مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن نیازمند صرف زمان است تا بتوان با بررسی کلیه جوانب در نهایت یک کاتالوگ زیبا و جذاب طراحی کرد که متناسب با نیاز مشتری و در راستای اهداف شرکت باشد؛ بنابراین همانطور که نمیشود یک شبه پولدار شد، یک روزه هم نمیتوان یک کاتالوگ تمام عیار طراحی کرد که هم زیبا و جذاب باشد و هم مطابق با اصول طراحی کاتالوگ ارائه شده باشد.
از کاتالوگ یک روزه نمیتوان انتظار داشت که در بین کاتالوگهای رقبا یک سر و گردن بالاتر باشد و محصولاتی که درون آن معرفی شدهاند، درخشش خاصی نسبت به محصولات مشابه داشته باشند. اگر علاقهمند هستید کاتالوگی با این ویژگیها داشته باشید، باید قدمهای آماده سازی آن را تک به تک طی کنید تا در نهایت بتوانید یک کاتالوگ مناسب و تاثیرگذار ارائه نمایید.
با ما همراه شده و با مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن بیشتر آشنا شوید.
جمع آوری محتوای مورد نیاز برای طراحی کاتالوگ
اولین قدم در مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن، جمع آوری محتوایی است که قصد دارید آن را در قسمتهای مختلف کاتالوگ قرار دهید. این محتوا شامل نام برند، نام اختصاری شرکت، شماره تماس و آدرس شرکت، تندیسهایی که برند مورد نظر دریافت کرده، ویژگیهای برجسته تک تک محصولات و... میشود؛ بنابراین در این مرحله باید یک چک لیست در اختیار داشته باشید تا بتوانید کلیه موارد که برای داشتن یک کاتالوگ زیبا و جذاب مناسب است را کنار هم جمع کنید.
متنهای جمع آوری شده برای معرفی محصولات ابتدا باید به صورت کلی نوشته شوند، سپس باید ویژگیهای کلیدی از میان توضیحات ارائه شده مشخص شده و به صورت بولت وارد در کنار محصول قرار بگیرند. این ویژگیهای کلیدی راهنمای خوبی برای خریدار هستند تا در کمترین زمان بتواند علت متمایز بودن این محصول را با نمونههای مشابه متوجه شود.
انتخاب تصاویر زیبا و جذاب
اصلیترین گام در مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن، این مرحله است؛ زیرا کاتالوگ کتاب یا بروشور نیست که تنها حول مطالب درون آن بتوان مانور داد، بلکه این تصاویر هستند که زبان گویای کاتالوگ میباشند و تا هر اندازه هنگام انتخاب تصاویر دقت بیشتری به خرج بدهید، کاتالوگ تاثیرگذاری بیشتری بر طراحی بیلبورد روی مشتری خواهد داشت.
تصویری که در مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن، برای روی جلد کاتالوگ انتخاب میکنید باید بسیار خاص و متفاوت باشد، به عنوان مثال اگر کاتالوگ را برای معرفی پوشاک طراحی میکنید، باید خاصترین و جذابترین لباس را برای چاپ بر روی جلد آن در نظر بگیرید. همچنین اگر کاتالوگ صنعتی است و قصد معرفی ابزارآلات خاصی را دارید، باید برای جلد کاتالوگ مهمترین و کارآمدترین محصولی که توسط کمپانی مورد نظر ارائه شده را انتخاب کنید.
زیرا طرح روی جلد بیشترین تاثیر را بر روی مشتری دارد و تا هر اندازه جلد کاتالوگ جذابتر باشد، مشتریان به مطالعه مطالب درون آن رغبت بیشتری نشان میدهند.
تصاویر انتخاب شده برای کاتالوگ باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند. زیرا پس از چاپ، رنگها ممکن است تیرهتر نشان داده شوند و اگر تصاویر کیفیت خوبی نداشته باشند، تصاویر درج شده در کاتالوگ کدر به نظر خواهند رسید.
درج مطالب در کاتالوگ
در این قسمت از مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن باید جانمایی مناسبی برای درج نوشتههای درون کاتالوگ انجام دهید. اگر مطالب صرفاً توضیحاتی درباره محصول هستند، میتوان آنها را در بالا، پایین یا کنارههای کاتالوگ درج کرد؛ اما در صورتی که محتوای کاتالوگ شامل قیمت اجناس و تخفیفهای در نظر گرفته شده برای آنها باشد، بهتر است این محتوا را در قسمت پایین عکسها قرار دهید؛ زیرا بیننده اول باید خود محصول را مشاهده کرده و ویژگیهای آن را آنالیز کند، سپس با قیمت تمام شده محصول روبرو شود.
برای درج محتواهای محصولات باید تا حد امکان از گزافهگویی بپرهیزید و کل فضای اطراف عکسها را با نوشته پر نکنید، زیرا کاتالوگ با بروشور تفاوت دارد و قرار نیست در آن تنها یک محصول از نماهای مختلف معرفی شود، بنابراین درج مطالب زیاد درباره چندین کالا که ممکن است کاملاً با یکدیگر متفاوت باشند، چندان جذاب به نظر نمیرسد و جذابیت کاتالوگ را برای مشتری کاهش میدهد.
