کد خبر: 1021702
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
در گفت‌و‌گوی «جوان» با مدیر انتشارات روایت فتح مطرح شد
آنچه برای روایت فتح مهم است، تنها تولید کتاب نیست؛ بلکه تولید سبد کالایی از یک اثر تولید شده است که مخاطب را با زوایای مختلف یک اثر آشنا و او را در تهیه اثر مورد‌نظر یاری می‌کند.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: انتشارات روایت فتح ۲۶ مهر ۱۳۷۶ با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسماً فعالیت تخصصی خود را در حوزه ادبیات پایداری آغاز کرد و چالش‌های زیادی را از سر گذرانده است. «جوان» درباره روند فعالیت‌های این مؤسسه و جایگاه فعلی آن در نشر کشور با مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح گفتگو کرده است.

انتشارات روایت فتح معروف به راوی روایت‌های مجموعه‌ای از شهداست. این مجموعه‌ها چطور تعیین می‌شوند؟

به‌طور معمول مجموعه‌ها با توجه به نیاز جامعه و با برنامه‌ریزی دقیق و بحث و مداقه کارشناسان حوزه فرهنگ و کتاب پدید می‌آید. این نیاز به این معناست که جامعه طالب چیست و هم اینکه جامعه از چه چیز بی‌اطلاع است و نیاز دارد تا به آن دسترسی یابد. برای مثال زمانی که محتوای تمام کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری به مجموعه‌ای از سلاح‌های جنگی، تیر و ترکش، اسارت، خون، خونریزی و به عبارتی، روی آشکار و خشن جنگ تبدیل شده بود، روایت فتح نگاه خود را به سمت زوایای پنهان جنگ که بیشتر جنبه عرفانی، محبتی و انسانی و پشت جبهه‌ها بود، معطوف کرد و این چنین مجموعه «نیمه پنهان ماه» که روایت همسران شهدا از جنگ بود را متولد کرد.

این زاویه دید در بخش دیگر نیز نظیر مدافعان حرم، اسرای جنگ، شیمیایی‌ها، شهدای اقلیت‌های دینی و... نیز بسط یافت.

تعامل خوانندگان شما با مجموعه چگونه است؟ آیا فضای ارتباطی برای دادن سوژه یا مشارکت در تألیف کتاب وجود دارد؟

روایت فتح مفتخر است که از جایگاه مردمی مهم و والایی برخوردار است و به جرئت می‌توان گفت، هیچ یک از رقبای او در این فضا، چنین جایگاه مردمی ندارند. روایت فتح ابتدا با اعتقاد و بعد با به‌کارگیری لفظ «خانواده بزرگ روایت فتح» با مخاطب خود که او را عضو خانواده‌اش می‌داند، وارد تعامل شده است. باید اشاره داشت که سهم چشمگیری از این جایگاه مردمی را مدیون روح بلند، پاک و مخلص سید شهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی است. اعضای خانواده روایت فتح می‌توانند با مراجعه به سایت انتشارات روایت فتح به نشانی: ir. revayatfath در بخش ارسال سوژه، ایده‌های خود را در اختیار انتشارات قرار دهند و در صورت تأیید، خودشان به تحقیق یا تولید اثر دست بزنند. همچنین مردمی‌ترین پایگاه انتشارات روایت فتح که به شکل مستقیم با مخاطب در تعامل است، صفحه رسمی انتشارات روایت فتح در بستر اینستاگرام به نشانی: revayatfath @ است.

نکته بارز در انتشارات روایت فتح استفاده از جوانان و نویسندگان کتاب‌اولی و تازه‌کار است که به هر حال مسائل خودش را دارد؟ این اعتماد شما به نویسندگان جوان چگونه و بر چه مبنایی شکل گرفته است؟

