سرویس حوادث جوان آنلاین: محدودیتهای کرونایی که بخش عمده آن با منع کسب وکار بسیاری از مشاغل و ایجاد ممانعت از ترددهای بین شهری و محدودیت تردد شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد را شامل شده و جرایم سنگینی را هم برای متخلفان در نظر گرفتهاست، با نقایصی همراه بود، از جمله در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که مالکان آن پلاک بومیدریافت نکردهاند یا جریمه افرادی که ضرورتاً ناگزیر به سفر هستند و امکان استفاده از اتوبوسهای مسافربری برایشان فراهم نیست. در نظر گرفتن جریمه برای این دو گروه اعتراضهای عمومی و بسیاری از مسئولان را به همراه داشته است.
بسیاری مجبورند در طول مدت اجرای طرح، به قواعد ایجاد شده پایبند باشند. قواعد ایجاد شده، اما با کاستیهایی هم همراه بود که در اولین روز اجرای آن، نمود خود را نشان داد و معین کرد که دولت برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده درک درستی از قواعد اجرایی آن نداشته است. نداشتن درک حداقلی البته دور از ذهن هم نبود؛ چراکه عمده افرادی که در حوزه تصمیمگیری طرح مورد نظر حضور داشتهاند از امکانات بالقوه برخوردار هستند. عمدهترین نمود مورد اشاره، مربوط است به جریمه کردن خودروهایی که مالکان آن از پلاک بومی آن شهر برخوردار نیستند که در صورت تردد جریمه خواهند شد. اعتراضهای دارندگان این پلاکها به جریمههای در نظر گرفته شده در چند روز ابتدایی طرح واکنش پلیس را به همراه داشت به طوری که سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «خودروهایی که پلاک استانهای دیگر دارند، ولی صاحبان آن ساکن تهران هستند، در صورت اثبات مدارک ساکن بودن در پایتخت جریمه نمیشوند. اگر در مواجهه حضوری با افسر راهنمایی و رانندگی راننده مدارکی را دال بر ساکن بودن در تهران نشان دهد، دستور دادیم که جریمه نشود. در صورت جریمه این نوع پلاکها با دوربینها، راننده میتواند با مدارک سکونت در تهران، به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کند تا جریمه اصلاح شود. همچنین اگر رانندهای ساکن یک شهرستان باشد، ولی پلاک آن مربوط به دیگر استانها باشد، این قانون شامل حال وی نیز میشود.»
حواله دادن این دسته از رانندگان به مراکز اجرائیات پلیس قاعده مهم شیوهنامه کرونا را که همان تجمع افراد و احترام به فاصلهگذاری اجتماعی است، نقض خواهد کرد به طوری که بعد از طی شدن دوره دوهفتهای طرح، شاهد تجمع افراد زیادی در این مراکز خواهیم بود که این موضوع نه تنها رانندگان معترض به طرح بلکه مأموران اجرائیات پلیس را هم با خطر آلوده شدن به ویروس کرونا مواجه خواهد کرد. بنابراین از آنجا که پلیس به همه اطلاعات این دسته از رانندگان دسترسی دارد، شایسته است که راستی آزماییهای مورد نظر بدون حضور فیزیکی شهروندان عملی شود.
موضوع دیگر در مورد جریمه یک میلیون تومانی شهروندانی است که ناگزیر هستند به دلایلی مثل فوت فرزند یا والدینشان یا به دلایل قضایی یا احضار از سوی پلیس از استانی به استان مورد نظر بروند. از آنجا که سفر با اتوبوس خطر ابتلا به ویروس را افزایش میدهد و این دسته از افراد ناگزیر به استفاده از وسیله شخصی هستند و تمهیداتی برایشان در نظر گرفته نشده چارهای جز تمکین جریمه یکمیلیون تومانی در طور شبانه روز ندارند که روا نیست اینگونه حقوق آنها مورد تعرض قرار گیرد.
نیروی انتظامی روز گذشته اعلام کرد که در ششروز اجرای طرح بیش از ۲۱۹هزار پیامک به رانندگان متخلف ارسال شده و ۵۱هزار خودرو هم در محدودیتهای شبانه جریمه شدهاند. همچنین پلیس در این ششروز، ۳۴۶هزار و ۱۵۰مرتبه از صنوف مختلف بازدید کرده و به ۱۹۳هزار و ۷۰۱ صنف تذکر داده و تخلف آنها را صورت جلسه کردهاست. همچنین ۱۱هزار و ۹۴۱ واحد صنفی متخلف هم پلمب شدهاست. همچنین پلیس در این شش روز ۶۹۵هزار و ۱۲۹ تذکر لسانی به رانندگان خودرو داشته و ۲۷۹هزار و ۱۲خودرو را نیز عودت دادهاست.