کد خبر: 1035379
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
شهردار منطقه ۱۴ تهران با بیان اینکه طرح موسوم به "تعریض خیابان کرمان" متوقف شد، گفت: با توقف این طرح، گره کور ۴۰ ساله‌ای که بر زندگی اهالی این خیابان زده شده بود، باز شد.

سرویس جامعه جوان آنلاین: کامبیز مصطفی پور گفت : طرح تعریض خیابان کرمان به طول سه کیلومتر در سال ۱۳۶۰ خورشیدی تصویب شد و در آن مقطع زمانی از بین بردن بافت فرسوده و متراکم و روانسازی و بازشدن گره های ترافیکی این خیابان را دلایل تصویب آن اعلام کردند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح مقرر شده بود که خیابان کرمان ۶ تا هفت متر عریض تر و به خیابانی با عرض ۳۵ متری تبدیل شود اما به دلایل مختلف کار تملک املاک برای این هدف، نیمه‌کاره ماند و عملیات تعریض خیابان کرمان پس از مدتی متوقف شد.

به گفته مصطفی پور، در طول این چهار دهه ساکنان محلات شکوفه، دلگشا، سرآسیاب دولاب، شیوا، صاحب الزمان و شاهد، از اجرای این طرح رنج می بردند و در این مدت هم فقط حدود ۳۵ درصد از املاک (۴۷ پلاک)، توسط شهرداری تهران تملک شد.

وی توضیح داد: کاهش ارزش زمین و تعلق خاطر مردم به محلات خود و از سوی دیگر تنزل شاخص های سرزندگی و نوسازی از معضلاتی بود که شهروندان این محدوده طی چهار دهه دهه تجربه کردند.

این مقام شهری خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان این خیابان به دلیل مشکلاتی که بیان شد از محله کوچ کردند و در واقع می توان گفت که این خیابان به بافت بی دفاع شهری تبدیل شده بود.

مصطفی پور با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای طرح تعریض خیابان کرمان نیز گفت: اجرای این طرح هفت هزار میلیارد تومان منابع مالی برای خرید ۱۴۶ ملک نیاز داشت و همچنین با اجرای این طرح بسیاری از عرصه های ارزشمند فرهنگی تاریخی و فضای سبز از بین می رفت تا ۳۵ متر در مسیرهای خودرو محور افزوده شود.

شهردار منطقه ۱۴ تهران با بیان اینکه سال ها نگاه خودرو محوری، برای توسعه شهر و تعریض خیابان ها برای عبور خودروها مدنظر مدیریت شهری بود، گفت: این راهبرد در بسیاری از کلانشهرهای ایران برای گشایش گره های ترافیکی نهادینه شد اما واقعیت نشان داد که ایجاد و تعریض معابر همیشه راهکار مناسبی برای حل ترافیک نیست.

مصطفی پور افزود: با روی کار آمدن مدیریت شهری در سال ۱۳۹۶ و تبدیل نگاه خودرو محوری به انسان محوری در شهر، تلاش ها برای حل این معضل آغاز، کار مطالعاتی وسیعی در حوزه ترافیک انجام و مشخص شد که الزامی به تعریض این خیابان وجود ندارد.

وی افزود: این طرح که ۴۰ سال بر زمین مانده بود در دوره پنجم مدیریت شهری با زحمت اعضای شورای شهر و شهردار تهران در کمیسیون ماده پنج و دفاع سازمان نوسازی و شهرداری منطقه، بالاخره لغو شد.

این مقام شهری تصریح کرد: براین اساس و طبق تصمیم کمیسیون ماده پنج شهر تهران، طرح تعریض خیابان کرمان ابطال و خواسته شهروندان این منطقه پس از چهار دهه محقق شد.

وی با بیان اینکه در پی مصوبه کمیسیون ماده پنج کاربری های متفاوت برای این خیابان در نظر گرفته شده است، گفت: ۴۸ درصد کاربری مسکونی و مابقی کاربری تجاری، آموزشی اداری و مذهبی و ۱۹.۶ درصد به خدمات هفتگانه و فضای سبز اختصاص خواهد یافت.

به گفته مصطفی پور، ۴۱ هزار و ۵۲۰ خانوار در طرح تعریض کرمان درگیر بودند و در حال حاضر در محور غربی معبر ۱۲ متری و برای محور شرقی کرمان نیز معبر ۱۶ متری تصویب شده است.

وی توضیح داد: در کرمان غربی ۱۷ درصد بناها نوسازی شده اند، ۳۵ درصد قابل قبول، ۳۲ درصد فرسوده، ۱۲ درصد فاقد بنا و یک درصد فاقد ارزش است.

مصطفی پور درباره آمار کرمان شرقی نیز گفت: ۲۴ درصد بنا در این محدوده نوسازی شده است، ۲۳ درصد قابل قبول، ۱۸ درصد فرسوده، ۱۲ درصد فاقد بنا، ۲۵ درصد فاقد ارزش و ۱۵ درصد میراثی هستند.

شهردار منطقه ۱۴ تهران یادآور شد: در جلسات کارشناسی مشخص شد که تعریض خیابان کرمان زمانی برای این بخش از منطقه ۱۴ گره گشا بوده که بزرگراه های امام علی(ع) و محلاتی و معابر شریانی دیگر در منطقه وجود نداشت بنابراین هزینه کرد برای تملک املاک معارض این خیابان سودی نداشت و زندگی مردم را مختل می کرد.

به گفته مصطفی پور، با توقف این طرح منافع زیادی برای شهروندان ایجاد می شود و معبر ۳۵ متری به فضایی با کاربری خدمات عمومی سبز و بازار تره بار تبدیل شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پهنه‌بندی تصویب شده در کمیسیون ماده پنج، در محور کرمان غربی M (مسکونی) و در کرمان شرقی M (مسکونی)، R (مختلط) و G (فضای سبز) است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار