کد خبر: 1023980
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
در خبری به نقل از مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی آمده‌است که این سازمان ۶۰ بخشنامه را جایگزین ۲هزار بخشنامه قبلی می‌کند. تعدد بخشنامه‌های اداری در مراکز و سازمان‌ها، عامل اصلی بوروکراسی اداری و سردرگمی مسئولان دستگاه‌های متولی و سرگردانی ارباب رجوع شده‌است.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: سازمان تأمین اجتماعی با داشتن بیش از ۴۰ میلیون بیمه شده و افراد تحت پوشش بیمه‌ای یکی از سازمان‌های بزرگ ارائه خدماتی است که بیشترین امور اداری و ارباب رجوع را به خود اختصاص داده‌اند. این سازمان برای رفع گره‌های اداری و مشکلات پیش‌رو با حجم زیاد صدور بخشنامه روبه‌رو است که در نتیجه آن مراجعان همواره از وجود بوروکراسی اداری گلایه‌مند هستند.

صدور بخشنامه‌های متعدد برای رفع مسائل و مشکلات درون سازمانی دستگاه‌ها، در بسیاری از موارد عایدی‌ای به جز سرگردانی و سردرگمی کارمندان و ارباب رجوع نداشته‌است.

حجم انبوهی از بخشنامه و مکاتبات اداری برای رفع یک یا چند گره اداری کار را به جایی رسانده‌است که هر مسئولی و هر دستگاهی به خود این اجازه را می‌دهد که بخشنامه جدیدی صادره کند؛ بخشنامه‌ای که در ظاهر شاید مشکلی را رفع کند، اما در دراز مدت و در پیچ و خم‌های اجرایی و اداری، با تفسیر و برداشت‌های مختلف، مشکلات بسیاری را برجا می‌گذارد.

صدور بجای بخشنامه، می‌تواند گره‌گشا، شفافیت ساز و تسهیل گر امور باشد، اما به کرات مشاهده شده که برای حل و رفع یک مشکل و گره اداری و خدماتی، ده‌ها بخشنامه صادر شده‌است که مجریان و ارباب رجوع‌ها را با مشکلات جدید و بوروکراسی اداری درگیر کرده‌است.

در بسیاری از موارد مشکل بخشنامه‌ها، اولاً کثرت آن‌ها است، دوماً غیرشفاف و متناقض و موازی بودن بخشنامه‌ها و در نهایت سلیقه‌ای بودن بسیاری از بخشنامه‌ها؛ این‌ها به جای شفاف‌سازی و تسهیل امور تبدیل به دست‌انداز‌های اداری شده‌است. دست‌انداز‌هایی که سبب اتلاف زمان وافزایش هزینه‌ها می‌شود و همواره نارضایتی‌های بسیاری را به‌دنبال دارد.

از طرف دیگر، اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعلام می‌کنند چندین هزار بخشنامه را در چند صد بخشنامه جدید تجمع و ادغام می‌کنند، نشان از غیر شفاف بودن قوانین دارد.

کاغذ بازی و صدور بخشنامه‌های آنی و عجولانه می‌تواند از تأثیر‌گذاری قوانین بکاهد و در برخی موارد قوانین موجود را نا کار‌آمد سازد. در واقع تعدد صدور بخشنامه به کندی قانون و افزایش هزینه‌های اداری و نظارتی می‌افزاید.

تعدد و تغییر کردن پیاپی بند‌ها و تبصره‌های بخشنامه‌ها معضل دیگری است که بوروکراسی اداری را تشدید کرده و نارضایتی‌ها و سرگردانی را هم افزایش داده‌است.

بسیاری از دستگاه‌ها می‌توانند به جای تعدد صدور بخشنامه به شفاف‌سازی و آگاه‌سازی درون سازمانی بپردازند و با کوتاه کردن مسیر اجرای قوانین از بوروکراسی اداری بکاهند.

تجمیع‌سازی بخشنامه‌ها و کاستن از بوروکراسی اداری به افزایش رضایتمندی از دستگاه متبوع و کاهش شکایت و درگیری‌های اداری که زمان‌بر و هزینه‌بر است، منجر خواهد شد. بر این اساس لازم است دستگاه‌ها از صدور بخشنامه‌های جدید و موازی پرهیز کرده و در اسرع وقت نسبت به کاهش بخشنامه و شفاف‌سازی آن اقدام کنند تا شاید کمی هم که شده شاهد تحول اداری باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار