سرویس سیاسی جوان آنلاین: عزاداریهای محرم امسال در موقعیت کرونا، روزهای خاصی را میگذراند. بسیاری از عزاداریها لغو شده، ایستگاههای صلواتی اغلب برپا نشده، نذورات مردم تحت تأثیر پروتکلهای بهداشتی لغو یا به شکلی دیگر تغییر یافته و حتی حرکت دستههای عزاداری که در حالت عادی هم با فاصله و در فضای باز بوده، ممنوع شده است. این تصمیمات ستاد ملی کروناست و باید همگان به آن احترام بگذارند و آن را اجرایی کنند که میکنند. تجربه ماه مبارک رمضان و لغو یا نحوه برگزاری مراسمهای شبهای قدر و اعیاد یا عزاداریهای مذهبی دیگر در شش ماه گذشته (مثلاً اعیاد غدیر و قربان یا شهادت امام صادق علیه السلام) کافی بود تا بدانیم این بار هم مراسمهای مذهبی، به رغم گستردگی بینظیر مراسمهای مربوط به دو هفته اول محرم، تا حد بسیار قابل قبولی مدیریت و کنترل خواهد شد، اما یک ماه مانده به محرم، ناگاه جنجالهای ژورنالیستی بالا گرفت که وا اسفا اگر جلوی عزاداریهای محرم را نگیریم، قتل عام عمومی رخ خواهد داد! آیا این حجم جنجال از سر دلسوزی برای سلامت مردم بود؟
«از برگزارکنندگان و منبریهای محترم و مداحان محترم مجالس عزاداری محرم که تا امروز بحمدالله اکثر آنها توصیههای ستاد ملی کرونا را مراعات کردهاند تشکر میکنم؛ حالا شاید برخی در گوشهکنار باشند که رعایت نکرده باشند که به آنها هم توصیه و تأکید میکنم که این جهات سلامت را مراعات کنند» این واکنش توئیتری رهبر معظم انقلاب به عزاداریهای این چند روز گذشته از محرم است. توئیت کوتاهی که هم کیفیت عزاداریها را تأیید میکند و هم به مردم دلگرمی میدهد که بدانند تلاشهای آنان برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در عین برگزاری باشکوه مراسمهای مختلف محرم دیده شده و مورد تقدیر قرار میگیرد، یعنی آنچنان که رهبری به مردم تذکر میدهند که در مورد نحوه برگزاری عزاداریها باید سخن ستاد ملی کرونا ملاک قرار بگیرد، پس از رعایت موارد متعدد توسط مردم، از آنان تقدیر هم میکنند.
به نام سلامت، علیه محرم
بیبیسی و یورونیوز و برخی دیگر از رسانههای همسو با اینان، در روزهای اخیر، خبر آمار مبتلایان کرونا در ایران را همراه با عکس عزاداریهای ایام محرم کار کردند تا به مخاطب القا شود که میان محرم و آمار کرونا ربط مستقیمی وجود دارد. بیبیسی البته در انتخاب عکس محرم هم خباثت دیگری به خرج داده و همراه خبر آمار کرونا در ایران، عکسی از قمهزنی عاشورا که مورد مخالفت مراجع دینی ایران و رهبری است کار کرده تا با یک تیر دو نشان بزند.
از رسانههای معاند البته انتظاری نیست؛ از دشمنی کردن دشمن که نباید تعجب کرد، اما در داخل هم رسانههای اصلاحطلب در یک ماه گذشته برای تعطیلی عزاداری امسال محرم از هیچ تلاشی دریغ نکردند.
کرونا باشد و نباشد، محرم را تعطیل کنیم!
اصلاحطلبان همواره منتقد برگزاری پرشور عزاداریهای محرم بودهاند. این مخالفتها به شکل تلویحی و با بهانههای مختلف در سالهای گذشته انجام گرفته است. یک بار میگویند این عزاداریها سیاسی و جناحی شده و باید عوض شود، یک بار میگویند رنگ سیاه و عزاداری زیاد مردم را افسرده کرده است، یک بار میگویند هزینههای این مراسمها زیاد است و خرج فقرا شود و... همین است که دلسوزی امسال آنها باور نشد.
مثلاً محمدتقی فاضلمیبدی، از کارشناسان دینی اصلاحطلب که بیشتر به فعال سیاسی شبیه است تا کارشناس دینی، مرداد امسال در گفتوگویی با روزنامه شرق گفت: «جریان عاشورا با آنکه برای ما ایرانیها بسیار حائز اهمیت است... اگر جان انسان را تهدید میکند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش بدهد، قطعاً برگزاری آن اشتباه است، به ویژه آنکه برگزاری این مراسم عملی مستحب است و اصلاً واجب نیست. به ویژه اینکه امامحسین (ع) برای عزت و کرامت انسان و سلامتی جامعه جنگید. من از رئیسجمهور تعجب کردم که چرا ایشان اینگونه صحبت کرد که در ذهن مردم تداعی شده حتماً باید مراسم محرم را برگزار کرد. هیچ حتمیتی در این مراسم نیست و یک سال تعطیل کردن آن هیچ اتفاقی ایجاد نمیکند و در ازای آن از جان مردم محافظت میکند.» شاید با خواندن این جملات فکر کنیم او دلسوز جان مردم شده است، اما او پیش از کرونا هم خواستار تعطیلی موقت عزاداریهای محرم شده بود. فاضلمیبدی دو سال پیش از کرونا گفته بود: «بیشتر مداحیها و عزاداریها از مسیر اصلی خود خارج شده است... و جریانی هم میخواهد با تحریف عاشورا از آن منفعت کسب کند. این نوع عزاداری درست نیست و از مسیر خود خارج شده است. علما باید همگی با هم بیانیه داده و نسبت به این نوع عزاداریها واکنش نشان دهند، حتی اگر یک سال هم عزاداریها تعطیل شده و نوع عزاداری اصلاح شود، بهتر از این است که این مراسم به این شکل ادامه یابد.»
فردی به نام حسن موسویچلک که سال گذشته در آستانه ایام محرم با عنوان مددکار اجتماعی گفته بود: «پوشش ما چندان بانشاط نیست و در چنین شرایطی غم جایگزین شادی و نشاط خواهد شد»، باز در آستانه محرم و در گفتگو با روزنامه آرمانملی در پاسخ به اظهارات خبرنگار مبنی بر اینکه «همیشه به مناسبتهای مختلف روی موضوع نشاط و جشنهای ملی و مذهبی که ریشه در تاریخ ما دارد، تأکید دارید و از آن به عنوان راهی برای بالابردن نشاط جامعه یاد میکنید؛ جامعهای که با توجه به شاخصهای جهانی چندان شاد نیست» گفته: «میتوانیم روی موضوع نشاط و شادابی با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود جامعه کار کنیم. جامعه ما، جامعه شادی نیست... اینکه به سمت موادمخدر صنعتی و الکل داریم گرایش پیدا میکنیم و اتفاقاتی که در فضای مجازی دارد میافتد، همه اینها نشان میدهد موضوع نشاط و شادابی را باید بسیار جدی بگیریم»، یعنی هر سال در ایام محرم یاد شادی و نشاط جامعه میافتند.
دوگانهسازی به نام محرم
دوگانهسازیهای اصلاحطلبان و بر هم زدن وحدت عاشورایی ملت، مختص یکی دو نفر نبود. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و حامی انتخاباتی حسن روحانی در توئیتر خود نوشت: «ای کاش آقای رئیسجمهور یکهزارم تعهد و توجهی را که نسبت به عزاداران محرم نشان میدهند و نگرانند تا مبادا کرونا وقفهای در برگزاری مراسمشان ایجاد کند، در قبال ۲۴میلیونی که به ایشان رأی دادند، احساس میکردند.»
عباس عبدی هم دلایل سیاسی و نیز منافع مادی! را دلیل عدم ممنوعیت عزاداریهای محرم دانست و بعد ضمن تهمت و توهین و بیاخلاقی، مدعی اخلاق شد: «اگرچه چشمپوشی از منافع مادی این برنامهها برای بخشی از آنان (روحانیون و مداحان) سخت است، ولی انگیزه مهمتری در برقراری آن دارند و اینکه اگر مناسک عزاداری را از آنان بگیرند، دیگر نماد و ارزشی از دین برایشان باقی نمیماند و دچار بیهویتی و بحران میشوند. آثار دین در بُعد فردی یعنی رشد مکارم اخلاق و معنویت و در عرصه اجتماعی نیز تحقق عدالت و رفع تبعیض و نابرابری و ظلم است. در اینها پیشرفتی ندارند تا به آن افتخار و بسنده کنند.»
این هجمهها به عزاداران محرم دوقطبی مدنظر اصلاحطلبان را شکل میداد، اگر مذهبیها باهوش نبودند و وارد این جنجالها میشدند.
چرا فقط وقت عزاداری امام حسین (ع) نگران سلامت مردم شدید؟ و چرا وقتی شیوههای ابتکاری عزاداری امسال همچون کوچهگردی مداحان معروف را دیدید بابت تدبیر برای حفظ سلامت مردم زبان به تحسین نگشودید؟
اولین روز محرم امسال، مصادف با جمعه بود و وسط شلوغکاری برخیها برای به حاشیه بردن عزاداری محرم، یک خبر تکراری بین خبرها گم شد، جاده چالوس به سمت کرج یکطرفه شد. چرا کسی نگران این مسافرتها و نقش آن در تشدید شیوع کرونا نبود؟ روز چهارم محرم هم خبر بازگشایی تمامی اماکن و باشگاههای ورزشی اعلام شد و هیچ کس را نگران سلامت مردم نکرد!
حملات اصلاحطلبان و رسانههای بیگانه به عزاداری محرم و در عین حال بازگشایی همه اماکن عمومی و از سویی بهانهجوییهای اصلاحطلبانه همچون نبود پارچه مشکی برای سیاهپوشی شهر تهران، باعث شد تا دلسوزان واقعی سلامت مردم که خود به برگزاری مراسم محرم مقید هستند، گاه در توجیه جوانان برای عدمبرگزاری مراسم به مشکل برخورد کنند و جوابی برای این سؤال نداشته باشند که چرا فقط تجمع برای امام حسین (ع) ممنوع است؟ اصلاحطلبان همواره هر موضوعی را که میتوان با کلام و گفتگو حل کرد، تبدیل به جنجالهای سیاسی و اجتماعی کردهاند و بعد هم حکومت را مقصر دانستهاند که چرا نتوانستهاند این جنجال را حل کنند!