کد خبر: 1025556
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد
بهنام صدقی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: یورکشایر‌ها دارای اندازه‌ای کوچک، اما شخصیتی بزرگ و بسیار شجاع هستند. آن‌ها یک همدم خوشحال و دوستداشتنی هستند. این نوع نژاد برای زندگی آپارتمانی بسیار مناسب است. گونه‌های دیگری از آنان هم هستند که بسیار آرام و مهربان و دارای هوشی بالا هستند و به راحتی با انسان‌ها و دیگر حیوانات دوست می‌شوند. این نژاد‌ها به گرما حساسند و احتیاج به پیاده‌روی دارند. بولداگ‌ها برخلاف ظاهر خشن خود بسیار مهربان و آرام هستند. پیاده‌روی مختصر و چرت روی مبل از علایق این نژاد است. تعجب نکنید که این تعریف و تمجید‌ها از یک مشت سگ است که امروزه بسیار ارزش پیدا کرده و هم‌سفره عده‌ای از مردم شده است. به همین خاطر هزینه‌های هنگفتی نیز برای خرید این حیوان می‌دهند تا از این طریق کمبود محبت خود را جبران کنند. واقعاً دردآور است که برخی سگ را به جای فرزند اختیار کرده‌اند و مانند فرزند خودشان به آن محبت می‌کنند.
 
آنان توله‌سگ را به بچه ترجیح می‌دهند

«روزی دو بار می‌بریمش پارک. هر روز حمامش می‌کنیم. خیلی شیرین و مهربونه، اونقدر بهش وابسته شدیم که با همسرم مدتی که سر کار هستیم همش تو فکر راسخین کوچولو هستیم. تصمیم گرفتیم که بچه‌دار نشیم و به جای بچه، از راسخین نگهداری کنیم. باور کن خیلی با حاله. صداش که می‌زنی سریع میاد و با خوشحالی بالا و پایین می‌پره، خیلی هم شکموئه.

روزی دو تا سینه مرغ با شیر و تنقلات بهش میدیم، با اینکه تازه غذاشو خورده، بازم با ما سر سفره غذا میخوره.» این‌ها صحبت‌های پسر همسایه ماست که با همسرش تصمیم گرفته‌اند توله سگی را به جای بچه نگهداری کنند و خیلی هم از این وضع خوشحال و راضی هستند!

جایگزینی سگ به جای زینت‌های زندگی!

حجت‌الاسلام حامد جمالی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر سبک زندگی می‌گوید: خداوند انسان را آفرید تا از طریق بندگی به سعادت ابدی و کمال معنوی برسد و هرچه غیر انسان را خلق کرد تا اینکه انسان به هدفش برسد و همچنین انسان را به صورت زن و مرد آفرید تا از این طریق زندگی جریان داشته باشد و نعمتی مثل بچه‌دار شدن را به انسان داد تا زندگی‌اش شیرین و با محبت شود.

محبت به بچه از زیباترین زیبایی‌های زندگی دنیاست که خداوند در قرآن به آن اشاره می‌کند. آنجا که در سوره مبارک کهف آیه ۴۶ فرمودند: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا...»: مال و فرزندان، زینت زندگى دنیایند.

وی می‌گوید: چه زشت و ناپسند است که عده‌ای به جای این زینت خدادادی جایگزینی از حیوانات آن هم نه حیوانی پاک بلکه حیوانی نجس را انتخاب می‌کنند و او را زینت زندگی خود می‌دانند. چقدر از این مسیر زندگی فاصله گرفته‌ایم؟ چرا اندکی اندیشه نمی‌کنیم؟ آیا واقعا نگهداری از سگ و همنشینی و همدم شدن با سگ، انسان را به کمال واقعی می‌رساند؟ آیا واقعاً محبت کاذبی که از سگ گرفته می‌شود می‌تواند جایگزین محبت حقیقی که همان محبت الهی است، شود؟

سگ ماهیتاً نجس است، ایرانی و خارجی هم ندارد!

حجت‌الاسلام حامد جمالی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر سبک زندگی ادامه می‌دهد: دین مبین اسلام که دینی کامل است و در حقیقت از همه چیز آگاهی دقیق و اطلاع همه‌جانبه دارد، قائل است که تمام حیوانات زنده پاک هستند به جز دو حیوان: سگ و خوک که این دو تمام اجزایشان نجس است و با برخورد انسان با آن‌ها در صورت خیس یا نمناک بودن، محل برخورد نجس می‌شود. خیلی جالب است وقتی به افرادی که سگ‌های خانگی دارند می‌گویی این حیوان نجس است با اطمینان کامل می‌گویند: «خیر. این سگ خارجی است! شناسنامه دارد! با سگ‌های معمولی متفاوت است و بر فرض نجس بودنش ما آن را هر روز با شامپو و صابون مخصوص می‌شوییم!» این حرف بسیار مضحک و بی‌اساس است، چون سگ، سگ است و حکم نجاست برای همه سگ‌هاست و خارجی بودن، شناسنامه‌دار بودن و... تأثیری در نجاست سگ ندارد و شستن آن با آب زمزم هم نجاستش را برطرف نمی‌کند، چون نجاست عین ذات سگ است.

مثل اینکه کسی بخواهد نجاست مدفوع را با شستن برطرف کند، سگ هم هر چقدر شسته شود، نجاستش باقی است و هر آنچه با بدن خیس او برخورد کند آن هم نجس می‌شود. بالاتر اینکه اگر سگ در ظرفی غذا خورد آن ظرف باید ابتدا خاک مال شود و بعد آن را با آب بشوییم و اگر خاک مال نشود هر چقدر هم بشوییم پاک نمی‌شود.

خرید و فروش سگ حرام است به جز...

شاید به مذاق برخی خوش نیاید که بگوییم در شریعت اسلام خرید و فروش تمام سگ‌ها، چه خارجی چه ولگرد، شناسنامه‌دار یا بی‌شناسنامه حرام است. به غیر از سگی که برای شکار یا نگهداری گوسفند و باغ از آن استفاده می‌شود. آن هم باید جایش بیرون از خانه و با شرایط نگهداری خاص باشد نه اینکه همنشین، هم‌سفره و هم‌بستر با اهالی خانه شود. پیامبر (ص) فرمود: «خانه‌ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی‌آیند.» امیرمؤمنان علی (ع) نیز فرمود: «از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.» بی‌شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی میکروب‌ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد. امیر مؤمنان فرمود: «در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.»
شیطان که دشمن دیرین انسان است همواره در پی نابودی و انحراف انسان از مسیر سعادت به مسیر شقاوت بوده است. بنابراین دست به هر کاری می‌زند که او را به این هدف نزدیک کند و تمام تلاش خود را برای این امر به کار می‌گیرد. او می‌خواهد انسان را که وظیفه‌اش بندگی است از یاد خدا غافل کند و همواره او را درگیر مسائل بی‌اساس می‌کند تا از هدف اصلی‌اش باز بماند.

سرگرم شدن انسان با سگ نیز فریبی شیطانی است که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند. روایت است وقتی در یک خانه‌ای پای سگ باز و او همنشین اهل خانه شد رحمت خداوند از آن خانه می‌رود و نظر لطف الهی از اهل خانه برداشته می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار