سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی اش بالاخره به پایان رسید. جشنوارهای که بحق مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است.صفهای مخاطبان پشت در سینماها، نشستهای خبری داغ و جنجالی، عکسهای آنچنانی، فیلمهای خوب و فیلمهای بد، همه و همه تمام شدند و سینمای ایران به روال عادی و سابق خود بازگشته است.
اما نکتهای که برای سینماگران،سینماداران و مخاطبان سینما مهم است این است که کدام يك از این فیلمها میتوانند مخاطب خوبی داشته باشند و فروش خوبی کنند و به ظرفیت مخاطبی سینمای ایران در سال آینده کمک کنند.
واقعیت این است که در بین این ۲۳ فیلم نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر به تعداد انگشتان یک دست فیلمهایی وجود دارند که میتوانند فروش خوبی داشته باشند و مابقی فیلمها یا نهایتا از پس هزینههای خود بر میآیند یا متاسفانه با شکست مواجه خواهند شد. حالا این۶ فیلمی که فروش خوبی خواهند داشت کدام فیلمها هستند و چرا و به چه دلیل پر مخاطب خواهند بود.
خوب، بد، جلف ۲/ ارتش سری (پیمان قاسم خانی)
این فیلم که به زودی و از ۳۰ بهمن ماه یعنی چند روز دیگر روی پرده سینماها خواهد رفت اولین فیلم از لیست پرفروشهای سال آینده سینماهای کشور خواهد بود.فیلمی که با توجه به پیشینه قسمت اولش و زوج جا افتاده «پژمان جمشیدی» و «سام درخشانی» احتمالا یک فیلم رکورد شکن خواهد بود.
دلایل فروش: واقعیت این است که فیلم کمدی از همان ابتدای اکران یک بر هیچ از بقیه فیلمهای دیگر جلوتر اند. یعنی اینکه مخاطبان سینما در ایران و تقریبا در همه جای دنیا از فیلمهای طنز و کمدی استقبال میکنند.
«پیمان قاسم خانی» مشهورترین طنز پرداز و نویسنده فیلمهای کمدی در سینما و تلویزیون ایران است. انبوهی از فیلمهای پرفروش و ماندگار سینمای کمدی حاصل قلم و نوشتههای اوست. «مارمولک»، «نان، عشق موتور هزار»، «سن پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع»، «خوب بد، جلف ۱» فقط بخشی از کارنامه قابل اعتنای «قاسم خانی» است. پس طبیعتا مخاطب با ذهنیت و آگاهی از این موضوع برای دیدن فیلم به سینما خواهد رفت و از آن استقبال خواهد کرد.
زوج «پژمان جمشیدی» و «سام درخشانی» که در قسمت یک این فیلم نیز کنار هم بودند و در چند کار دیگر هم همبازی بودند در این فیلم کنار «حامد کمیلی» ترکیب جالبی را رقم زدند و شوخیهای فیلم را خوب و بامزه از آب درآورده اند.
داستان و فیلمنامه جذاب و خنده دارد یکی دیگر از دلایل فروش این کمدی خواهد بود. داستانی جاسوسی که هر چه جلوتر میرود خنده بیشتری از مخاطب میگیرد. بر خلاف اکثر کمدیها که کارگردانی و اجرای شلختهای دارند قاسم خانی در اجرای این کار وسواس داشته و از جزییات صحنه گرفته تا کنترل بازیگرانش خوب عمل کرده است. به هر حال پیش بینی این است که این فیلم رکورد فروش «هزارپا» را در سینمای ایران بشکند.
نکته منفی: باز شدن قصه فیلم در جشنواره فیلم فجر
شنای پروانه (محمد کارت)
همین که سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی را از آن خود کرده مشخص میکند که این فیلم مخاطبان زیادی خواهد داشت. بیشترین سئانس فوق العاده در جشنواره را «شنای پروانه» از آن خود کرد.
دلایل فروش: یک قصه معمایی تو در تو و سیرو سفر در جهان ناشناخته و عجیب و غریب لات و لوتها ویژگی مهم و بزرگ این فیلم است. در کنار یک فیلمنامه پخته و کم نقص با همراهی یک کارگردانی با جسارت و پر ایده توانسته از فیلم «شنای پروانه» یک فیلم خوش ساخت و خوش ریتم به عمل بیاورد.
قصه، روایت و جغرافیای فیلم «شنای پروانه» تا حدودی شبیه فیلمهای «متری شیش و نیم»، «ابد و یک روز» و «مغزهای کوچک زنگ زده» در جنوب شهر و همان بافت میگذرد.ولی به مراتب از این سه فیلم جلوتر است. داشتن یک قهرمان با بازی خوب «جواد عزتی» یکی دیگر از دلایلی است که میتواند «شنای پروانه» را که یک فیلم اجتماعی است به فیلمی پر فروش و پرمخاطب تبدیل کند.
نکته منفی: فضای خشن فیلم و رده بندی سنی فیلم مانع از این خواهد شد که عموم مخاطبان بتوانند با کودکان و نوجوانان به دیدن این فیلم بروند.
