کد خبر: 991470
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
خودروسازان تنها یک ماه فرصت دارند تا خودرو‌های خود را براساس قانون هوای پاک به استاندارد یورو۵ ارتقا دهند، اما با وجود مهلت یک‌ساله هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌اند. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست به نقل از رئیس سازمان متبوع می‌گوید که این قانون مجدد به تعویق نخواهد افتاد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودرو‌های یورو۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوز‌های آلایندگی و استاندارد‌های یورو۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد و اکنون خودروسازان تنها یک ماه برای دریافت مجوز‌های یورو۵ فرصت دارند و تعدادی از محصولات خود را نیز برای سال آینده پیش‌فروش کرده‌اند که هنوز اقدامی برای ارتقای استاندارد‌ها انجام نداده‌اند.

براساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۰۰خودرویی که مجوز سازمان محیط‌زیست را دارند، ۴۸ مدل یورو ۴ هستند. مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با ایسنا ضمن بیان اینکه خودروسازان برای ارتقای استاندارد خود به یورو ۵ بهانه سوخت را می‌آورند و می‌گویند که با سوخت یورو۴ نمی‌توانند خودروی یورو ۵ تولید کنند، اظهار کرد: این مسئله در واقع بهانه خودروسازان برای تمکین نکردن به قانون است. در حال حاضر در برخی از کشور‌های دنیا مانند استرالیا، مکزیک و شیلی خودروی یورو ۵ تولید می‌شود در حالی که سوخت آن‌ها یورو ۴ است.

وی ادامه داد: طی آخرین جلسات با خودروسازان تأکید کردیم که سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ عنوان دیگر از قانون کوتاه نمی‌آید چراکه آن‌ها برای ارتقای استاندارد‌ها یک سال زمان داشتند و ما نمی‌خواهیم که بیش از این اجرای این ماده از قانون هوای پاک به تعویق بیفتد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه خودروسازان تلاش می‌کنند، قانون عقب بیفتد و آن را اجرا نکنند، اما در عین حال فشار زیادی از نظر روانی و سیاسی برای ارتقای استاندارد‌ها روی آنهاست، تصریح کرد: در سایت‌های پیش‌فروش خودرو اعلام کرده‌اند که خودرو‌ها با استاندارد‌های روز تحویل داده می‌شود چراکه تمام تلاش خود را برای متقاعدکردن سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه به تعویق انداختن استاندارد خودرو‌ها خواهند کرد. این در حالی است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است این قانون مجدد به تعویق نخواهد افتاد.

به گفته تجریشی حداقل شش ماه زمان نیاز است تا خودروسازان بتوانند استاندارد‌های خود را به یورو۵ ارتقا دهند، با وجود این هنوز برنامه‌ای در این زمینه به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نداده اند، اما اعلام کرده‌اند که مراحل ارتقای استاندارد‌ها را گذرانده‌اند و خودرو‌های پیش فروش شده را با استاندارد‌های یورو ۵ تحویل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: از نظر من خودروسازان تلاش می‌کنند تا این قانون در سال آینده نیز اجرایی نشود. تصمیم‌گیری در این مورد بستگی به میزان پافشاری سیاستگذاران کشور به کاهش آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک دارد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان ضمن اشاره به اینکه به گفته خودروسازان در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم، بنابراین آنان نمی‌توانند تحریم‌ها را برای عدم ارتقای استاندارد‌ها بهانه کنند، گفت: به نظرم اگر خودروساز‌ها اراده کنند، به‌طور قطع می‌توانند به استاندارد یورو ۵ دست یابند، اما مسئله‌ای که وجود دارد هزینه تمام شده برای خودرو‌های تولیدی این شرکت‌هاست؛ بنابراین موضوعات اقتصادی و سوددهی، دغدغه اصلی آنهاست!

از اولین خودروی تمام برقی ایرانی رونمایی شد
در همین رابطه روزگذشته همزمان با برگزاری یازدهمین همایش موتور‌های درونسوز و نفت از اولین خودروی تمام برقی ایرانی رونمایی شد. فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در یازدهمین همایش موتور‌های درونسوز از خودروی تمام برقی ایرانی رونمایی کرد و گفت: در نظر داریم در سال جدید توانمان را در ساخت خودرو‌ها تقویت کنیم و برنامه‌های جدیدی برای ساخت خودرو داریم. مقیمی افزود: یازدهمین همایش درونسوز در حال برگزاری است و تلاش‌مان تماماً در حوزه داخلی‌سازی خودرو می‌باشد و نقشه راهمان کاملاً مشخص است. مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد: ٣٠ درصد محصولات با موتور EF۷ پایه گاز در سال آینده وارد بازار خواهد شد. مقیمی افزود: در نظر داریم مخازن سی ان جی را سبک‌سازی کنیم تا توان موتور افزایش یابد که پیشرفت این کار نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد تا بتوانیم در آن به خوبی پیش برویم.

این اتفاقات در حالی است که به گفته مسئولان سازمان محیط‌زیست، خودروسازان زیر بار اجرای قانون به منظور دسترسی به هوای پاک نمی‌روند و در حال خریدن زمان هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار