سرويس جامعه جوان آنلاين: در شرایطی که جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان ایرانی امکان دسترسی به اینترنت و برنامههای تایید شده آموزشی و تدریس از سوی وزارت آموزش و پرورش را نداشتند اوضاع تحصیلی بسیاری از کودکان و نوجوانان به شکل نامطلوبی پیش رفت.
پیش از این کارشناسان و روان شناسان بسیار زیادی هشدار داده بودند که این مقطع طولانی فقدان استفاده از محیطهای آموزشی به خصوص مدارس باعث افت کیفی تحصیلی دانش آموزان خواهد شد. اما افت تحصیلی فقط ظاهر ماجراست. در این رابطه ساره دانشزاد روانشناس کودکان و نوجوانان در گفت و گویی با جام جم آنلاین از معایب پرشمار دوری طولانی مدت کودکان و دانش آموزان از محیطهای اموزشی میگوید.
دانشزاد عنوان کرد: دوری از محیطهای آموزشی و عادت به شرایط جدید نوعی رخوت را برای دانش آموزان رقم میزند. این رخوت باعث میشود تا آنها به خصوص کودکان و نوجوانانی که در سالهای ابتدایی مقاطع تحصیلی هستند در صورت از بین رفتن کرونا در جامعه در بازگشت به مدارس با مشکل ارتباطی روبرو شوند.
این روان شناس کودکان و نوجوانان گفت: موضوع غیبت طولانی مدت دانش آموزان در مدارس و آموزش به آنها از طریق فضای مجازی با اشکالات فراوانی روبرو است. در حالی که آموزشهای آنلاین در سراسر جهان به شکل چشمگیری افزایش یافته است به نظر بسیاری از جمعیت دانش آموزان آمادگی پذیرش این مسئله را ندارند چرا که آموزشهای مجازی ممکن است با کیفیت نباشد و شکل جامعی هم نداشته باشد، یعنی اینکه به دلیل کمبود وقت و مشکلات اینترنتی کل مبحث درسی آموزش داده نمیشود که این مسئله بر روی افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه دانش آموزان تاثیرگذار است.
دانشزاد بیان داشت: به نظر من یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با آموزش از راه دور کودکان و نوجوانان باید مورد اهمیت قرار بگیرد این است که عادت به این شرایط آموزشی آنها را دچار سستی و فرار از مسئولیت در قبال یادگیری در آینده میکند.
وی افزود: زمانی آموزش آنلاین مثمرثمر واقع میشود که یک آموزگار و اصلا سیستم آموزشی یک مدرسه بتواند موضوع خلاقیت را نزد کودکان و نوجوانان پررنگ کند. آموزش آنلاینی که عاری از خلاقیت باشد تاثیر زیادی بر روی معلومات نخواهد داشت.
روانشناس کودکان و نوجوانان ادامه داد: اکنون آموزش مجازی به گونهای است که همان مطالب موجود در کلاسها به شکل خلاصه تری برای آنها عنوان میشود غافل از اینکه سیستم آموزش آنلاین چنین روندی را نمیتواند به شکلی استاندارد ارائه دهد و همانطور که گفتم خلاقیتها از بین میرود، چون فقط هدف این است که شتابزده بخشی از غیبتهای کلاسی به شکلی عجولانه جبران شود.
وی تاکید کرد: البته در جریان برخی از نظامهای مبتنی بر آموزش آنلاین خلاقیت نزد یاددهنده به یادگیرنده القا میشود که به نظر من کافی نیست. چون بسیاری از دانش آموزان، به خصوص دانش آموزان مناطق محروم صرفا برای مطالبی شتابزده و خلاصه شده را از طریق فضای مجازی دریافت میکنند.
دانشزاد اذعان داشت: به هر حال به نظر میرسد رخوت تحصیلی در انتظار دانش آموزان است هر چند همین الان هم با آن مواجه شده اند. اگر سال تحصیلی جدید نیز با این شرایط آموزش از راه دور مواجه باشد که اوضاع حتی بدتر هم میشود و باید به انتظار افت بیشتری از سوی دانش آموزان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: والدین دانش آموزان نقشی اساسی در بهبود کیفیت تحصیلی دانش آموزان در مواقع آموزش از راه دور دارند و میتوانند در این روند تنوع و خلاقیت ایجاد کنند.
این روان شناس کودکان و نوجوانان در پایان گفت: تجدیدنظری اساسی در سیستم آموزش از راه دور باید انجام شود در غیراینصورت مسئله افت تحصیلی به شکل گستردهای خودش را نشان میدهد و بر روی آینده تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر میگذارد.