کد خبر: 990757
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
اجرای طرح‌های ترافیکی در سال جاری با حاشیه‌های بسیار همراه بود و نارضایتی‌های بسیاری را هم برای رانندگان و هم برای پلیس به‌همراه داشت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: برخی از اعضای شورای شهرپایتخت نیز به اجرای طرح ترافیک ایرادات فراوانی را گرفتند. اما این طرح‌ها با مشکلات موجود به‌صورت ناقص و با ایراد فراوان در حال اجراست در این میان حق و حقوق بسیاری از شهروندان نادیده گرفته شده‌است. حال بحث طرح ترافیک برای سال جدید و با تغییراتی مطرح شده‌است، اما ساختار طرح ترافیکی در حلقه اول و دوم تغییر زیادی نکرده‌است. گویا اعضای شورای شهر و بخش‌های متولی نتواسته‌اند برای رفع ایرادات اینگونه طرح‌ها کار در خور توجهی انجام دهند، حالا به گفته سرپرست معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران رانندگان در سال‌۹۹ ملزم به پیش پرداخت عوارض طرح ترافیک هستند و در صورت لغو رزرو طرح ترافیک، ۲۰‌درصد نرخ طرح از راننده کسر می‌شود. گویا مدیریت شهری و شورا به جای سامان دادن به آمد و شد شهری فقط به فکر در‌آمد‌زایی از شهروندان هستند و رویه سال گذشته در اجرای طرح‌های ترافیکی تکرار خواهد شد تا مشکلات حوزه ترافیکی همچون سوهان روی اعصاب شهروندان باشد.

لایحه عوارض طرح ترافیک سال پایتخت‌۹۹ در حالی در روز‌های گذشته به تصویب رسید که این لایحه با افزایش قیمت ۲۱‌درصدی همراه بود. سال گذشته صاحبان خودرو‌ها به‌دلیل تردد در محدوده‌های طرح ترافیک با جریمه‌های سنگینی مواجه شدند. ثبت نام نکردن در سامانه «تهران من» و ورود به حلقه طرح کاهش از یکسو و ورود بیش از ظرفیت به محدوده طرح ترافیک نارضایتی‌های بسیاری را به همراه داشت. نارضایتی پلیس و شهروندان حتی موضوع را به دیوان عدالت اداری کشاند. با این حال هنوز مشکلات و مسائل طرح ترافیک سال جای حل و فصل نشده است که طرح ترافیک سال آینده با کپی‌برداری از طرح امسال با تغییرات جزئی مطرح شده است.

افزایش ۲۱ درصدی قیمت پایه طرح
عمار سعیدیان‌فر در خصوص آخرین تغییرات طرح ترافیک پایتخت در سال آینده با بیان اینکه محدوده اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا بدون تغییر است، گفت: برای سال آینده بنابر مصوبه شورای شهر، مکلف هستیم که سقف ورود به محدوده طرح ترافیک را رعایت کنیم که برهمین اساس ورود ۱۰۳‌هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک در هر روز مجاز است و بیش از این امکان ورود خودرو‌ها به محدوده وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در سال آینده نرخ پایه طرح ترافیک در افراد عادی ۲۱‌درصد افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: قیمت پایه طرح ترافیک در سال گذشته ۲۳‌هزار تومان بوده، اما در سال آینده قیمت پایه ۲۸‌هزار تومان خواهد بود، البته در تعیین قیمت نهایی تردد در محدوده طرح ترافیک ضریب‌های دیگری همچون زمان تردد، نوع معاینه فنی، داشتن پول در حساب شهروندی و ... محاسبه می‌شود و نهایتاً قیمت تعیین شده بنابر نوع محدوده، ساعت تردد، میزان آلایندگی وسیله نقلیه و ... محاسبه می‌شود.

