رپورتاژ آگهی: لوگان تندر۹۰، پارس تندر یا همان ال۹۰ مشهور، خودرویی است که با همکاری شرکت رنو ایران یا همان رنوپارس و دو شرکت خودروسازی پارسخودرو و ایرانخودرو سالهاست که در بازار اتومبیل ایران شناخته شده است. تندر۹۰ را میتوان با ارفاق زشتترین و در عین حال با کیفیتترین خودروی تولید داخلی دانست. شاید بتوان به گونهای طراحی قسمت جلوی این خودرو را تحمل کرد، اما در مورد بخش عقبی حقیقتا هیچ صفتی به جز زشت نمیتوان متصور شد. در کنار طراحی بد ظاهری، طراحی داخل کابین هم دست کمی از فاجعه ندارد. صندلیهای خشک و نیمکت مانند که در مدلهایی پایینتر حتی در قسمت عقب، پشت سری هم ندارد. این صندلیها در سفرهای طولانی باعث آزار سرنشینان میشود. جلو داشبورد ساده و به دور از هرگونه ظرافتی، کابین را بیشتر یکنواخت و خستهکننده کرده است. در سال ۱۳۹۲ شرکت پارسخودرو فیسلیفت جدید این خودرو را با نام پارستندر به بازار عرضه کرد که تنها تفاوت آن با تندر۹۰، فرم چراغهای عقب این خودرو بود! هیچ تفاوتی در بخش فنی و کابین پارس تندر با نسخه قدیمی آن وجود ندارد.
پارس تندر پارسخودرو یا تندر۹۰ ایران خودرو؟
شاید این از معدود اتفاقهای دنیای خودروسازی باشد که همزمان ۲ شرکت اتومبیلسازی یک کشور، محصول یک شرکت خارجی دیگر را تولید کنند! تندر۹۰ پارسخودرو وایرانخودرو شاید تفاوت آشکار و چشمگیری با هم نداشته باشند، اما به دلیل کیفیت بهتر پارس خودرو، علیرغم بالاتر بودن قیمت آن، تندر۹۰ تولیدی این شرکت فروش بهتری داشته است. پارستندر شاید به دلیل بهتر شدن قسمت عقب آن فروش بهتری داشته باشد. اما در واقع پارستندر را باید در بررسیها همان تندر۹۰ در نظر گرفت. میتوان گفت که هر دو تندر۹۰ ویژگیهای فنی و ظاهری کاملا یکسانی دارند اما در جزییاتی که خریداران به آن دقت میکنند، تفاوتهایی وجود دارد. بیشتر اختلاف نظرها در مورد این ۲ خودرو هم ناشی از نظرات و پیشنهادات خریداران آنها بوده است. از مجموع نظرات این طور میتوان استنباط کرد که تندر نودهای پارس خودرو رنگهای بهتری دارند. تندر نودهای ایرانخودرو صداهای غیرعادی زیادی دارند که بعد از مدتی از کارکرد، خودشان را نشان میدهند. در مجموع هم میتوان گفت شرکت پارسخودرو در تولید خودروهای با کیفیت بالاتر، چند گامی از رقیب خود جلوتر میایستد. آمار فروش تندر۹۰ پارس خودرو در دیوار نشان دهنده بیشتر بودن تقاضا برای این خودرو بوده است.
پارس تندر آنقدرها که میگویند خوب است؟
صرفنظر از طراحی ظاهری و داخلی پارس تندر، این خودرو کیفیت فنی خوبی دارد. کاربران معتقدند که در سفرهای جادهای خیالشان راحت است و دغدغهای ندارند. هم تندر۹۰ و هم پارستندر بسیار زیاد چپ میکند، اما به دلیل خاصیت شاسی آن، مجددا روی ۴ چرخ خود برمیگردند. قسمت عقب این خودرو دید چندان خوبی برای راننده به هنگام دنده عقب رفتن ندارد؛ که این مورد باز هم به طراحی ضعیف آن برمیگردد. اما از طرف دیگر استحکام بدنه و سپرها و ایمنی آن به هنگام تصادف، نکته مثبت دیگر آن است. فضای داخل کابین تندرها بسیار وسیع است که این فضا به دلیل کم کردن عرض صندلیهای این خودرو ایجاد شده است. با اینکه در مسیرهای طولانی سرنشینان جای پای کافی دارند اما صندلیهای سخت آن، باعث خستگی میشود. اهرم تنظیم صندلیها به صورت پیچی است؛ وسیلهای زمانبر، بد دست و خسته کننده!
در بخش فنی پارستندر کاملا شبیه نسخه قبلی خودش دارای موتوری با حجم ۱.۶ لیتر و قدرت ۱۰۵ اسب بخار، با ۲ گیربکس دندهای و اتوماتیک است. موتوری بسیار قدرتمند که نقطه قوت این خودرو است. در کنار این قدرت موتور، مصرف سوخت پارستندر هم ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که انصافا مصرفی بسیار خوبی محسوب میشود. با مقایسه قیمت خودروها در دیوار خودرو میتوان اینطور برداشت کرد؛ در حالی که این روزها قیمتهای نجومی خودرو بسیاری از مردم را از خرید خودروی دلخواهشان دور کرده، تولید خودرویی با این کیفیت فنی و ایمنی و مصرف سوخت، میتواند نگاهها را به سمت خود جلب کند. حتی اگر ظاهر آن نچسب و دوستنداشتنی باشد و البته استقبال از پارستندر هم نشان دهنده این موضوع است که با کمی تغییرات در چهره این خودروی خوب، میتوان فروش بهتری را تجربه کرد.