کد خبر: 1030364
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
وزیر صمت در ادامه وعده‌هایی که اخیراً به مردم و تولید‌کنندگان داده است از افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو و شکستن انحصار در این صنعت خبر می‌دهد. این اظهارات در حالی است که فعالان حوزه تولید معتقدند مشکل افزایش تولید دور باطلی است که در زنجیره پنج ضلعی معیوب بین وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، خودروساز و قطعه‌ساز ایجاد شده و خودروسازان راه دشواری را تا تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه مورد نظر وزارت صنعت دارند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها نسخه‌های مختلفی برای رفع مشکلات صنعت خودرو پیچیده می‌شود از رشد ۵۰ درصدی و پاسخ به تقاضای مردم گرفته تا آزاد‌سازی واردات و ایجاد رقیب داخلی برای بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی در ایران‌خودرو و سایپا.

طرح افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حضور رهبری مطرح شد و رهبری در این جلسه با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور، یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشر‌های ضعیف تأکید کردند: «باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکار‌های عملی در زندگی مردم مشخص شود.» ایشان در بخشی از این جلسه مهم با اعلام اینکه با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته است، افزودند: «کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی برخی راهکار‌های عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده‌اند از جمله افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی، افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی و افزایش تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی و به‌طور مشخص در این جلسه پیشنهاد عملیاتی برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در کشور مطرح شد.»

براساس آمار، سه خودروساز کشور تا پایان آبان‌ماه سال جاری در مجموع ۵۴۴ هزار و ۲۷ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند که این تعداد تولید در مقایسه با آمار تجمعی تا پایان آبان سال گذشته حکایت از رشد ۱۰ درصدی دارد. این آمار منهای تولید وانت در خودروسازی‌هاست و اگر تولید وانت در ایران‌خودرو و سایپا را به آمار سواری‌ها اضافه کنیم در قیاس با آبان سال گذشته تولید رشد ۱۲ درصدی داشته است. با احتساب وانت‌ها تولید خودروی سبک در هشتمین ماه از سال جاری به ۵۶۶ هزار و ۸۴۴ دستگاه می‌رسد.

در این بین ایران‌خودرو تا پایان آبان‌ماه امسال توانسته ۳۱۸ هزار و ۵۸ دستگاه خودروی سواری تولید کند که این میزان تولید در مقایسه با آمار سال گذشته در همین بازه زمانی از رشد ۵۸ درصدی حکایت دارد. این شرکت تا پایان آبان ۹۸ در مجموع ۲۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود.

سایپا نیز تا پایان آبان‌ماه امسال ۱۹۱ هزار و ۲۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افت ۴/ ۱۳ درصدی تولید در این شرکت خبر می‌دهد. تولید محصولات سواری سایپا تا پایان آبان سال گذشته ۲۲۰ هزار و ۸۱۰ دستگاه برآورد شده بود. اما پارس‌خودرو نیز در هشت‌ماهه سال جاری ۶۶ هزار و ۷۶ دستگاه محصول سواری تولید کرده و این در شرایطی است که با احتساب تولید ۶۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه تا پایان آبان ۹۸، تولید در این شرکت رشد ۷ درصدی داشته است.

در مجموع، این آمار‌ها نشان می‌دهد خودروسازان راه دشواری تا تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه مورد نظر وزارت صنعت دارند و افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال جاری نیازمند عزم جدی مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان است.

در این خصوص رحیمی ندوشن، مدیر پیش‌توسعه و تکوین ایران‌خودرو در میزگرد تسنیم در خصوص چالش‌های خودروسازان برای افزایش تولید گفت: دقیقاً چالش اصلی ما در روند تولید قیمت‌های دستوری است، به نحوی که عدم تطابق قیمت تمام شده محصول با قیمت‌های دستوری باعث شده حجم نقدینگی در خودروساز پایین باشد. البته این موضوع در حالی است که خودروساز و قطعه‌ساز آمادگی افزایش تولید دارند، اما اصل موضوع کمبود نقدینگی دو خودروساز است و دلیل آن قیمت‌های دستوری است که امیدواریم روش تعیین قیمت تغییر و این موضوع حل شود.

همچنین مطلب‌زاده، نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران در این میزگرد عنوان کرد: مطابق بررسی‌ها ما حتی توان تأمین قطعات برای تولید سالانه ۲ تا ۵/ ۲ میلیون دستگاه خودرو را هم داریم، به شرط آنکه نقدینگی کافی در اختیار داشته باشیم. به اعتقاد من میزان ارزبری با اجرای هشت میز داخلی‌سازی قطعات خودرو نصف خواهد شد. البته برای لوازم یدکی، داخلی‌سازی صرفه اقتصادی ندارد؛ چراکه برخی از قطعات کندمصرف هستند. علاوه بر این تعداد خودرو‌های وارداتی و تنوع آن‌ها بالاست. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر سیاستگذاری درست انجام نشود، انواع مدل‌های خودرو وارد کشور می‌شود و از آن به بعد وابستگی به قطعات و لوازم خودرو نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: ناگفته نماند وضعیت ما با تحریم‌های خارجی مشخص بوده و مسیر دور زدن آن‌ها را یاد گرفته‌ایم، اما مهم سنگ‌اندازی در داخل کشور برای تولیدکنندگان است. ما هر روز با یک قانون جدید روبه‌رو می‌شویم.
مطلب‌زاده تأکید کرد: اگر دولت می‌خواهد به رشد ۵۰ درصدی در خودرو برسیم باید آستین بالا بزند و وسط بیاید. با بهره ۲۵ درصد نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد؛ بنابراین بهره‌های پایین‌تر لازم است، اختصاص ریال و ارز لازم است، حاکمیت باید جلو بیاید، به وزیر و وکیل و همه گفتیم یک نفر یک انگشت روی این کاغذ نزده است که بگوید این کار را می‌کنیم یا نمی‌کنیم. دولت فقط مدعی است و می‌گوید انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار