط امتیاز و تفاوت انجمنهای اسلامی دانشآموزان، حضور اثرگذار دانشآموزان در فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری است. آنچه از ابتدای تأسیس این تشکل انقلابی و ولایی پایهریزی شده و بحمدالله تاکنون نیز استمرار یافته است، حضور غیرویترینی دانشآموزان عضو انجمنهای اسلامی در اداره تشکل است. بنا نیست که دانشآموزان عضو، تغذیهکننده و مصرفکننده باشند و صرفاً هر آنچه در اتاقهای تصمیمگیری تعیین میشود را اجرا کنند بلکه ایشان در ذیل آرمانهای مشترک تشکل براساس خودجوشی برخاسته از احساس تکلیف انقلابی، با ابتکار و خلاقیت به طراحی و اجرای برنامهها مبتنی بر نیازهای واقعی میدان عمل خود یعنی مدرسه و شهرشان اقدام میکنند. شاید از این رو است که فعالیت این انجمنها فارغ از هیاهوهای رسانهای و کارهای پرطمطراق با روکش ملی و سراسری است.
انجمنهای اسلامی دانشآموزان که نیروسازی را شعار و هدف خود قرار داده است، بسیار مصر است میدانی فراهم کند تا دانشآموز متدین و انقلابی عرصهای برای تمرین مدیریت و سعی و خطا برای آموختن کنشگری فعال در عرصههای فرهنگی و جنگ نرم را بیاموزند. طبیعی است که دانشآموز تازه کار اشتباه و بعضاً در انتخاب راهبرد خطا میکند و در ریز اقدامات جزیی دچار اشتباه میشود، اما اگر او در دوران مدرسه چنین فرصتی نیابد، کی تمرین کند تا توانمند شود؟
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان پای چنین تصمیمی ایستاده است و از این رو است که مسئولیت انجمن اسلامی هر مدرسه از آغاز تشکیل این اتحادیه بر عهده دانشآموزان بوده نه معلمان و با طراحی نظام کنگره، این تجربهآفرینی را تا سطح ملی نیز گسترش داده است. در این نظام کنگرهای مسئولان انجمنهای اسلامی مدارس، اعضای قرارگاه شهری، استانی و ملی را به ترتیب از بین یکدیگر انتخاب میکنند و اعضای قرارگاه ملی دختران و پسران نیز سالانه یک دانشآموز را به نمایندگی خود در شورای مرکزی اتحادیه که عالیترین رکن سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت است، تعیین میکنند. انتخاب دو عضو غیر دانشآموز شورای مرکزی نیز که به مدت سه سال انتخاب میشوند به عده دانشآموزان قرارگاه ملی است و بدین ترتیب چهار عضو از ۹ عضو شورای مرکزی اتحادیه را دانشآموزان انتخاب میکنند.
گرچه شبکه پشتیبان اتحادیه با حضور مربیانی سختکوش، حامی و راهنمای دانشآموزان است، اما این دانشآموزان هستند که با ایمان به هدف، طراحی و ابتکار عمل در همفکری با اعضای هیئت مرکزی انجمن اسلامی مدرسه و در هماهنگی با کادر مدرسه، به طراحی و اقدام میپردازند. چنین طراحی و اقدامی حتی اگر ناچیز و کممقدار باشد، اما واقعی، خودجوش و اثرگذار است. مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در دیداری که یکم اردیبهشت ۱۳۹۵ با اعضای انجمنهای اسلامی داشتهاند، ایشان را «افسران جوان جنگ نرم» خطاب کردند و دستاندرکاران و خادمان این تشکل، عمیقاً باور دارند که وقتی ولی امر مسلمین جهان، دانشآموزان عضو انجمن اسلامی را لایق عنوان و مدال «افسری» میدانند پس باید به لوازم افسر بودن پایبند بوده و به او اجازه و میدان تصمیمگیری داد. او «افسر» است، «سرباز» نیست که امکان تحلیل نداشته باشد و فقط تابع امر باشد. ما این توصیه اکید نماینده محترم رهبر انقلاب (مد ظله العالی) را داریم که شبکه پشتیبان تشکل، مجاز نیست به سمت انجام هر کاری که دانشآموز توان انجام آن را دارد، برود.
نقش دانشآموزان در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان یک نقش تزئینی و ویترینی نیست. دانشآموز عضو انجمن اسلامی در وسط میدان است و مجاهدانه برای آرمان انقلاب اسلامی تلاش میکند.
* دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان