سرویس اقتصاد جوان آنلاین: آزمون و خطا در موضوع تنظیم بازار و تقسیم کار میان دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی همچنان ادامه دارد. مردادماه سال گذشته مسئولیت تأمین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهادکشاورزی گرفته و به وزارت صمت واگذار شد. در یک سال و نیم گذشته نیز وزارت صمت از عهده تنظیم بازار این کالا برنیامد تا اینکه با افزایش قیمت کالاها و تذکر رهبری نسبت به اقدام عاجل دولت برای کنترل قیمتها، دو وزیر صمت و کشاورزی تقسیم کار کردند و مانند گذشته تأمین و تنظیم بازار تا عمدهفروشی به وزارت جهاد و نظارت بر توزیع و قیمتهای مصرفکننده در خردهفروشی به وزارت صمت واگذار شد. به عبارت دیگر تجربه تلخ و غلط گذشته دوباره تکرار شد؛ چراکه تولید و توزیع از ابتدا تا مصرف که زنجیروار بههم متصل هستند، باید در اختیار یک وزارتخانه باشد تا راه بر سوءاستفاده احتمالی یا پاسکاری مسئولیتها بین دو وزارتخانه صمت و جهاد متوقف شود.
اما با تصمیم مجدد ستاد اقتصادی دولت و تقسیم کار بین دو وزارتخانه، برنامهریزی و یکپارچگی مدیریتی در تنظیم بازار داخلی محصولات و نهادهای کشاورزی، به وزارت جهادکشاورزی سپرده شد.
بعد از سالها اختلاف وزارت صمت و جهادکشاورزی بر سر قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در حال حاضر به واسطه تشدید تحریمها و بروز مشکلات عدیده ایجاد شده، دو وزیر بر سر مدیریت بازار تفاهم کردند که میتوان در جنگ اقتصادی آن را به فال نیک گرفت. اهم مفاد این تفاهمنامه نشان میدهد مجدداً شرکت بازرگانی دولتی از وزارت صمت منتزع و به وزارت جهادکشاورزی منتقل میشود و مسئولیت تنظیم بازار انواع نهادهها و محصولات کشاورزی در سطح عمدهفروشی با وزارت جهادکشاورزی خواهد بود. همچنین مسئولیتها و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در قانون مقررات صادرات و واردات درخصوص محصولات و نهادههای کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی منتقل میشود. از این رو، روز گذشته ستاد تنظیم بازار با توجه به تصمیمات جلسه ستاد اقتصادی دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی، مبنی بر همکاری مستقیم دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی و تقسیم مسئولیتها برای تأمین کالاهای اساسی کشور، مقرر کرد در خصوص تأمین گوشت قرمز (همانند مرغ و تخممرغ در مصوبه ستاد اقتصادی دولت) مسئولیت برنامهریزی و هماهنگی تأمین، تولید، عرضه و تنظیم بازار گوشت تا مرحله عمدهفروشی به قیمت مصوب بر عهده وزارت جهادکشاورزی و در مرحله توزیع و خردهفروشی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان) باشد. در این راستا شرکت پشتیبانی امور دام مجاز است با رعایت جلوگیری از افزایش قیمت بازار گوشت قرمز با مکانیسم خرید داخلی اقدام کند. مسئولیت تصمیمگیری در خصوص صادرات و واردات گوشت قرمز (تعیین عوارض یا ممنوعیت) بر عهده وزارت جهادکشاورزی است و وزارت صمت همکاری لازم را در خصوص تنظیم بازار گوشت قرمز با وزارت جهادکشاورزی خواهد داشت.
همچنین ستاد تنظیم بازار مقرر کرد مسئولیت برنامهریزی و هماهنگی تأمین (تولید و واردات) انواع نهادههای کشاورزی و دام و طیور (انواع بذر، سموم، کنجاله، جو و ذرت) و تعیین اولویت تخصیص و تأمین ارز و ترخیص، به همراه توزیع و نظارت بر آن، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و همچنان فرایند ثبت سفارش نهادههای دامی (جو، ذرت و کنجاله) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام پذیرد.