کد خبر: 1014417
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
۴۰‌درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از تردد ۱۰‌درصدی خودرو‌های فرسوده است. خودرو‌های فرسوده نه تنها سبب آلودگی هوا می‌شوند بلکه در افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد و ایجاد هزینه‌های مضاعف در نگهداری خودرو تأثیرگذار هستند. در طرح واگذاری خودرو‌های نو، صاحبان خودرو‌های فرسوده نیز باید در اولویت واگذاری قرار گیرند تا بخش زیادی از آلودگی هوا و هزینه‌های جانبی فرسوده بودن خودرو‌ها کاهش یابد. مطابق شرایط فعلی هر کس پلاک فعال داشته باشد نمی‌تواند در طرح‌های خودروسازان ثبت‌نام کند، ولو آنکه این پلاک متعلق به یک خودروی فرسوده باشد!
بيژن سوراني
سرویس جامعه جوان آنلاین: معضل خودرو‌های فرسوده نه تنها با تمهیدات صورت گرفته دستگاه‌های متولی کاهش نیافته است بلکه با افزایش قیمت خودرو‌ها بر میزان خودرو‌های فرسوده نیز افزوده شده است. تردد خودرو‌های فرسوده در شهر‌ها به خصوص کلانشهر‌ها تعداد روز‌های سالم و پاک را کاهش داده است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران معتقد است در سه سال گذشته آمار خودرو‌های فرسوده نیز بیشتر شده است و ۴۰‌درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از همین تردد ۱۰‌درصدی خودرو‌های فرسوده است. همچنین خودرو‌های فرسوده نه تنها سبب آلودگی هوا می‌شوند بلکه در افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد، ایجاد هزینه‌های مضاعف در نگهداری خودرو و تأمین قطعات مورد نیاز هم تأثیرگذار هستند.

حسین مقدم اظهار داشت: خروج خودرو‌های فرسوده از سطح شهر نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. وی افزود: بر اساس مطالعاتی که دو تا سه سال پیش در شهر تهران انجام گرفت، ۱۰‌درصد خودرو‌های شهر تهران (حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو) فرسوده است. به گفته مقدم در سال ۹۶ در ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب شد که خدماتی مانند بیمه شخص ثالث، انجام معاینه فنی و امکان خرید و فروش به خودرو‌های فرسوده داده نشود و در همان ماده مقرر شد سن فرسودگی توسط دولت تعیین شود.

وی گفت: بر همین اساس آیین‌نامه‌ای به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی تهیه و در آبان ۹۷ به تصویب دولت رسید. در این آیین‌نامه ملاک فرسودگی توسط دستگاه‌های مربوطه «سن» تعیین شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از تصویب آیین‌نامه به دلیل مشکلاتی که در تأمین خودروی نو وجود داشت و خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه تردد نیز به وقوع نپیوست، این آیین‌نامه اجرایی نشد، به طور مثال در مورد معاینه فنی خودرو‌های فرسوده در سامانه سیمفای وزارت کشور، محدودیتی برای معاینه فنی این خودرو‌ها لحاظ نشده است و در صورتی که خودروی فرسوده در آزمون معاینه فنی قبول شود، راننده می‌تواند گواهی معاینه فنی برای خودرواش بگیرد. مقدم اعلام کرد: سه هفته پیش نیز این آیین‌نامه با شکایت یکی از شهروندان توسط دیوان عدالت اداری و استعلام از فق‌های شورای نگهبان به دلیل اینکه ملاک فرسودگی سن تعیین شده بود، باطل شد. گفتنی است اگر این ابطال هم صورت نمی‌گرفت به دلیل یک‌جانبه بودن قانون علیه صاحبان خودرو‌های فرسوده که غالباً از اقشار محروم جامعه هستند، اجرایی شدنش باعث اجحاف مضاعف علیه این اقشار می‌شد، چون ما‌به‌ازای آن هیچ خدمتی به صاحبان خودرو‌های فرسوده داده نمی‌شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر همچنین تأکید کرد: در حال حاضر خروج خودرو‌های فرسوده به کندی انجام می‌گیرد. به نظر می‌رسد جهت حفظ ثبات و شرایط ایمنی و آلایندگی این خودروها، تنها راهکار اجرایی موجود کاهش دوره معاینه فنی و کنترل و پایش مستمر این خودروهاست و همان رویکردی که برای خودرو‌های عمومی و تاکسی‌ها در حال انجام است باید برای خودرو‌های شخصی نیز اجرا شود. تا زمانی که خدمات دولتی برای صاحبان خودرو‌های فرسوده ارائه نشود، نمی‌توان آن‌ها را مجبور کرد از خودروشان استفاده نکنند، آن هم در شرایطی که در موارد بسیاری این خودرو، منبع درآمدی برای یک خانواده است. در حال حاضر، یکی از شرایط ثبت‌نام خودرو‌های جدید، نداشتن پلاک فعال به نام ثبت‌نام کننده است. این در حالی است که ممکن است یک شخص پلاک فعال داشته باشد، اما این پلاک متعلق به یک خودروی فرسوده باشد و صاحب آن نیازمند خودروی جدید باشد، اما با شرایط موجود عملاً نمی‌تواند برای خودروی جدید ثبت‌نام کند. اصلاح چنین مواردی می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار