سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همزمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از شرکتهای مختلف فعال در حوزههای تکنولوژی و خودرو دفاتر و کارخانههای خود در چین را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده البته برخی از انها نیز بعد از مدتی اعلام کرده اند که تولید خود را با حداقل ظرفیت از سر خواهند گرفت.
حالا به نظر میرسد همان طور که پیشتر کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو پیش بینی کرده بودند، فروش خودرو در چین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شدت سقوط پیدا کرده است به گونهای که اخبار و گزارشهای منتشر شده در گاردین نشان میدهد که میزان فروش خودرو در بازار این کشور در نیمه نخست ماه فوریه سال جاری میلادی با یک کاهش ۹۲ درصدی روبرو بوده است. این در حالیست که آمارهای منتشر شده از نخستین ماه سال، ژانویه ۲۰۲۰، از یک کاهش ۱۸ درصدی حکایت میکرد. ماه پیش در گزارشی که در CNN به نقل از انجمن خودروسازان چین آمده بود، گفته شده بود شیوع ویروس کرونا در چین ضربه مهلکی به صنعت خودروسازی در این کشور وارد کرده به گونهای که بسیاری از خودروسازان بزرگ در چین در نخستین ماه از سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو میلیون دستگاه خودرو کمتر فروخته اند.
این تحلیلگران همچنین در این گزارش برآورد و اعلام کرده بودند که این روند نزولی و رو به کاهش در ماه فوریه بیشتر نیز خواهد شد. آنها در ادامه خاطرنشان کرده بودند که صدمات ویروس کرونا به صنعت و بازار خودرو در چین به مراتب سهمگینتر و بیشتر از تبعات منفی شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ میلادی خواهد بود.
حالا به نظر میرسد که بازار چین که بدون شک یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای خرید و فروش خودرو در جهان به شمار میرود، حال و وضع نامناسب و وخیمی را در نیمه نخست دومین ماه از سال جاری میلادی پشت سر گذاشته به گونهای که شاهد یک کاهش خیره کننده ۹۲ درصدی در میزان فروش خودرو بوده است. به عبارتی دیگر، این وضعیت در نخستین هفته فوریه نیز بسیار بدتر گزارش شده است به گونهای که روزانه به طور متوسط تنها ۸۱۱ دستگاه خودرو در کل این کشور به فروش رسیده است.
البته به گفته انجمن خودروسازان چین این سقوط چشمگیر در میزان فروش خودرو در این کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و هیجانات ناشی از آن است و بدین ترتیب انتظار میرود که با فروکش کردن تب انتشار این ویروس و بازگشایی نمایندگیهای فروش و فعالیت دفاتر و کارخانههای خودروسازی، بازار به حالت عادی و قبلی خود بازگردد.
دبیر کل این انجمن در تشریح این خبر میگوید: در نخستین هفته از فوریه به سختی میشد خریداری را در نمایندگیهای فروش خودرو پیدا کرد چراکه همه مردم ترجیح میدادند در خانههای خود باقی بمانند و از شیوع و انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.
بدین ترتیب شرکت جیلی، سرویس فروش جدیدی را تحت عنوان «فروش آنلاین و بدون تماس فیزیکی» را راه اندازی کرد تا خریداران بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بصورت کاملا آنلاین خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.
این در حالیست که شرکتهای دیگری همچون نیسان و هوندا نیز با انتشار بیانیههای جدید اعلام کردند که فعالیت کارخانههای تولیدی خود را دست کم تا تاریخ ۱۱ مارس سال جاری میلادی به تعویق خواهند انداخت.
بحران کرونا در چین نه تنها بازار خودرو بلکه زنجیره تامین قطعات را نیز در جهان با مشکل و اختلالات فراوانی مواجه کرده است چراکه بسیاری از قطعه سازان در چین فعال بودهاند و با تعطیلی و عدم فعالیت آنها به علت شیوع ویروس کرونا در این کشور، بسیاری از خودروسازان در سایر کشورها نیز قطعات لازم و موردنیاز برای تولید خودرو را در اختیار ندارند