سرویس جامعه جوان آنلاین: در حال حاضر اپلیکیشن سایه روی تلفنهای همراه برخی از مردم نصب شده و بدون اینکه آنها به شهر یا استان خاصی سفر کنند میتوانند کمکهای خود را بهدست نیازمندان برسانند. از ایده و طرح تا عملیشدن سامانه سایه حدود شش سال میگذرد و سرانجام اواخر سال گذشته این اپلیکیشن روی تلفن همراه خیرین ایران نقش بست. اوج استفاده از این سامانه، اما در روزهای اخیر صورت گرفته که کمکهای مردم و نهادهای مختلف به نیازمندان شدت گرفتهاست.
قصه از کجا شروع شد؟
فلسفه شکلگیری این سامانه بعد از چند سال فعالیت جهادی در زمینه محرومیتزدایی و کمک به نیازمندان در محلهها و روستاهای محروم و دورافتاده، به ذهن متخصصان جهادی رسید. این جهادگران هر وقت وارد یک روستا میشدند و از اهالیاش سراغ نیازمندها را میگرفتند، همه آنها را به درستی راهنمایی میکردند و از حال هم با خبر بودند، اما این ویژگی بین شهروندان کلانشهرها وجود نداشت.
ایده راهاندازی سامانه سایه همینجا در ذهن بچههای جهادی زده شد. شکل کار به این صورت است که این سامانه به همه آنهایی که توان کمک کردن دارند چه یک خیریه بزرگ باشد چه یک نفر خیر که از روی دغدغه شخصیاش به فکر کمک به نیازمندان افتاده، کمک میکند تا کار خیری را که در نظرش است، انجام بدهد.
واسطه نیکوکاران به نیازمندان
این نرمافزار به صورتی طراحی شده که بعد از اینکه فرد نیکوکار آن را نصب کرد، بعد از پرسیدن چند سؤال درباره نوع کمکرسانی و مقایسه بین وضعیت نیازمندان موجود در حافظهاش ۱۰ نیازمند را به نسبت نوع کمکرسانی به او معرفی میکند. سامانه سایه به طور مستقل نیازمند معرفی نمیکند، بلکه خیریههای مجوزدار ثبتنام و بعد تأییدیه نیازمند و نیازشان را ثبت میکنند. کاربران هم میتوانند نام و مشخصات خیریه را ببینند و کمک کنند. این پلتفرم واسطهای است که نیکوکاران را مستقیم به خیریه وصل میکند و نقش تسهیلگر را دارد. تا الان بیش از هزار و ۷۸۰ خیریه در این پلتفرم ثبت شدهاند و تعداد نیازمندان هم ۲۳۰ هزار نفر در سطح کشور است که بیشترین آن در تهران و متشکل از حدود ۷۰ هزار خانواده است.
در شفافیت محض
شفافیت شعار اصلی سایه است. در سایه دو نوع کمک وجود دارد؛ نقدی و غیرنقدی. کالایی که خیریه از طرف کاربر به نیازمند تحویل میدهد، موظف است از شرایطش عکس بگیرد و بارگذاری کند و کاربر در پروفایل شخصی که کمک به او شده آن را میبینید که مثلاً این کالا تحویل فلان شخص شدهاست. در حوزه نقدی هم پروسه اینطور است که خیریه موظف است که فاکتور رسمی و رسید پوز را درمورد خرید کالا عکس بگذارد تا کاربر مشاهده کند.
توجه به نیازهای حوزه اشتغال
طبقه دوم ساختمان قرارگاه جهادی امام رضا جایی است که تیم پلتفرم سایه در حال فعالیتند. مدیر این پلتفرم با بیان اینکه خیریهها در حوزههای مختلفی اعم از آموزش، درمان، اشتغال و جهیزیه فعالند، گفت: «آمارها معمولاً نشان میدهند نیازهای معیشتی بیشتر از سایر نیازهاست، ولی هدف ما این است که نیازهای حوزه اشتغال بیشتر تأمین شود. خیریههایی که در آن حوزه نیازهای خود را ثبت میکنند، کمکهای بیشتری را جذب میکنند، چون برای مردم هم جذابتر است؛ ۵میلیون نفر توانمند شوند، بهتر است تا اینکه ۴۰۰ هزار تومان برای بسته غذایی بدهند.»
دیتاها بهروز میشود
علی حاجوی با اشاره به شرایط خاص کشور افزود: «نکته دارای اهمیت در این کمکرسانیها این است که در سایه دیتاها بهروز میشود. آدمهایی که اسمشان ثبتشده و نیازمند هستند، اکثراً مستأجرند و تغییر آدرسشان خیلی زیاد است. بعضیها شش ماهه و حتی در بعضی موارد قراردادهای یکماهه هم دیده میشود. این بستهها حداقل کمک میکند این آدرسها بهروز شوند، چون به هر بهانهای به نیازمند نمیشود زنگ زد و پرسید که آدرسش تغییر کردهاست یا نه. باید چیزی ببرند تا متوجه شوند تغییر کرده و برای کارهای بعدی مشکلی پیش نیاید. پس ما هم در شرایط اضطراری مثل کرونا دیتای خوبی داریم، هم به خیریهها برای کمکرسانی یاری میدهیم و هم اطلاعات خودمان را از این راه بهروز میکنیم.»
مسئولان ما را میشناسند
حاجوی در ارتباط با تعامل سایه با سایر نهادها و سازمانها گفت: «عموماً رأس سازمانهای حمایتی، مجموعه ما را میشناسند. از آقای بختیاری کمیته امداد گرفته تا آقای فتاح همه اینها میدانند که چنین پلتفرمی موجود است. نهادهای مختلف، همچون بهزیستی کرمانشاه هم دیتایش را کامل روی سایه آوردهاست. نکته مثبت دیگر این است که در ارتباط با توان پاسخگویی به نیاز مخاطبان از لحاظ فنی هم مشکلی نداریم.»
فعالیت سامانه سایه با اینکه از تهران آغاز شده و بیشترین تمرکزش روی پایتخت بوده، اما اکنون به حدی گسترش پیدا کرده که بسیاری از استانها بهخصوص سیستان و بلوچستان، لرستان و ایلام هم به این شبکه نیکوکاری آنلاین متصل شدهاند.