سرویس جامعه جوان آنلاین: در کنکور کارشناسی ۹۸ برای نخستین بار شیوه عجیبی برای طراحی سؤالات از منابع نظام جدید و قدیم بهکار گرفته شد که همین مسئله اعتراضات گسترده داوطلبان گروه نظام قدیم کنکور (حدود ۴۰۰ هزار شرکتکننده) را در پی داشت.
مشکلات مهمتر همچنان پابرجاست
کنکور سال ۹۸ با دو نمونه سؤال متفاوت برای نظام قدیم و جدید برگزار شد و دانشجویان به صورت اجباری باید نظام آموزشی خودشان را انتخاب میکردند. روزگذشته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: «نکته مهم آزمون سال ۹۹ این است که داوطلبان از هماکنون میتوانند نظام آموزشی خود و سؤالات آن را به دلخواه تعیین کنند، یعنی اگر داوطلبی فارغالتحصیل نظام قدیم آموزشی است، میتواند سؤالات نظام جدید آموزشی را انتخاب کند.»
در واقع از مشکلات مهم نظام قدیمیها یکی حل شد و مشکلات مهمتر همچنان پابرجاست؛ داوطلبان نظام قدیم میتوانند سؤالات نظام جدید انتخاب کنند، اما بسیاری از مطالبی را که یادگرفتهاند و حفظ کردهاند را باید بیخیال شوند. عدم ارتباط با کتابهای جدید و قاطی کردن اسامی جدید، استرس پیچیدهتر شدن سؤالات نسبت به سال گذشته از دیگر مشکلات مهم دانشآموزان نظام قدیم است. در مجموع کسانی که در این ماجرا پول هنگفتی، امسال و سالهای آتی به جیب خواهند زد، مافیای کنکور خواهند بود که از این آب گلآلود بهترین بهره را خواهند برد.
هر دو نظام ضرر میکنند
از سوی دیگر رئیس سازمان سنجش هیچ اشارهای به چگونگی همترازی نمرات داوطلبان این دو نظام آموزشی نکرده، یعنی در همچنان بر همان پاشنه کنکور ۹۸ میچرخد.
سازمان سنجش برای جبران سختی آزمون نظام قدیم در کنکور ۹۸، اقدام به همترازی کرد؛ یعنی به هریک از دروس اختصاصی رشتههای ریاضی و تجربی نظام قدیم و دروس اقتصاد و ریاضی گروه انسانی نظام جدید و بقیه درسهای رشته انسانی نظام قدیم درصد اندکی افزایش داد و تحت عنوان نمره همترازی اعلام کرد؛ مبنای همترازی هم آزمونهای سالهای قبل اعلام شد.
طبق اطلاعیه سازمان سنجش مورخ ۲۰ تیر ۹۸ «هیچ آزمونی از لحاظ درصد، تراز و رتبه قابل قیاس با سالهای قبل نیست»، اما خود سازمان سنجش این مقایسه را انجام داده است، آن هم در آزمون ۹۸ که همانند آن در ۱۵ سال اخیر برگزار نشده بود. مثلاً به درس ریاضی رشته تجربی نظام قدیم زیر یک درصد اضافه کرد! که عملاً تأثیری برای آنها ندارد و هرگز هم اعلام نشد با چه فرمولی این کار را کردند!
در همین زمینه مثلاً در درس شیمی هم بسیاری از معلمان این درس معترف هستند که این درس در نظام قدیم ۳۰ درصد نسبت به کتاب شیمی نظام جدید سختتر است، اما هیچکدام از این مؤلفهها در اعلام نمره تراز داوطلبان نظام قدیم لحاظ نمیشود که این مسئله مهمی است.
البته همترازشدن تنها به داوطلبان نظام قدیم آسیب نمیزند چراکه نظام جدیدیها نیز معتقدند، کتابهایشان جدید بوده و معلمانشان تسلط کافی برآنها نداشتند و از سوی دیگر نتوانستهاند کتابهای تستزنی قوی داشته باشند و قطعاً همترازکردن هر دو گروه به ضرر هر دو خواهد بود.
بیعدالتی در پاسخگویی
اختلاف بسیار فراوان در منابع آزمون کنکور بهطوری که منابع نظام قدیم آموزشی بهمراتب بیشتر بوده، سختی متفاوت سؤالات دو نظام آموزشی که طبق اعلام سازمان سنجش سؤالات نظام قدیم سختتر بوده و زمان پاسخگویی هماندازه با نظام جدید، از مشکلات جدی نظام قدیمیها در کنکور امسال بود که گویا همچنان پابرجا ست.
در سؤالات کنکور برای هر تست بهطور میانگین یک دقیقه وقت در نظر گرفته شده است، وقتی سؤالات برای گروهی سختتر طراحی میشود، بهطور طبیعی زمان پاسخگویی افزایش و درصدها کاهش مییابند.
بهدنبال جوابی محکمهپسند
سال آینده آخرین سال کنکور نظام قدیم خواهد بود و باتوجه به آزمون نابرابر و ناعادلانه بهنفع نظام جدید، بیشتر داوطلبان متقاضی شرکت در نظام جدید خواهند بود. بنابراین باید مجدد در کلاسهای کنکور شرکت کنند، همچنین کتابهای کنکور و لوحهای آموزشی و کتاب تست تهیه کنند که در این شرایط اقتصادی این هزینه هنگفت فشار سنگینی روی خانوادههای کارگران و قشر آسیبپذیر تحمیل خواهد کرد.
سازمان سنجش بهطور قانعکننده پاسخگوی اعتراضات نبوده و حتی حاضر نشد به نامهها و درخواستهای بسیاری از نمایندگان مجلس در رابطه با شفافسازی شرایط پیشآمده، جوابی محکمهپسند ارائه کند.
برو یکسال دیگر بخوان!
داوطلبان در گفتگو با خبرگزاریها گفتند: «وقتی برای پیگیری حقوق تضییعشده به سازمان سنجش مراجعه میکنیم، بهراحتی میگویند برو یک سال دیگر بخوان! اما دیگر توان خواندن این کتابهای تکراری را نداریم و هر بار که دوباره میخواهیم اینها را بخوانیم، یاد ظلمی میافتیم که به ما شد.»
جالب اینجاست که در گروه علوم تجربی امسال ۶۰درصد از داوطلبان نظام قدیم و ۴۰ درصد نظام جدید و در گروه ریاضی هم این نسبت ۵۰ به ۵۰ بود که بیانگر شمار زیاد داوطلبان نظام قدیم است.