سرویس سیاسی جوان آنلاین: مجلس یازدهم روز هشتم خردادماه سال ۹۹ کار خود را آغاز میکند، به طور معمول تا یک روز پیش از آغاز به کار مجلس جدید، مجلس پیشین به کار خود ادامه میدهد.
به گزارش فارس، آنطور که سخنگوی ستاد انتخابات در پایان کار شمارش آرای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته، هشتم خرداد سال ۹۹ روزی است که مجلس جدید آغاز به کار خواهد کرد و پایان پرونده انتخابات خواهد بود.
فصل دهم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تمهید مقدمات، تشکیل و افتتاح مجلس شورای اسلامی را تعیین کرده و مشخص میکند که پس از این سیر قانونی تشکیل مجلس جدید به چه شکل خواهد بود.
مرحله اول، صدور اعتبارنامهها
بر اساس یکی از مواد این فصل، فرمانداران و بخشداران مرکز حوزه انتخابیه موظفند پس از اعلام ستاد انتخابات کشور مبنیبر صدور اعتبارنامه منتخبین، حداکثر ظرف ۴۸ ساعت نسبتبه صدور اعتبارنامههای نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه اقدام و یک نسخه از آن را به منتخب یا نماینده وی که کتباً معرفی میشود و برای دریافت آن به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه مراجعه نموده، تحویل نمایند.
بر این اساس پس از آنکه اعتبارنامههای دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی واصل شد، ادارهکل قوانین مجلس شورای اسلامی مراتب را بهمنظور فراهمنمودن مقدمات افتتاح مجلس شورای اسلامی به استحضار وزیرکشور میرساند.
وزیرکشور پس از فراهمنمودن مقدمات افتتاح مجلس از نمایندگان منتخب دعوت مینماید تا در تهران حضور یابند. نمایندگان منتخب موظفند ظرف پنج روز از تاریخ دعوت وزیرکشور خود را به ادارهکل قوانین مجلس شورای اسلامی معرفی نمایند.
بر اساس ماده دیگری از این قانون وزیرکشور موظف است در جلسه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی گزارش انتخابات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
برگزاری جلسه افتتاحیه و قرائت سوگند
بعد از این مقدمات جلسه افتتاحیه با حضور منتخبان مردم در یازدهمین محل مجلس شورای اسلامی ایران محل تشکیل میشود. ۱۹۷ تن از منتخبان مردم برای حضور در مجلس یازدهم انتخاب شدند که با توجه به فوت دو نماینده منتخب، افتتاحیه با حضور ۱۹۵ منتخب مردم برگزار میشود. یادآوری میشود که انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شده است، البته حضور تمام این افراد هم ضروری نیست. بر اساس آییننامه داخلی مجلس، نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۶۵ قانون اساسی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگانرسمیت مییابد. در آغاز جلسه آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شوری تلاوت میشود.
پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرتامام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام وتجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.
آییننامه داخلی مجلس میگوید: نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد میکنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت میشود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا میکنند. نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا میکنند سوگند را به جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضا کنند.
قرعهکشی برای تعیین جایگاه نمایندگان
بعد از طی این مرحله جایگاه نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین میشود و در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعهکشی هر شش ماه یک مرتبه تجدید میشود. نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلوی مجلس بودهاند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت. در دو ردیف اول رئیسجمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای نگهبان و هیئت وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجازطبق این آییننامه خواهند نشست و افراد مذکور به هیچ وجه مجاز به نشستن در صندلی نمایندگان یا تردد در محل استقرار نمایندگان نیستند.
تشکیل هیئت رئیسه سنی
مدیریت جلسه افتتاحیه بر عهده هیئتهای رئیسه سنی مجلس است که از سوی اداره کل قوانین مجلس اعلام میشود. مسنترین فرد از نمایندگان حاضر بهعنوان رئیس سنی و فرد بعدی بهعنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمتمنشی معین میشوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار میگیرند. درصورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسنترین و جوانترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد. وظایف هیئت رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است. انتخاب هیئت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیئت رئیسه دائم است، بهجز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود. هیئت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیئت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد. وظایف هیئت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائم وتمشیت امور اداری مجلس است.
تشکیل شعب
پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه به طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم میشوند و افراد باقی مانده بهترتیب از شعبه اول به بعد، یکیک به شعب افزوده میشوند. نمایندگانی که بعداً سوگند یاد میکنند به حکم قرعه به عضویت شعبی که کسری دارند پذیرفته میشوند.
هر شعبه دارای یک رئیس، دو نایب رئیس، یک مخبر و دو منشی خواهد بود که جداگانه با رأی مخفی با ورقه و با اکثریت نسبی بیش از یک سوم کل اعضای شعبه، انتخاب میشوند و در صورت تساوی به حکم قرعه عمل خواهد شد.
نتیجه انتخابات با ذکر آرا طی گزارشی بهوسیله مخبر به اطلاع مجلس میرسد. مناط اعتبار برای رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دوسوم اعضا میباشد و تصمیمات شعب، بهجز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آرای عده حاضر خواهد بود.
بررسی اعتبارنامهها در شعب
هیئت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامههای ارجاعی به شعب را تکثیر و دراختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نمایندهای به هر یک از اعتبارنامهها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوقالذکر اعتراض خود را کتباً به شعبه مربوطه تقدیم میدارد. شعبهموظف است حداقل ۲۴ ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد. درصورت عدم حضور معترض یا معترضین در شعبه، حق طرح اعتراض در جلسه علنی را نخواهند داشت مگر آنکه عدم حضور آنان بهتشخیص هیئت رئیسه با عذر موجه بوده باشد و همچنین در صورتی که شعبه در موعد مقرر از معترض یا معترضین دعوت به عمل نیاورد، آنانمیتوانند در جلسه علنی اعتراض نمایند.
رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان
شعب به موجب جدول حوزههای انتخابی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف اداره کل قوانین مجلس با نظارتهیئت رئیسه تنظیم و توزیع میشود، رسیدگی به اعتبارنامهها را شروع و نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته یا پس از رسیدگی شورای نگهبان به دست آمده است اتخاذ تصمیم خواهد کرد و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیئت رئیسه به مجلس تقدیم میدارد.
هرشعبه برای تسریع در کار میتواند یک یا چند شعبه فرعی تعیین کند که اعضای آن با قید قرعه از بین منتخبین آن شعبه تعیین میشوند، ولی رسیدگی نهایی در شعبه اصلی به عمل میآید و گزارش آن توسط مخبر شعبه طبق دستور جلسه به مجلس داده خواهد شد و درصورت غیبت مخبر و همچنین در صورتی که مخبر شعبه در جلسه باشد، لیکن نخواهد درباره اعتبارنامه صحبت کند به ترتیب یکی از دو نایب رئیس یا منشیان وظیفه او را انجامخواهد داد.
روند تصویب اعتبارنامه از شعب تا صحن
هیچ شعبهای نمیتواند تقدیم گزارش خود را بیش از ۱۲ روز از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. درصورتی که تأخیر به حکمضرورت پیش آمده باشد، رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیئت رئیسه مجلس را مطلع سازد. هرگاه هیئت رئیسه علت را موجه دانست، موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیراین صورت به شعبه بعد ارجاع مینماید که ظرف ۱۰ روز پس از دریافت پرونده، گزارش دهد.
گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامهها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت میشود. در صورتی که گزارش شعبه مبنیبر رد اعتبارنامه باشد یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهدشد، در غیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقی گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام میکند.