روز صفر (سعید ملکان)
فیلم پر حرف و حدیث این روزهای سینمای ایران است. از تعریف و تمجید غير عادی «فراستی» در روز سوم از این فیلم گرفته تا عدم حضور عوامل فیلم به دلیل اعتراض در اختتامیه باعث شده بحثها درباره این فیلم همچنان در رسانهها زنده باشد.
دلایل فروش: یک فیلم اکشن و خوش ساخت که ضعفهای آن از چشم مخاطبان عمومی احتمالا پنهان خواهد ماند. داستان عملیات دستگیری «عبدالمالک ریگی» به خودی خود برای ایرانیها جذاب است. این را اضافه کنید با یک بازی مخاطب پسند (نه لزوما خوب) از «امیر جدیدی» در نقش یک سرباز گمنام امام زمان (عج) که هم باهوش است و هم از چهره و فیزیک خوبی برخوردار است.
با اینکه به محتوا و فیلمنامه فیلم ایرادات جدی وارد است، اما واقعا دیدن این فیلم روی پرده برای مخاطب لذت بخش خواهد بود.
نکته منفی: تدوین بد فیلم باعث شده فیلم در نیمه اول کند پیش برود و مخاطب را خسته کند هچنین نقدهای منفی بر روی فیلم و رفتار سازندگان باعث شده تا حدودی فیلم تحت شعاع اینحواشی قرار بگیرد.
درخت گردو (محمد حسین مهدویان)
تاثیر گذاراترین فیلم جشنواره امسال به لحاظ ارتباط حسی با مخاطبان فیلم «درخت گردو» بود. همین که در آرای مردمی در رتبه دوم قرار گرفته خودش بیانگر این نکته است که در اکرانعمومی از فیلمهای پر فروش سال آینده خواهد بود.
دلایل فروش: بی شک «درخت گردو» بهترین و سرو شکل دارترین فیلم «محمد حسین مهدویان» تا به امروز است که سیمرغ کارگردانی هم برایش به ارمغان آورد. فاصله گرفتن از فضای مستند و رفتن به سمت سینمای داستانی با دوربینی که دیگر آن لرزشها را ندارد و آرام گرفته، باعث میشود مخاطب درون فیلم برود و فیلم را از ابتدا تا انتها همراهی کند.
بازی خوب و تاثیر گذار «پیمان معادی» که سیمرغ بلورین بازیگری هم برایش گرفته از نکات مثبت این فیلم است. اما آن چیزی که «در خت گردو» را میتواند به یک فیلم پرفروش تبدیل کند چیزی نیست جز گریه دار بودن و احساسی کردن مخاطب در جای جای فیلم. اگر کسی میخواهد گریه کند این فیلم بهترین گزینه برای او خواهد بود.
نکته منفی: فضا و داستان فیلم به شدت تلخ و گریه آور است و میتواند همانقدر که به فیلم کمک کند پاشنه آشیل فیلم هم باشد.
خورشید (مجید مجیدی)
«خورشید» بهترین فیلم جشنواره شد. بازگشت پر قدرت «مجید مجیدی بعد از چند فیلم نه چندان موفق به سینمای مورد علاقه خودش. «خورشید» فیلمی انسانی و خوش ساخت است که میتواند به یکی از فیلمهای پر فروش سینمایهای کشور تبدیل شود.
دلایل فروش: فیلم مقدمه چینی طولانی ندارد از همان پلان اول مخاطب را با خود همراه میکند. یک فیلمنامه روان و خوش ریتم که کم کم وارد فضایی معمایی و مبهم میشود. فیلم هرچه جلوتر میرود جذابیت داستان و قصه اش بیشتر میشود. شخصیت پردازیهای قوی و بازی خوب بازیگران فیلم در کنار قدرت کارگردانی «مجید مجیدی» از «خورشید» یک فیلم جذاب و با اتمسفر ساخته است. فیلمی که برای یک لحظه هم که شده مخاطب را رها نمیکند.
نکته منفی: طولانی بودن فیلم و نداشتن بازیگران شناخته شده، شاید در کشاندن مخاطب به سینما کمی فیلم را مورد مسئله و چالش کند.
مغز استخوان (حمیدرضا قربانی)
یک ملودارم اجتماعی نسبت خوش ساخت که میتواند در فروش از پس خودش بربیاید.
دلایل فروش: داستان فیلم از همان ابتدا با یک بحران شروع میشود و هر چه جلوتر میرو بحران جدی و جدیتر میشود. کارگردانی هم در خدمت فیلم نامه است و توانسته درک درستی از فیلمنامه داشته باشد.
دست گذاشتن روی یک چالش قانونی و شرعی توانسته فیلم را جذاب کند هر چند که در پایان کارگردان راه حلی جز سر هم کردن کار ندارد. ولی به هر حال با وجود یک قصه خوب و ترکیب بازیگران این فیلم میتواند از امیدهای فروش در سال آینده باشد.
نکته منفی: دوپاره شدن فیلمنامه و قصه و نداشتن یک پایان بندی با ایده و با جسارت.
در این بین فیلمهای هم هستند که در عین اینکه فیلمهای خوبی هستند میتوانند به این لیست اضافه شوند ولی بعید است از فروش بالای برخوردا شوند. فیلمهای مثل «خروج» و «دوزیست».