کد خبر: 1022600
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:
قاری‌قرآن ضمن بیان تصویب 163 کیلومتر قطارحومه‌ای جهت توسعه حمل‌و‌نقل استان اصفهان، از تجهیز راه‌های برون‌شهری این استان به سیستم‌حمل ونقل هوشمند جاده‌ای ITS، ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی و ایجاد اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی استان اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه  استان اصفهان سهم قابل توجهی از میزان راه‌ها و  تردد در بستر راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد؛ به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه این استان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور، دو کریدور یا دالان از کریدورهای پیش‌بینی شده در طرح جامع حمل ونقل کشور از استان اصفهان عبور می‌کند.

وی افزود؛ براساس طرح جامع حمل ونقل کشور، کریدور هفت به طول دو هزار و 893 کیلوکتر از تهران آغاز شده و پس از گذشتن از قم- کاشان- نائین- یزد- شهر بابک– سیرجان به بندرعباس می‌رسد این کریدر در محورمرکزی ایران برای تسهیل جابجایی کالا ومسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پر ترددترین مسیر وسایل نقلیه به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به هشتمین کریدور به طول یکهزار و 483 کیلومتر تشریح کرد؛ این کریدور از قم آغاز و پس از عبو از شهراصفهان- شیراز- فسا- سیرجان به بندر عباس می‌رسد، این کریدور نیز که به دالان منطقه مرکزی کشور معروف است، نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پس از استانهای تهران والبرز، طولانی‌ترین خط طولی مصوب قطار حومه‌ای را دارد. اعلام کرد؛ مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جمعاً ۱۶۲.۴ کیلومترقطار حومه‌ای جهت توسعه حمل‌ونقل این استان به تصویب شورایعالی امور زیربنائی، حمل‌ونقل کشور وشورایعالی ترافیک کشور رسیده است.

قاری‌قرآن خطوط قطارهاي حومه‌اي استان اصفهان را شامل: اصفهان– بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر، اصفهان- شاهین‌شهر به طول ۱۹.۷ کیلومتر، بهارستان– مجلسی به طول ۵۲ کیلومتر، اصفهان- زرین‌شهر به طول ۳۰ کیلومتر، زرین شهر- فولادمبارکه به طول ۱۷ کیلومتر و اصفهان- نجف‌آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر برشمرد و گفت ١٥ كيلومتر دیگر نیز در حال مطالعه است که مربوط به محور فرودگاه- ميدان لاله(محور تشریفات) می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه قطار اصفهان بهارستان تا پایان سال ۱۴۰۰ اذعان داشت؛ اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه قطار اصفهان- شاهین شهر دو هزار میلیارد تومان و اصفهان- نجف‌آباد ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول همچنین در رابطه با شبکه راه‌های استان اصفهان بیان داشت؛ بار ترافیکی کنونی بر راه‌های استان، ۵.۷ برابر مازاد ملی است و شبکه راه‌های استان اصفهان جوابگوی بار ترافیکی کشور نیست از همین رو در طرح مطالعاتی تهیه شده در مرکز تحقیقات راه‌، مسکن وشهرسازی استان، تجهیز راه‌های برون‌شهری اصفهان به سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای ITS پیش‌بینی شده و در حال اجراست.

وی ادامه داد: پنج محور شریانی استان به این سیستم تجهیز شده و ۵ محور شریانی دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تجهیز خواهد شد.

وی پیامدهای افزایش تقاضا در بخش حمل‌ونقل كشور را افزایش مالكیت خودرو، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه، تراكم ترافیك، افزایش نرخ رشد تصادفات، كاهش ایمنی جابجایی مسافر و كالا، مصرف روزافزون ذخایر انرژی و تخریب محیط‌زیست دانست و گفت: طرح تجهیز راه‌های برون‌شهری اصفهان به سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای ITS، طرحی است كه در اغلب كشورهای پیشرو دراین حوزه به آن توجه جدی شده است.

وی منافع حاصل از این طرح را شناسایی سازمانها و ارگانهای متولی و متصدی موضوع، تعیین مسئولیت‌ها و شرح وظایف و نحوه همكاری این سازمانها، تعیین نحوه اشتراك‌گذاری و انتقال اطلاعات بین سازمان‌ها، مشخص نمودن اهداف و معیارهای منطبق با شرایط منطقه، بررسی و تعیین نیازها و مسائل حمل‌ونقل، آشنایی و ارزیابی تكنولوژی‌های مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف حاكم بر منطقه، انطباق نیازها با قابلیت ITS در كشور و... برشمرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان از دیگر طرح‌های مطالعاتی به ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اشاره کرد و اذعان داشت مطالعات ايجاد این شهرك فرودگاهي از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در حال نهائی شدن است.

وی افزود: فاز اول شهرك‌فرودگاهي اصفهان با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هتكار شامل؛ مجموعه انبارها، سردخانه‌های زیر صفر وبالای صفر، مجموعه‌های اداری ومجموعه‌های بانک‌ها، تالارهای بورس، فضاهای نمایشگاهی، کارگاه‌های صنایع مونتاژو خدمات مربوطه، کارگو ترمینال، انواع فضاهای اقامتی و... است.

قاری‌قرآن در ادامه به مبحث کاهش ترانزیت جاده‌ای و افزایش حمل‌ونقل لوله‌ای اشاره داشت و گفت در این راستا، اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی به مساحت حدود دو هزار هکتار در جوار منطقه صنعتی پاتله شهرضا ایجاد می‌شود.

وی افزود؛ در استان اصفهان برای ایجاد این شهرک، چندین مکان مورد مطالعه وبررسی قرار گرفت  که در نهایت این نقطه جهت ایجاد شهرک‌تخصصی تبدیلات گازی به دلیل مزیت‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی مشخص شد. همچنین عبور لوله‌های نفت و گاز، وجود دانشگاه‌های متعدد در شهرضا، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های استان و وجود متخصصان و بخش خصوصی در این استان سبب شد که این منطقه در پاتله شهرضا مصوب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد؛ ایجاد شیمی پارک بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تبدیل نفت به ثروت مورد تأکید قرار گرفته است تا با تبدیل فراورده‌های نفت و گاز، کشور از نفت خام فروشی بی‌نیاز و بودجه نیز از نفت جدا شود. طبق مطالعات جامع انجام گرفته در استان ۴ شیمی پارک دیگر نیز در شاهین شهرومیمه ، گلپایگان و دومنطقه در شرق اصفهان ایجاد می‌شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر