سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «ایسنا»، حسین مدرسخیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین برنامه ما برای وزارت صمت بحث تقویت بخش تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید چه در بحث کمی و کیفی است و بیشتر از آن، اتکا به توان تولید داخل است، اظهار کرد: دراکثر رستههای کالایی شاهد افزایش تولید هستیم؛ مشخصاً در حوزه سواری با ۱۹ درصد، در حوزه آلومینیوم با ۵۰ درصد، در بخش الیاف آکلریک ۱۶۰درصد، در بخش تلویزیون خانگی با ۷۰ درصد، در زمینه انواع لوازم خانگی با ۵ الی ۳۰ درصد، در بخش فولاد با ۵/۷ درصد، در مس حدود ۵/۱ درصد و در بخش سیمان با ۵ درصد رشد مواجه هستیم و بهرغم شرایط بسیار دشوار اقتصادی و تنگ شدن حلقههای تحریم، تولید به کار خود ادامه میدهند.
سرپرست وزارت صمت در پاسخ به پرسشی درباره عدم عرضه شمش فولاد در بورس کالا گفت: ساز و کار بورس مربوط به ماده ۹۵ قانون برنامه توسعه سوم است و دولت به هیچوجه قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد؛ بورس یک شبکه توزیع است که در آن اصل شفافسازی وجود دارد.
مدرس خیابانی ادامه داد: آنچه اخیراً اتفاق افتاده، افزایش قیمت ارز است؛ بسیاری از صادرکنندگان در این شرایط صادرات خود را افزایش میدهند. آنچه در قالب شیوهنامه در این زمینه مورد جمعبندی قرار گرفته و ابلاغ شدهاست، این است که به تناسب صادرات که برای سال کاری برای ما اهمیت بسیاری دارد، کف عرضه برای تأمین خوراک اولیه تعیین شود و مازاد نیاز صادر شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره قسمت عرضه ماسک در بازار اظهار کرد: وزارت صمت در زمینه تولید و عرضه ماسک در کشور برنامههای خود را اعلام کردهاست؛ در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور کل تولید ماسک در کشور ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید میشد، اما در حال حاضر روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید میشود و تقریباً همه ماسک دارند. سرپرست وزارت صمت افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه تولید ماسک در حال انجام هستیم، ایجاد تنوع در پارچهای مورد استفاده در ماسک است؛ در حال حاضر پارچهای جدید به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم و یکی از تولیدکنندگان در حال تولید این پارچه است و اگر نوع پارچه مورد تأیید قرار بگیرد، ظرفیت تولید ماسک در کشور حدود ۴ میلیون عدد اضافه میشود.
وی درباره عرضه سهام شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت صمت گفت: این تلقی که بخش عمدهای از شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت صمت هستند، تلقی اشتباهی هست و در بخشی مانند خودروسازی ما فقط ۱۳ درصد سهام داریم و عمده سهام وزارت صمت واگذار شدهاست. ما هم یکی دو واحد داریم که در حال برنامهریزی برای عرضه سهام شناورشان هستیم؛ درباره عرضه اولیه حدود شش واحد نیز با وزارت اقتصاد به جمعبندی رسیدهایم.
سرپرست وزارت صمت درباره واگذاری ایمیدرو نیز اظهار کرد: در اولویت نخست واگذاری سهام باقی مانده شرکتهای تابعه در اولویت هستند.
مدرس خیابانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نابسامانی بازار خودرو اظهار کرد: حدود دو سال است که خودروسازان فرانسوی و کرهای از کشور خارج شدهاند؛ با وجود خروج این خودروسازان امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید داریم و در چهار ماه نخست بعد از دو سال رشد منفی، با حدود ۲۰ درصد رشد مواجه هستیم. وی ادامه داد: امروز نسبت به چهار ماهه سال قبل حدود ۵۰ درصد عرضه خودرو را اضافه کردهایم و ۷۱ درصد از تعهدات خودروسازان نیز کاهش یافتهاست. وی اضافه کرد: در این زمینه سایپا تا آخر شهریور و ایرانخودرو تا پایان ماه جاری دیگر هیچ تعهد معوقی ندارند و ما به کارخانجاتی اجازه فروش میدهیم که تعهد معوق نداشته باشند. همچنین در حال جمعآوری تمام خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان هستیم و در بخش عرضه مشکلی نداریم، اما باید توجه داشته باشیم که قیمت خودرو تابعی از قیمت مواد اولیهاش است؛ مثلاً فولاد یکی از مواد اولیه خودروسازی است که امروز تابعی از بورس است و شاهد افزایش قیمت در این زمینه هستیم.
سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه «هنوز خودروسازان ما در حاشیه زیان هستند و قیمت فروش هر دو خودروساز بزرگ ما کمتر از هزینههای اولیهشان است»، خاطر نشان کرد: به همین دلیل زیان انباشته دارند و صورتهای مالیشان گواهی بر زیان آنهاست. در بخش واقعی کردن تقاضا سعی کردیم خیلی سختگیرانه عمل کنیم؛ چراکه زمانی که فاصله بین قیمتها در بازار و کارخانه زیاد میشود، عدهای سعی میکنند از این فضا سوءاستفاده کنند.
وی تأکید کرد: به همین دلیل در تلاش هستیم تا خودرو را در اختیار متقاضیان واقعی قرار دهیم. در روز اول برای ۲۵ هزار خودرو که ثبتنام انجام شد، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبتنام کردند، در ثبتنام اخیر که ایران خودرو برای ۱۵هزار خودرو انجام دادهاست، ۲۰۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند؛ یعنی هم متقاضیان واقعی ثبتنام کردهاند و هم رانت میان کارخانه تا بازار از بین رفتهاست.