از طرفی اگر عکسها را در مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن، بدون هیچ نوشتهای درون کاتالوگ درج کنید، مشتری نمیتواند به خوبی درباره انتخاب و خرید محصول تصمیم گیری کند؛ زیرا با ویژگیهای مهم محصول آشنایی ندارد و نمیتواند تشخیص دهد که آیا این محصول میتواند نیازهای وی را مرتفع سازد یا خیر!
به عنوان مثال در یک طراحی بسته بندی که برای معرفی لباسهای زمستانی طراحی شده، باید جنس لباسها به همراه سایز بندی آنها درج شود، زیرا پالتوهای زمستانی باید هم اندازه با قد و سایز مشتری انتخاب شوند و درج تصویر به تنهایی نمیتوان این پیام را به مخاطب برساند که آیا این محصول برای سایز وی نیز وجود دارد یا خیر.
برای معرفی هر محصول 50 تا 150 کلمه به صورت استاندارد در نظر گرفته میشود. بنابراین با توجه به کم بودن تعداد کاراکترهایی که برای معرفی محصولات در نظر گرفته شده، باید بهترین محتوا توسط طراح انتخاب شود تا بتواند ویژگیهای کلیدی محصول را پوشش داده و مشتری را مجذوب خویش گرداند.
اندازه کاتالوگ
این گام از مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن به انتخاب اندازه ورق برای چاپ کاتالوگ اختصاص پیدا میکند. اگر کاتالوگ را برای معرفی محصولات آرایشی طراحی میکنید، بهتر است سایز آن کوچکتر از حد معمول در نظر گرفته شود؛ زیرا این کاتالوگها راهنمایی هستند برای خرید محصولات بیشتر و اگر بانوان نتوانند آنها را با خود همراه داشته باشند، برند جایگاهش را به دیگر کمپانیها که کاتالوگهایی با این روش طراحی کردهاند خواهد داد.
اندازه کاتالوگی که برای معرفی خدمات کلینیک پزشکی طراحی میشود، درست در نقطه مقابل کاتالوگهای محصولات آرایشی بهداشتی قرار دارد. در این نمونه از کاتالوگها باید تصاویر بزرگتری به چاپ برسند تا مخاطب بتواند با حیطه فعالیت مرکز مورد نظر بیشتر آشنا شود. همچنین این کاتالوگها همیشه بر روی میز کلینیک یا مطب قرار دارند و مخاطبان در یک مکان ثابت آنها را مطالعه میکنند، بنابراین بزرگ بودن اندازه کاتالوگ مشکلی را از بابت حمل و جابجایی آن به وجود نمیآورد.
تعداد صفحات کاتالوگ
در این قدم از مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن، باید تعداد صفحات کاتالوگ مشخص شود. هنگام انتخاب تعداد صفحات باید به این موضوع توجه داشته باشید که در کاتالوگهای لت دارد صفحات به طور متوالی در پشت سر هم قرار میگیرند، بنابراین انتخاب صفحات باید به گونهای باشد که لتهای کاتالوگ بیشتر از 6 عدد نشود؛ زیرا کاتالوگی که با لتهای بیش از حد طراحی شده باشد نه تنها ظاهر نامناسبی خواهد داشت، بلکه مشابه رشتهای با سر دراز به نظر خواهد رسید که مشتری نمیتواند سر و ته آن را برای مطالعه مطالب و تماشای تصاویر پیدا کند.
در کاتالوگهای منگنهای، منگنه دقیقه در وسط ورق قرار میگیرد. بنابراین اغلب در این نمونه از کاتالوگها، هر صفحه به اندازه یک ورق A4 در نظر گرفته میشود که بعد از قرار گرفتن منگنه، این ورق به دو صفحه تقسیم میگردد. درون هر ورق میتوان تنها به معرفی یک محصول پرداخت یا چیدمان محصولات را متناسب با محل قرارگیری منگنه در وسط کاتالوگ، گروه بندی کرد.
در کاتالوگهایی که به صورت سیمی طراحی میشوند میتواند اندازهها صفحه را بیشتر از حد معمول در نظر گرفت. زیرا این کاتالوگها معمولاً در نمایشگاهها، مطب پزشکان و... ارائه میشوند و محصولاتی که درون آنها معرفی میشود به نسبت بیشتر از نمونههای دیگر است.
چاپ کاتالوگ
پس از این که مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن طی شد، حال نوبت به این میرسد که کاتالوگ را در ورقهایی مناسب چاپ کرده و برای تبلیغات گسترده منتشر کنید. هنگام چاپ کاتالوگ باید ابتدا یک نمونه را توسط دستگاه مناسبی که وجود دارد چاپ کنید و کیفیت آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید، سپس باید کاتالوگ را در تیراژ بالا به چاپ برسانید.
اگر کلیه مراحل آماده سازی کاتالوگ تا چاپ آن را به دقت طی کرده باشید، نمونه اولیهای که چاپ میشود از کیفیت مناسبی برخوردار خواهد بود، در غیر این صورت باید بارها و بارها نمونه اصلاح شود تا کیفیت آن به حد مطلوب برسد.