وی با بیان این‌که اگر خودرویی فاقد معاینه فنی برتر باشد و در ساعت غیرپیک وارد محدوده شود حداقل ۲۳‌هزار و ۵۲۰‌تومان برای وی در نظر گرفته خواهد شد و اگر همین خودروی فاقد معاینه فنی برتر در ساعت پیک وارد شود، حداکثر مبلغ ۵۰‌هزار و ۴۰۰‌تومان برای وی محاسبه می‌شود.

پیش پرداخت عوارض طرح ترافیک در سال ۹۹ الزامی شد
برای اجرای طرح ترافیک سال آینده مدیریت شهری تصمیم گرفته‌است، برای لغو رزرو‌های طرح ترافیک، ۲۰‌درصد از مبلغ طرح را کسر کند که در این خصوص سؤالات بسیاری مطرح است. اینکه آیا مدیریت شهری مجاز به این اقدام است یا نه همچنان بی‌پاسخ مانده است. با این حال سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رانندگان در سال‌۹۹ ملزم به پیش‌پرداخت عوارض طرح ترافیک هستند، گفت: در صورت لغو رزرو طرح ترافیک، ۲۰‌درصد نرخ طرح از راننده کسر می‌شود.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد اجرای طرح ترافیک برای سال‌۹۹ اظهار داشت: به استثنای موضوع رزروی شدن و تغییر نرخ عوارض طرح ترافیک، تغییرات چندانی در طرح ترافیک نداریم و برای محدوده دوم یا طرح کاهش آلودگی هوا ۱۵‌روز تردد رایگان برای پلاک‌های غیرتهران و ۲۰‌روز تردد رایگان برای پلاک‌های تهران مشابه سال‌۹۸ خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین در سال آینده شهروندان برای ورود به طرح ترافیک قبل از آن باید پیش‌پرداخت عوارض طرح را انجام دهند که در واقع همان مسئله رزروی شدن طرح است و برای پیشگیری از رزرو بی‌جا و بدون نیاز در صورت لغو کردن رزرو، ۲۰‌درصد از مبلغ کل عوارض از رانندگان کسر می‌شود.

توافق پلیس راهور و شهرداری بر سر طرح ترافیک
سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با پلیس راهور تهران در مورد طرح ترافیک به تفاهم و توافق رسیده‌ایم، گفت: مسئله رزروی شدن طرح ترافیک نظر پلیس راهور بوده است، البته برخی هنوز به این طرح انتقاد دارند و می‌گویند که باید طرح ترافیک بازنگری شود، ولی دقیقاً مطرح نمی‌کنند که چه قسمت یا چه بخشی از طرح باید بازنگری شود.

حجت با اشاره به اینکه رأی دیوان عدالت اداری در مورد سقف استفاده از طرح ترافیک است، گفت: بر اساس رأی دیوان، شهرداری موظف به رعایت سقف است و در صورتی که راننده‌ای اضافه بر سقف وارد طرح ترافیک شد هم جریمه و هم عوارض شامل آن نیست و فقط باید جریمه را بپردازد در غیر این صورت نیز احقاق حق از سوی شهروندان می‌تواند انجام گیرد. وی تأکید کرد: اگر راننده‌ای به خاطر عبور از سقف مجاز طرح ترافیک هم جریمه شد و هم عوارض پرداخت کرد، شهرداری ملزم به برگرداندن آن است و ما آماده اجرای رأی دیوان عدالت اداری هستیم.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه تردد در محدوده طرح ترافیک ۴‌درصد در سال‌۹۸ نسبت به سال‌۹۷ کمتر بوده است، گفت: در مورد اینکه در سال‌۹۷ شهروندان به علت تردد غیرقانونی در محدوده زوج و فرد هم توسط پلیس جریمه شده‌اند و هم پیامک اخذ عوارض شهرداری برای آن‌ها ارسال شد، رأی دیوان شامل آن‌ها نیست؛ چراکه این رأی تنها مربوط به سقف ورود به این محدوده است و رأی در این زمینه صادر نشده که بخواهیم طبق آن عمل کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار