سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، حسام فتحی، کارشناس بازار لوازم خانگی با انتقاد از بعضی فروشگاههای کالای دسته دوم اظهار داشت: متأسفانه بعضی از سایتها و اپلیکیشنهای فروش کالا از انجام تعهدات قانونی خود سرپیچی میکنند. این در حالی است که نمایندگان این فروشگاهها با حضور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متعهد شدند که تا ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ زیرساختهای لازم برای درج شناسه کالا را آماده و از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری کنند. وی افزود: متأسفانه تا به امروز برخی از فروشگاههای آنلاین که به فروش کالاهای دست دوم معروف هستند، اقدام به فروش لوازم خانگی قاچاق نو و آکبند و حتی خرید و فروش این کالاها را نیز تسهیل کردند؛ به طوری که پس از دریافت کالای قاچاق، یک هفته مهلت تست برای خریدار وجود دارد و پس از تأیید محصول، پول برای فرد قاچاقچی واریز میشود. فتحی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از فروش لوازم خانگی قاچاق در اپلیکیشنهای فروش کالای دست دوم گفت: دولت به طور کامل زیرساخت لازم برای اصالتسنجی محصولات و نحوه استفاده از شناسه کالا را برای عرضهکنندگان لوازم خانگی ارائه کرده است و عدم تبعیت از ابلاغیههای قانونی منطقی نیست و آسیب جبرانناپذیری به تولید ملی میزند. وی با اشاره به اجرای طرح شناسهدار کردن کالاهای گروه لوازم خانگی از سال گذشته گفت: این طرح طبق دستورالعمل ماده ۷ آییننامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد که بر اساس آن همه تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضهکنندگان لوازم خانگی موظف به درج شناسه کالا روی کالاهای خود هستند، به طوری که مشتری بتواند در محل عرضه، شناسه کالا را رؤیت کند.
فتحی با تأکید بر اهمیت نقش فروشگاههای بزرگ اینترنتی در اجرای صحیح طرح شناسه کالا افزود: برخی از سایتهای فروش اینترنتی و بازارچههای آنلاین (Market Place) به دلیل گستره نفوذ و همچنین میزان فروش خود، نقش قابل توجهی در اجرایی شدن این طرح دارند. وی ادامه داد: به همین دلیل، اجرای این طرح در فروشگاههای مطرح آنلاین میتواند دیگر عرضهکنندگان لوازم خانگی در فضای مجازی را نیز به انجام تکالیف قانونی خود متمایل کند و رویه درج شناسه کالا را به تمامی سطوح عرضه و فروش اشاعه دهد. این کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه اکثر فروشگاههای آنلاین در مورد نحوه اجرای طرح شناسه کالا توجیه شدهاند، گفت: فرآیند آموزش و هشداردهی در مورد رعایت دستورالعملهای قانونی از سال گذشته آغاز شده و تمامی نکات لازم در جلسات متعدد به مدیران و نمایندگان سایتهای فروش اینترنتی کالا داده شد، به طوری که هماکنون چند فروشگاه معروف و معتبر فضای مجازی اقدام به درج شناسه کالا در بخش کالاهای لوازم خانگی خود کرده اند. به گفته وی عرضهکنندگانی که برای فروش کالای خود از فضای مجازی مانند وبسایتهای فروش، شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایلی استفاده میکنند، ملزم به درج شناسه در کنار سایر مشخصات کالا هستند که در غیر این صورت در صورت مشاهده و کشف کالای فاقد شناسه از حمل، نگهداری، انبار و فروش آنها جلوگیری خواهد شد.