سرویس جامعه جوان آنلاین: محمدجواد آذری جهرمی، درباره این سامانه گفت: امروز حاصل دو سال کار دوستان در مجموعه تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را برای شما رونمایی میکنیم. چهار الی پنج سال اخیر به وسیله دولت تلاش زیادی برای توسعه اینترنت صورت گرفت. در ابتدای دولت یازدهم مجموع مشترکین موبایل ۳۰۰هزار نفر بود، اما امروز هر سه اپراتور در سراسر کشور این امکانات را فراهم کردهاند تا ۷۵میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشته باشند.
وی افزود: پس از موضوع کمیت، کیفیت و قیمت مدنظر کاربران فضای مجازی بوده است. شکایت زیادی به سامانه ۱۹۵ شدهاست. بهترین راه مدیریت این درخواستها و نیازمندیها در حوزه کیفیت این است که نظارت دقیقی بر اپراتورها داشته باشیم. امروز سه اپراتور موبایل و ۱۷شرکت در ارتباطات ثابت در حال رقابت با هم هستند. او با اشاره به اینکه در ارائه خدمت اینترنت در تلفن ثابت انحصار وجود دارد، تأکید کرد: از مدتها قبل تمام جادهها و محلههای کشور را مورد پایش قرار دادیم و کیفیت ارتباطات را اندازهگیری کردهایم. ۶هزار سنسور در مکانهای مختلف کار گذاشته شده تا کیفیت را مورد سنجش قرار دهد. تمام این پایشها در سامانه «نتسنج پلاس» وجود دارد و هر ایرانی در هر مکانی میتواند ببیند که چه شرکتهایی به ارائه خدمات مشغولند، میزان سرعتی که از آن دریافت میکنند، چقدر است، شکایات مردم در مناطق از چه چیزی بوده و اندازهگیری کیفی که سازمان تنظیم مقررات انجام داده است، چه میگوید، بنابراین کاربران در هر نقطه از کشور میتوانند بهترین انتخاب را داشتهباشد. وزیر ارتباطات افزود: این کار برای اولین مرتبه در دنیا از سوی دولت و رگولاتوری انجام میشود و قصد داریم آن را به سازمان جهانی مخابرات عرضه کنیم و به ثبت برسانیم. این سامانه میزان کیفیت را کاملاً شفاف میکند و دیگر جعبه سیاهی به اسم شفافیت وجود ندارد. در این سامانه اعتراض به فعالیت اپراتورها ثبت میشود و ما نیز آن را پیگیری میکنیم. نکته جالبی که در سامانه نتسنج پلاس لحاظ شدهاست، تست سرعت و ثبت آن روی نقشه است تا کاربران بتوانند از تجربیات بقیه نیز استفاده کنند. آذری جهرمی تصریح کرد: این سامانه باعث ایجاد رقابت برای تلاش اپراتورها و مسابقه بین آنها برای ارائه کیفیت بهتر است. کاربران به صورت مستقیم با ما در این نظارت شریک هستند. نظرات خودتان را ثبت و همراه با ما به کار اپراتورها نظارت کنید. نتیجه این اقدام، مکانیزم بسیار خوبی برای افزایش کیفیت ارتباطات در داخل کشور است. کیفیت را به عنوان حق الناس میشناسیم و وظیفه ما گزارش دادن به شماست. این سامانه راه اندازی شده است. به صورت روزانه به ۵۰نفر که در فرآیند نظارت شرکت کنند، یکسال اینترنت رایگان میدهیم و این تشکری است که برای افرادی که بر این امر مهم نظارت میکنند. وزیر ارتباطات گفت: امیدوارم با راهاندازی این سامانه به فهم مشترکی از کیفیت ارائه خدمات در حوزه اینترنت برسیم.