کد خبر: 997006
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
ترافیک روز گذشته پایتخت، غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود، محاسبات قبلی را هم به هم زد. در فضای مجازی عکس‌های ازدحام ماشین و انسان دست به دست چرخید؛ عمیقاً نگران‌کننده بود!
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: کرونا روی این موج ترافیک و ازدحام، موج‌سواری کرد و اگر بنا باشد همین روند ادامه پیدا کند، باید منتظر خیز دوم و بسیار سنگین‌تر کووید ۱۹ باشیم که نتایجش احتمالاً اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه در بهشت زهرا (س) قابل رؤیت خواهد بود. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. وضعیت روز گذشته پایتخت به همه مردم و مسئولان، گوشزد کرد که تدبیر نو و جدی‌ای باید کرد. از طرف دیگر، برخی کج‌سلیقگی‌ها هم باعث شده نگرانی‌ها افزایش پیدا کند، مثلاً همین موضوع که بدون بررسی تقاضای مسافرت‌های درون شهری، قطار‌های مترو دیرتر حرکت می‌کند که نتیجه‌اش شده ازدحام مردم منتظر مترو در ایستگاه‌ها و دست آخر هم متروی شلوغ!

درست است که کار و بار مردم در این تعطیلات کرونایی با مشکلاتی مواجه شده است، اما همه اذعان دارند سلامت عمومی و شخصی مهم‌ترین موضوع است. دیروز، اما از این اولویت مورد اذعان همه در سطح پایتخت خبری نبود.

در همین خصوص معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «میزان ترافیک تهران ما را نگران کرده است و این افراد می‌توانند ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند.»

بی‌توجهی به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا در لایه‌های اجتماعی می‌تواند عواقب و هزینه‌های بسیاری را بر مردم و کشور تحمیل و عملاً اقدامات صورت گرفته را خنثی کند. ادامه این روند می‌تواند حتی نتایج به دست آمده در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی را هم تغییر دهد تا انتقال و شیوع ویروس ماندگار‌تر شود. ایستادن برای سوار شدن به مترو و اتوبوس از یکسو و از سوی دیگر ازدحام مسافران در این وسایل نقلیه در سایه بی‌توجهی مسئولان به شرایط ویژه و اندیشیدن تدابیری از پیش برای بهبود حمل و نقل عمومی، ممکن است نهضت شکست کرونا را در عمل با شکست مواجه کند.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران هم از افزایش تعداد مسافران خبر داد و گفت: ساعات کاری ادارات و شرکت‌ها که آغاز شد تعداد مسافران اتوبوس متأسفانه زیاد بود و ما با توجه به این مسئله سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها را کاهش دادیم و اتوبوس‌های بیشتری به برخی مسیر‌های پرمسافر اعزام کردیم. وی افزود: حمل و نقل عمومی تقاضامحور است و بر اساس آن تعداد اتوبوس یا سرفاصله حرکت‌ها تنظیم می‌شود و این موضوع فراکرونایی محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران ادامه داد: از زمان بروز کرونا در تهران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مسافران اتوبوس کاهش یافته بود که البته صبح گذشته شرایطی متفاوت وجود داشت و پیک مسافر داشتیم. ترافیک یک باره پایتخت مسئولان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا را غافلگیر کرد و اعتراض شان را به همراه داشت. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفته است: «هرگونه وجود ویروس در حد متوسط به دلیل کلیدی بودن استان تهران می‌تواند باعث انتشار ویروس شود.»

وی گفت: سطح ترافیک تهران ما را نگران کرده است. فاصله‌گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد و اگر ما بخواهیم سطح ارتباط اجتماعی را به سطح دی و بهمن سال گذشته برسانیم با پیک مجدد بیماری مواجه خواهیم بود. کمتر شدن تردد مترو‌ها و اتوبوس‌های شهری اگر چه به منظور کنترل کرونا صورت گرفته است، اما در شرایط فعلی عملاً به نقض غرض تبدیل شده است و باید برای آن تدبیری اندیشید. دیرتر آمدن مترو و اتوبوس باعث می‌شود ازدحام مسافران بیشتر شود که خودش عاملی برای بسط کروناست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار