سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در چند سال گذشته گرافیستهای جوان آتش به اختیار فضای مجازی و حقیقی را در دست گرفته و جبهه جدیدی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن ایجاد کردهاند. آنها برخلاف تصور اکثراً غیرتهرانی هستند، اما سوار بر موج فضای مجازی توانستهاند آثاری را ارائه دهند که در سطح ملی و بینالمللی به یک نماد تبدیل شود. از میان این هنرمندان جوان و متعهد سمیه کشاورزبابایینژاد ساکن لاهیجان استان گیلان است که وارد دنیای هنر با موضوعات ناب مذهبی و اعتقادی شده است، به طوری که تصویرسازی اربعین با ماسک او در شهرهای مختلف و فضای مجازی بسیار دیده شد. «جوان» به همین بهانه با این هنرمند گفتگو کرده است.
فعالیت در وادی هنر مشکلات خاص خودش را دارد. چه شد وارد هنر نقاشی و گرافیک شدید؟
این خلأ را حس میکردم، چون در حیطه هنر از موضوعات دیگر همیشه منابع و تصاویر زیادی موجود است ولی مربوط به حجاب و تصاویر مذهبی به نسبت خیلی کم بود، گفتم خب چرا خودم کاری نکنم و در این حیطه وارد نشوم، به جای نشستن و گلایه کردن باید از جایی شروع کرد. اوایل کارهایم خیلی ساده و مبتدی بود. با تمرین و تکرار به مرور زمان سعی کردم علم طراحی را هم یاد بگیرم و کارم را ارتقا بدهم و آثار باکیفیتتری تولید کنم.
اسم سبکی که کار میکنید، چیست؟
تصویرسازی دیجیتال. ورودم به این سبک و سیاق هنری علت خاصی ندارد، چون اکثر تصویرسازها به صورت دیجیتال کار میکنند و برای من هم که میخواستم طرحهایی با موضوع حجاب و مذهبی کار کنم جذاب و اثرگذار آمد.
بهترین اثرتان چه بوده است؟
بهترین اثر از نگاه خودم خلق کاراکترهای «سارا و امین» است و اگر بخواهم از نگاه مخاطب بگویم، کارهای مربوط به محرم و عاشورا هستند.
با توجه به تمرکزگرایی پایتخت، کار کردن در شهری به غیر از تهران سخت نیست؟
چون حضوری کار نمیکنم و سفارشهای من اکثراً مجازی و دورکاری است، مشکلی ندارم، خصوصاً با گسترش شبکههای مجازی کار راحتتر شده است.
وضعیت گرافیستهای مذهبی را چگونه میبینید؟
الحمدلله کسانی هستند که مثل من در این حیطه کار میکنند و واقعاً کارهایشان فوقالعاده است و به دلیل گرایشهای اعتقادی که به کار وارد کردهاند، توانستهاند کارهایی خوب و اثرگذار مذهبی را حتی در سطح بینالمللی خلق کنند و به نوعی با زبان هنر، اسلام و تشیع را نشر بدهند.
کارهای کدام استاد را بیشتر دوست دارید؟
از هر کدام از استادان نکات تازهای یاد گرفتهام و برایم اثرگذار بودهاند، اما در مقایسه با دیگران استاد میکائیل براتی به نظرم حس کارهایشان و همچنین سبک رنگآمیزیشان متفاوتتر و بهتر است.
توصیه شما به افرادی که میخواهند وارد این هنر شوند، چیست؟
همیشه وارد شدن به هر کاری سختیهای خودش را دارد. به دوستان علاقهمند توصیه میکنم بدون توجه به سختیها و موانع موجود فقط شروع به کار کنند و با علاقه ادامه بدهند، چون خود من هم اوایل بدون استاد و صرفاً به خاطر علاقه وارد این هنر شدم.
خاطره جالبی از فعالیتهایتان دارید؟
بعد از ترند شدن طرحهای مذهبی مربوط به اربعین و فراگیر شدنش در کشورهای مختلف مخصوصاً عراق با اینکه تا الان توفیق نشده به کربلا بروم، روز اربعین دو تن از زائران عراقی به نیابت از من زیارت کردند و به زبان عربی به من پیام دادند که خیلی حس خوبی پیدا کردم. این هم جالب است که بگویم قبل از اینکه طرح دخترانه موضوع اربعین را بکشم، همه در کامنتها گفتند دخترانهاش را هم بکشید ولی من تمایلی نداشتم، چون معمولاً از هر طرح یک بار طراحی میکنم، اما از بس پیامها زیاد بود و گاهی هم اصرار میکردند با خودم گفتم چرا باید دل یک زائر دلتنگ کربلا را سر تمایل خودم برنجانم، مگر برای همین مخاطبان طراحی نمیکنم، بعد از آن طرح دخترانه هم کشیدم که الحمدلله بازخورد خوبی داشت.