سرویس جامعه جوان آنلاین: کاوه حاجی علی اکبری گفت: از برگزاری «مسابقه بینالمللی بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز» در سال ۹۸ و عقد قرارداد با برنده نخست مسابقه، مطالعه دقیق فرآیند بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف از سال ۱۳۹۸ آغاز شدهاست.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: این محور به طول حدود ۹ کیلومتر از میدان شهدای مدافعان حرم (سوزنبانی سابق) در منطقه ۱۷ آغاز میشود و با گذشتن از محلات ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن، آذری و یافتآباد در تقاطع محور با بزرگراه آیتا… سعیدی وارد منطقه ۱۸ شهر تهران میشود.
وی افزود: این محور در منطقه ۱۸ به موازات ۴۵ متری زرند به سمت غرب حرکت کرده و با گذشتن از محلات تولید دارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امامخمینی، فتح و هفده شهریور در نهایت قبل از رود دره کن به اتمام میرسد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: پس از انعقاد تفاهمنامه واگذاری حق بهرهبرداری از فضای فوقانی تونل بین شهرداری تهران و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، هماهنگیها و اقدامات مورد نیاز برای اجرایی شدن فاز نخست بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری (به مساحت ۵۰ هکتار) انجام شدهاست. علی اکبری تصریح کرد: با واگذاری ۷/ ۲ کیلومتر از محور به شهرداری از طرف شرکت راهآهن (در چهار نقطه کلیدی محور) و بررسیهای کارشناسی صورت گرفته در خصوص طرحهای پیشنهادی مشاور طرح، بازدیدهای میدانی منظم و هماهنگی در خصوص تأسیسات و تجهیزات مرتبط با تونل متعلق به شرکت راهآهن، محدودههای اجرای پروژه در فاز اول مشخص و آمادهسازی شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص جزئیات این پروژه عنوان کرد: در این پروژه، در کنار یک فضای شهری عظیم و بینظیر، مجموعهای از فضاهای خدماتی برای فعالیتهای آموزشی و فرهنگی (به ویژه برای کودکان، جوانان و بانوان)، رستورانها و کافهها در طول مسیر، مرکز درمانی، خدمات شهری و محلی، فضاهای فراغت، سرگرمی و بازی برای گروههای سنی مختلف، ایستگاهها و مسیرهای دوچرخهسواری، مجموعه TOD در سطح شهری و فراشهری و پیشنهادهای مختلف در خصوص پیوند بافت پیرامون با این محور در نظر گرفته شدهاست. علی اکبری ابراز امیدواری کرد با بهرهبرداری از پروژههای این مسیر در مقیاسهای مختلف محلی، منطقهای و شهری، ارتقای کیفیت فضاهای عمومی در مناطق ۱۷ و ۱۸ و امکان بهرهمندی شهروندان از این فضاها فراهم شود.