سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، با اینکه خودروسازان دهها هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صورتهای مالی خود دارند، اما بین نرخ محصولات کارخانه و بازار آزاد شکاف صدها میلیون تومانی شکل گرفته و جالب اینکه شیوه فروش خودروسازان عموماً پیشفروش بوده است. این بدان معناست که اشخاص خریدار خودرو صاحب سود قابل ملاحظهای میشوند که در همه جای دنیا از چنین درآمدهای اتفاقی مالیات اخذ میکنند و جا دارد بخشی از سودهای تحصیل شده مشمول مالیات شوند. در این مورد سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عمده محصولاتی که در تولید خودرو به کار میروند با رشد قیمت همراه بودهاند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه اثرات خود را با یک گپ زمانی در محصول میگذارد. اخیراً قیمت دلار از ۳ هزار تومان بالاتر رفته و حالا هم ۱۰ برابر شده است که بسیاری از مواد اولیه و قطعات خودرو متأثر از این موضوع و قیمتهای جهانی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای پرتیراژ داخلی بین هزار تا ۲ هزار دلار وابستگی ارزی دارند، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد که قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
زرندی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی تولید خودرو طی شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: روز گذشته متوجه شدم برای خرید محصولات یکی از شرکتهای خودروساز ۲میلیونو۹۰۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند که این موضوع نشان میدهد نقدینگی بالایی در دست مردم است.
وی تصریح کرد: فردی که یک شبه ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان سود نصیبش میشود، انگیزهای برای تولید ندارد و چنین سودهایی انگیزههای تولید را از بین میبرد و در اقتصادهایی که تولیدمحور هستند هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در اقتصاد دنیا یکسری مالیاتها برای سودهای یکشبه وضع شده است، گفت: در کشور ما هم اقداماتی در مجلس شروع شده و در دولت نیز به جمعبندی رسیدهایم تا بازارهای موازی تولید تنظیم شوند.
به گفته وی در سالهای گذشته حدود ۵ میلیارد دلار بابت واردات قطعات منفصله خودرو هزینه میشد که این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسید و در حال حاضر نیز بررسیها برای کاهش آن در حال انجام است.