سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ١۲۳نفر از فعالان صنف انیمیشن شامل اعضای هیئتمدیره انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران در نامهای سرگشاده به حجتالاسلام حسن روحانی، رئیسجمهوری خواستار تأمین برخی از زیرساختهای فنی تولید انیمیشن به ویژه در دوران بحران کرونا شدند. در همین رابطه «جوان» با امیر سحرخیز، رئیس هیئتمدیره صنف انیمیشن استان تهران گفتگو کرده است.
در نامه فعالان صنف انیمیشن به رئیس جمهور یکسری معضلات حوزه انیمیشن و درخواستهایی مطرح شده است، برایمان توضیح دهید که دقیقاً چه مطالباتی درباره انیمیشن وجود دارد که نیاز دیدید به رئیسجمهور نامه بنویسید؟
در ایامی که همه جای دنیا با ویروس کرونا درگیر و بسیاری از کسبو کارها دچار رکود شدهاند. فعالان حوزه انیمیشن هم از این قاعده مستثنی نیستند و در ایامی که استودیوها تقریباً تعطیل هستند، انیمیشنسازان به صورت دورکاری در حال انجام و پیگیریهای فعالیتهایشان میباشند. شاید به همین علت است که انیمیشن جزو معدود حوزههایی است که تولیداتش دچار وقفه زیادی نشده و به مشکلی برنخورده است؛ حتی میتوان اقداماتی را انجام داد تا تولیدات انیمیشن پرقدرتتر هم انجام شود.
ایجاد یکسری زیرساختهای اینترنتی از جمله مواردی است که در این نامه مطالبه شده است، فکر نمیکنید که در شرایط فعلی وجهه عملیاتی نداشته باشد؟
از یک طرف ما به صورت دورکاری در حال انجام فعالیت هستیم و از طرف دیگر معمولاً پروژههای انیمیشن خروجیشان فایلهای حجیم و بزرگی هستند که برای نقلوانتقال آنها به اینترنت پرسرعت و یک حجم مصرفی ارزانقیمت نیاز داریم، برای اینکه این رد و بدل شدن اطلاعات دچار مشکل و وقفه نگردد.
بعضی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت یکسری طرحهایی مثل اینترنت پرسرعت مخصوص بعضی اقشار خاص مانند معلمان، خبرنگاران و... ارائه میدهند، آیا برای حوزهای مثل انیمیشن که نیازمند حجم بالای اینترنت و ترافیک مناسب است، طرح خاص و ویژهای طراحی یا ارائه نشده است؟
متأسفانه تاکنون خیر. اساساً یکی از درخواستهای ما این است که چنین مسئلهای برای تولیدکنندگان حوزه انیمیشن تعریف شود تا دوستان فعال در این حوزه بتوانند از آن بهرهمند شوند. چه اینکه وجود چنین امکانی میتواند تولید انیمیشن را خیلی پررونقتر از قبل کند؛ مخصوصاً در همین ایامی که ممکن است بسیاری از کسبوکارها دچار مشکل شده یا بشوند.
در بخشی از این نامه به حجم اینترنت و ترافیکی که در منازل مورد مصرف است، اشاره کردید، اگر قرار باشد حجم و ترافیک موردنیاز برای تولیدکنندگان انیمیشن در نظر گرفته شود، طرح و شیوه مقبول فعالان این حوزه چه شرایط و کیفیتی باید داشته باشد؟
طبیعی است به دلیل شرایطی که در مسئله قرنطینه پیش آمد، مصرف اینترنت کاربران مختلف اعم از خانگی و ... بالا رفت و به همین علت سرعت و کیفیت اینترنت افت زیادی داشت که البته دلیل و علتش را هم عرض کردم. وقتی اکثر مردم برای مراعات شرایط قرنطینه در خانههایشان ماندند، به طور طبیعی و به دلیل مصرف بالا، سرعت و کیفیت اینترنت هم پایین آمد. به هر حال در یک چنین فضایی بچههای تولید انیمیشن همچنان مشغول تولید و فعالیتهای حرفهایشان بودند. منتها نوع مصرف اینترنت در این حوزه با حجم مصرفی دورکاری دیگر مشاغل قابلمقایسه نیست؛ مثلاً یک فایل یک دقیقهای انیمیشن ممکن است در حدود ۳۰ یا ۴۰ گیگابایت حجم داشته باشد و از آنجایی که حجم فایلهای تولیدی معمولاً سنگین و بالا هستند، طبیعی است که ترافیک و سرعت کنونی اینترنت نتواند پاسخگوی تراکنش، ارسال و دریافت چنین فایلهای سنگین و حجیمی باشد. خیلی از شرکتهایی که خدمات اینترنت ارائه میدهند، بخش قابلتوجهی از درآمدشان از محل فروش پهنای باند و مصرف است که در یک چنین فضایی دست تولیدکنندگان انیمیشن که مجبورند یکسری فایلهای حجیم و بزرگ را ارسال یا دریافت کنند به شدت بسته میشود. آن چیزی که ما در این نامه به آن اشاره کردهایم، این است که الان و در فرصت پیش آمده میتوانیم تولیدات انیمیشن را افزایش بدهیم و آن را پررونقتر از گذشته کنیم. در واقع ما میتوانیم از تهدید ایجاد شده کرونایی بهترین و حداکثر استفاده را ببریم، ولی به هر حال ما برای چنین کاری به اینترنت پرسرعت و حجم بالا نیاز داریم. چون همانطور که گفتم فایل تولیدی و حجم اطلاعات رد و بدل شده در عرصه انیمیشن اساساً بالاست.
در فضای سایبر معمولاً برای جابهجایی، ارسال و دریافت فایلهای حجیم و اصطلاحاً سنگین از ابزاری مانند زیپ یا همان کمپرس کردن فایلها استفاده میشود. آیا از این ابزار هم میتوان برای ردوبدل کردن فایلهای تولیدی انیمیشن استفاده کرد یا خیر؟
نه اصلاً. اینجا موضوع بحث در مورد فایلهای تصویری است که قبلاً فرآیند فشردهسازی روی آنها صورت گرفته و گاهی اوقات اساساً نباید در مورد آنها از فرآیند فشردهسازی استفاده شود؛ چون کیفیت آنها را پایین میآورد. زمانی که در یک استودیو همه افراد در حال کار روی یک پروژه هستند، تمامی متریال یا آن محصول بصری که تولید میشود همه سعی میکنند تا آن محصول را در بالاترین سطح کیفی حفظ و نگهداری کنند. بنابراین موضوع فشردهسازی که باعث کم حجم شدن تصاویر بشود، نباید روی آنها اتفاق بیفتد. ببینید الان سایتهای زیادی وجود دارند که در حال ارائه خدمات نمایش فیلم به مخاطبان هستند و ممکن است که حجم یک فیلم یک ساعتهای که شما آن را تماشا کردهاید، نهایتاً به یک گیگابایت برسد؛ خب این در زمانی است که آن فیلم قبلاً تحت فرآیند فشردهسازی یا همان کمپرس شدن قرار گرفته و تا آنجایی که کیفیت تصاویر آن فیلم آسیب نبیند از حجمش کاسته شده، اما در مورد فضای تولید که هنوز مراحل تکمیل یک فیلم کامل نشده است، نمیتوانیم فایلها را فشردهسازی کنیم؛ چون کیفیت کار از بین میرود. شکل کار به اینگونه است که یک نفر فایلی را برای انجام مرحله بعد تکامل اثر به نفر بعدی ارسال میکند و آن شخص هم بعد از انجام کارهای لازم مجدداً فایل را برای شخص بعدی ارسال میکند. به دلیل وجود یک چنین چرخهای در تولید انیمیشن است که لازم است کیفیت فایل تولید شده برای طی مراحل فنی مختلف در بالاترین سطح حفظ شود تا نتیجه نهایی برای مخاطب قابل ارائه باشد.
با توجه به صحبتهای شما آیا نمیتوان از حافظههای همراه مانند هاردهای اکسترنال با ظرفیتهای چند ترابایتی برای جابهجایی فایلهای تولید شده توسط انیمیشنسازان استفاده کرد؟
شما فرض کنید چندین نفر به صورت همزمان در حال کار کردن روی یک پروژه هستند. وقتی این افراد در یک جایی مثل یک استودیو و در کنار هم در حال کار هستند و هر کدام از آنها ضمن دسترسی به یک منبع مشترک مشغول انجام مراحل یا فرآیند مربوط به حوزه کاری خودشان هستند. این در حالی است که هر کدام از آنها به نسخهای دسترسی دارند که آخرین مراحل کار روی آن صورت گرفته است، حالا شما تصور کنید که قرار باشد محتوای تولید شده دست به دست بین افراد مختلف بچرخد! ضمناً باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم که بسیاری از نخبگان حوزه تولید انیمیشن در شهرستانهای مختلف کشورمان حضور دارند و ممکن است بنابر دلایل زیادی امکان حضور در یک استودیو را نداشته باشند. حالا اگر در ایامی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی و توقف مشاغل زیادی شده، چنین فضا و فرصتی برای حوزه انیمیشن ایجاد شود؛ قطعاً میتوان همراستا با شعار امسال که «جهش تولید» است، شرایط ایجاد اشتغال را برای جوانان متبحر و خوشفکری که در شهرستانهای کشورمان سکونت دارند، نیز فراهم کرد. کمااینکه همین الان هم چنین مسئلهای وجود دارد، اما با درصد و غلظت کمتری که میتوان با انجام برخی مساعدتها آن را پررنگتر و بهتر از قبل کرد.
در یکی از بندهای نامهای که منتشر شده است، به موضوع درخواست اختصاص دادن یک شبکه مستقل تلویزیونی برای انیمیشن اشاره کردهاید، این در حالی است که شبکههای مختلف سیما ممنوعیت یا محدودیتی برای پخش آثار انیمیشنی ندارند؛ حتی بهعنوان مثال شبکه کودک و نوجوان (نهال) تقریباً اکثر اوقات در حال پخش انیمیشن است. آیا به نظر شما طرح این درخواست با محتوای تولید شده انیمیشن در داخل کشورمان همسطح است و اساساً حوزه انیمیشن توانایی پشتیبانی و تأمین محتوای موردنیاز چنین شبکهای را (در صورت ایجاد) دارد؟
درخواست و مطالبه اینکه ما یک شبکه اختصاصی برای انیمیشن داشته باشیم، مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه از مدتها پیش چنین بحثی را مطرح و مطالبه و بارها و بارها از طریق افراد مختلف طرح موضوع کردهایم. از طرفی به نظر بنده خیلی هم موردنیاز است؛ چون کیفیت تولیدات انیمیشن ایرانی بدون هیچ اغراقی در سطح و تراز کشورهای مطرح جهان است. معمولاً اغلب کشورها چندین و چند شبکه اختصاصی برای تولیدات انیمیشن خودشان دارند. تلویزیون در حال حاضر بهعنوان بزرگترین سفارشدهنده انیمیشن کشور است و در این چند سال اخیر هم نگاه مثبتی به فضای انیمیشن داشته که اخیراً در رابطه با نحوه آموزش و چگونگی مقابله با شیوع ویروس کرونا سفارشات زیادی داشته است. از طرفی دیگر ما هم پتانسیل زیادی در حوزه تولید انیمیشن داریم؛ ضمن اینکه ما در هیچ کجای این نامه از کمک بلاعوض و... حرفی نزدهایم و اگر درخواستی هم مطرح شده است، مبنی بر این گفته شده که سطح خدمات کنونی را بالاتر ببرند.
اما در بند چهارم این نامه نوشتهاید «تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش شرکتهای تولیدکننده انیمیشن، میتواند از طریق مسیرهای بانکی مناسب همچون وامهای قرضالحسنه تسهیل گردد و...» این به معنای کمک مالی است؟ اساساً انیمیشن اگر پشتوانه مالی نداشته باشد، نمیتواند در رقابت با تولیدات دیگر کشورها شانسی برای موفقیت داشته باشد.
این به معنای این نیست که بیایید و مثل بخشهای دیگری مانند سینما به ما پول بدهید. من از آنجایی که در فضای سینما و انیمیشن توأمان فعالیت میکنم تا حدودی از هر دوی آنها اطلاع دارم و میدانم که در حوزه سینما چه پولهایی هزینه میشود. چیزهایی که ما در این نامه به آنها اشاره کردهایم، مسائلی است که میتواند باعث رونق بخشیدن به این هنر و صنعت شود و فکر نمیکنم در بین درخواستهای ما مطالبات نامعقول و غیرمنطقی وجود داشته باشد، به همین دلیل امیدوارم که مسئولان با مساعدت و کمکهایی که شایسته تواناییهای فعالان این حوزه و نیز تولیدات عالی عرصه انیمیشن کشورمان است، زمینهساز کسب موفقیتهای جهانی انیمیشنهای ایرانی باشند.