سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: در اولین میز گرد این هفته برنامه، هاشممیرزاخانی و محسن برمهانی به گفتگو درباره وضعیت جشنوارهها در دوران کرونا پرداختند.
هاشم میرزاخانی در ابتدا گفت: طیف بچههای هنری بیشترین آسیب را در بحران کرونا دیده اند. آنها اولین لبیک گویان مبارزه با کرونا شدند و کنار عزیزان کادر درمانی بیشترین ایثار را کردند. اما با کرونا یک بوم و دو هوا برخورد شده است. اگر بیماری وجود دارد آیا فقط در مراکز فرهنگی ویروس باعث انتقال میشود. وقتی نمیدانیم کی قرار است این بیماری از بین خواهد رفت و با توجه به اینکه سینما یکی از محرکهای شادابی مردم است به نظر میرسد که حتما باید فکری به حال سینما کرد. حوزه اکران پنج هزار نفر حقوق بگیر دارند و این پنج هزار خانواده دچار مشکل شده اند. در این بین جشنواره موتور محرکی برای فیلمسازان و مردم است و باید برای آن تدبیری اندیشید.
وی در ادامه افزود: در این میان ما باید راهکار خودمان را پیدا کنیم. کل جمعیت سینما رو کشور دو میلیون نفر بودند. این یعنی اوضاع سینما خوب نبوده و الان خیلی بدتر شده. اگر فکری نکنیم این صنعت کاملا خواهد مرد و شوکی هم برای احیای آن کارساز نخواهد بود. در جشنواره فجر با بیست درصد سالنهای بزرگ میتوان جشنواره را برگزار کرد. آثار داوری شود و اختتامیه کوچکی هم داشته باشد. فجر به نوعی سال تحویل سینمای ایران است.
محسن برمهانی در ادامه افزود: دو فرضیه برای پسا کرونا وجود دارد. اول این که به سرعت به فضای گذشته باز خواهیم گشت، زیرا مشتاقان منتظر این اتفاق اند. فرضیه دوم هم این است که شاید سینمای دچار تجربهای شود که دیگر قابل بازگشت نخواهد بود و سبد مصرف سینما تغییر کند.
شرایط فعلی جشنوارهها و سینماها را دچار مشکل کرده و نوعی ابهام و بلاتکلیفی به وجود آمده است. همه منتظر اتمام این نا به سامانی هستند. صنعت سینما در ماه مارس امسال دو میلیارد دلار زیان دیده است. در ژانویه ۷۰ سالن سینما تعطیل شده اند. آینده جشنوارهها و بازارهای فیلم هنوز مشخص نیست. برلین نام نویسی را آغاز کرده، اما معلوم نیست چه موقعی قرار است برگزار کند. کن هم کاخ جشنواره خود را در اختیار بی خانمانها گذاشته اند. جشنوارههایی کنسل کردند. برخی دیگر کوچکتر برگزار کردند. بعضیها با اکران آنلاین و حضوری برگزار کردند. بعضیها هم برگزار کردند و وقتی با عدم استقبال رو به رو شدند جشنواره را در نسخه کوچکتر برگزار کردند. موج قوی هم وجود دارد که میگوید لزومی ندارد برای جشنواره پولی خرج شود و هزینههای آن برای مبارزه با کرونا سرمایه گذاری شود. بسیاری از جشنوارهها کنسل شدند و شاید هیچ وقت دیگر برگزار نشوند.
از واکنش هنرمندان به ترور شهید فخری زاده تا بررسی دلایل برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر در میز رسانه
پژمان کریمی مجری و کارشناس میز رسانه در ابتدای صحبتهای میز رسانه گفت:در هفته گذشته یکی از دانشمندان ایران ترور شد و اهالی سینما به این رویدار واکنش درخوری نشان دادند و سینما گران نشان دادند که از مردم جدا نیستند و خیلی خوب به اتفاقات جامعه واکنش نشان میدهند.
امیر حسین مکاریانی در این باره افزود: این خبر جز برترین اخبار جهان بود. واکنشها هم همان طور که انتظار میرفت بالا بود. بیانیه تویی که نمیشناختمت هم نشان دهنده این موضوع بود. سال هاست که عنوان میشود ما سینمای سیاسی نداریم. تک نگاریهایی در سینمای سیاسی داریم، اما جریان نبوده. دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد.
هادی فیروزمندی نظر خود را درباره واکنش هنرمندان این گونه بیان کرد: به نظر من مطلع ابتدایی بیانیه حرف مهمی دارد. ما چقدر شهید را میشناختیم که بتوان انتظار داشت هنرمندان او را بشناسند و برای او کار بسازند. این بیانیهها نشان میدهد هنرمندان زنده اند و این جای قدردانی و امیدواری دارد.
وی در ادامه افزود: خبر مهم دیگر هفته گذشته خبر برگزاری جشنواره فیلم فجر است. حیات سینما به اکران وابسته است. در ده ماهه سینما تعطیل بوده، اما جشنوارهها برگزار شده اند. تولید فیلم، اما وجود دارد. سوال این است که سینما در روزهای عادی باید تعطیل باشند، اما به جشنواره که میرسیم میخواهیم آن را برگزار کنیم. من نمیگویم که جشنواره برگزار شود یا نه. من فکر میکنم باید با یک منطق کلی سینمای ایران را مدیریت کنیم. فیلمهای جشنواره پارسال چه سرنوشتی داشتند که حالا قصد برگزاری جدید را داریم؟ چه تدبیری برای این موضوع وجود دارد. اقتصاد سینما در گرو نمایش فیلم هاست و باید برای اکران فکر کرد.
امیر حسین مکاریانی درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: وقتی اصل چرخه سینما که اکران فیلمها است دچار مشکل است طبیعتا جشنواره هم تحت تاثیر خواهد بود. هنوز صحبتی در مورد جزئیات جشنواره نشده، اما سوالهای زیادی وجود دارد. زمان برگزار در فصل سرماست و هشدارهایی برای پیک بعدی بیماری وجود دارد. تولید آثار سینمایی شاید به اندازه نباشد. خبرهای امیدوار کنندهای وجود دارد. شاید بتوان جشنواره فجر را به تعویق انداخت.
برخلاف اسم ساده فیلم، فیلم پیچیده است
میز انیمیشن این هفته به بحث و بررسی درباره پویانمایی خورده شد سپری شد.
سید علیرضا گلپایگانی درباره این پویانمایی گفت: بر خلاف اسم ساده این فیلم، فیلم پیچیدهای است و مفهوم خاصی دارد. این فیلم یکی از فیلمهای موفق انیمیشن کوتاه در عرصههای جهانی است و در جشنوارههای زیادی پذیرفته شده است و حتی منتخب هم بوده است. کار برای کودکان هم جذاب بوده است هر چند که مفهوم کودکانی نداشته است. حتی نکته جالب این است که فیلم از موسیقی کلاسیک استفاده مرده که کاملا با فیلم هماهنگ است؛ که خود این بسیار جالب است.
در این فیلم کار انگار ساده است. برخی حتی فکر کردند کار کاملا دیجیتالی است. این فیلم یک کار جمعی است. عدهای فکر میکنند اهالی انیمیشن منزوی هستند و این کار را گروهی نمیدانند، اما انیمیشن به شدت کار درگیر کار گروهی است.
محسن رضا پور در ادامه افزود: اسم اولیه فیلم خورده شده بود و قرار نبود اسم فیلم این باشد. بعضی میگفتند اسم فیلم را اوروبروس بگذار. اوروبوروس همان شخصیتی است که در انتهای فیلم حضور دارد. اما من دوست داشتم فیلم ساده باشد و برای مخاطب این سوال پیش نیاید که اوروبوروس چیست. این فیلم نگاه من به جهان است. قصه البته در این دنیا دیگر است، اما منطق آن مثل دنیای ماست. علت این حضورها استفاده از المانهایی است که جهانی است. فیلم انگار بی زمان و مکان است و این باعث اقبال در خارج از کشور بوده. سیستم فیلم اینگونه ایت که همه چیز داخل یک چیز دیگر است. حتی درخت هم شبیه بلالی است که در آن بلالی وجود دارد. علت استقبال کودکان از این کار موزیکال بودن ان است هرچند که شاید مفهوم آن را نفهمند.
عوامل کار همه تخصص استاپ موشن بود و همسر من تخصص عروسکسازی بود. عوامل کار را خیلی تمیز درآوردند که در اولین اکران فکر میکردند کار تری دی است. حتی من ناچار شدم در کار لک بیاندازم که معلوم شود تری دی نیست. ما برای همین کار یک استودیو ساختیم که تخصصی استاپ موشن کار کند. البته فضای مناسبی نداریم. کار برای ما واقعا سخت است و ما در رقابت با دیگر کشورها واقعا در یک جنگ نا برابر بودیم.
گفتنی است؛ میز نقد این هفته برنامه هفت به نقد و بررسی فیلم سینمایی تنت ساخته نولان پرداخت.