روایت فتح با توفیق الهی و مدد اهل بیت (ع)، با رویکرد میاندارانه در فضای ادبیات پایداری در حال فعالیت و معتقد است این مسیر را روز‌به‌روز باید با توان بیشتری ادامه دهد. در این فضا اگر به فکر جوان مستعد انقلابی نباشیم، در جذب او به نیرو‌های بیگانه شتاب بخشیده‌ایم. این رویه که دست نیروی جوان را می‌گیرد، به او کار می‌آموزد و او را به دنیای ادبیات پایداری معرفی می‌کند، از منش‌های سیدمرتضی آوینی بود. او نیز جوان‌ها را با دنیای فیلمسازی آشنا می‌کرد و تمام تجربیات چندین ساله خود را بدون دریغ در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. اگر به این مسیر معتقد هستیم، باید اندوخته‌ها را بدون حب و بغض در اختیار جوانان قرار دهیم تا میراث‌ساز آینده باشند.

راهکارهای‌تان برای دوره کرونا چه بوده و چقدر از برنامه‌های‌تان محقق شده است؟

بی‌شک هر تهدیدی، فرصتی با خود به همراه دارد. مهم این است که چگونه از آن بهره ببریم. ما در این ایام تمام فعالیت‌های خود را بر فضای مجازی معطوف کردیم تا هم به شکل مستقیم و تعاملی با اعضای خانواده خود در ارتباط باشیم و هم از تمام ظرفیت‌های این بستر بهره ببریم. به یقین، این بیماری برخی اهداف ما را دچار خدشه کرده است، اما آنچه به دست آمده قابل قبول و تأمل‌برانگیز است.

برنامه‌های آینده شما چیست؟

آنچه برای آینده در نظر گرفته شده است، تولید مجموعه زندگی علماست که در مرحله اول آن فقط به شرح زندگانی روحانیان از ذریه حضرت زهرا (س) پرداخته خواهد شد. همچنین تمرکز بر تولید آثار در حوزه نشر الکترونیک و همزمان تولید آثار صوتی، مانند کتاب گویا و کتاب رادیویی که چند نمونه موفق آن نیز پیشتر تولید و منتشر شده است.

اگر بخواهید به دلایلی کار خود را متمایز و برجسته کنید، آن دلایل چیست؟

آنچه برای روایت فتح مهم است، تنها تولید کتاب نیست، بلکه تولید سبد کالایی از یک اثر تولید شده است که مخاطب را با زوایای مختلف یک اثر آشنا و او را در تهیه اثر مورد‌نظر یاری می‌کند. برای مثال شاید فردی به دلیل مشغله‌های روزمره، امکان خواندن کتاب را نداشته باشد، ازاین‌رو وجود کتاب صوتی یا رادیویی همان اثر باعث می‌شود این دست از مخاطبان نیز از آثار تازه تولید شده، بی‌بهره نمانند. همچنین برخی از آثار در قالب مستند، فیلم داستانی و نمایش رادیویی نیز با همکاری سایر بخش‌های داخلی بنیاد روایت فتح و نهاد‌ها و ارگان‌های مربوط قابل تولید خواهد بود. در کنار این موارد ایجاد بستر نشست خبری، گفت‌وگوی تخصصی و نقد اثر و توزیع بسته‌های تبلیغاتی نیز به مخاطب در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.

ما از انتشارات، شاهد کتاب رادیویی «اینک شوکران» بودیم که بسیار اثرگذار و جذاب بود، آیا این کار تداوم دارد؟

بله، در یک همکاری مشترک با رادیو نمایش، تمام مجموعه مدافعان حرم به کتاب گویا تبدیل شد که از برجسته‌ترین کارگردانان و بازیگران رادیویی کشور در آن بهره برده شده است و به‌زودی در برنامه‌ای رسمی از تمامی این اثر ۱۵ جلدی رونمایی خواهد شد.

همچنین کتاب «بی‌تو پریشانم» نوشته سرکار خانم زینب پاشاپور که به زندگی شهید‌محمد پورهنگ از شهدای مدافع حرم می‌پردازد، در حال تولید کتاب رادیویی، نظیر مجموعه اینک شوکران است.

در حال حاضر انتشارات کتاب جدیدی در دست انتشار دارد؟

بله، اکنون هفت عنوان کتاب جدید در حال انتشار است که در ایام هفته دفاع‌مقدس بعد از رونمایی از آنها، در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار