کد خبر: 1035561
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
به‌رغم وعده‌های داده شده از سوی وزارت صنعت و خودروسازان برای افزایش عرضه خودرو، آمار‌ها از کاهش تحویل خودروسازان از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد، به طوری که گروه خودروسازی سایپا در خودرو‌های تحویلی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افت داشته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجود وعده‌های مکرر مدیران وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز مبنی بر بالارفتن تیراژ تولید خودرو و در نتیجه افزایش تحویل خودرو به مشتریان و کاهش تعهدات معوق، آمار‌های مربوط به تولید و تحویل خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه نشان‌دهنده عدم تحقق این وعده‌هاست.

بر این اساس، از ابتدای امسال تا ۲۴ دی‌ماه، ۷۴۵‌هزار و ۷۳۴ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۲۱ درصد افزایش داشته است. البته این میزان تولید معادل ۹۵ درصد برنامه تدوین شده برای تولید طی این مدت است. در این مدت ۶۵۲‌هزار و ۲۳۲ دستگاه خودرو توسط این دو گروه خودروسازی به مردم تحویل داده شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳ /۵ درصد کاهش داشته است. بررسی وضعیت تولید و تحویل خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه نشان می‌دهد در این مدت، کل تعهدات خودروسازان ۷۰۷ هزار و ۵۳۶ دستگاه بوده و تعداد تعهدات معوق آن‌ها به ۵۶ هزار و ۸۷۸ دستگاه رسیده است.
بررسی آمار نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا ۲۴‌دی‌ماه، ۴۰۸ هزار و ۳۴۷ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو تولید شده و میزان خودرو‌های تحویلی این گروه خودروسازی ۳۶۱ هزار و ۴۹۸ دستگاه بوده است. به این ترتیب تولید ایران‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و میزان تحویل خودرو توسط این گروه صنعتی نیز ۱۴ درصد رشد داشته است. در این مدت تعداد تعهدات معوق ایران‌خودرو معادل ۱۵ هزار و ۷۶۱ دستگاه بوده است. ایران‌خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه ۹/ ۶۸ درصد برنامه تولید خود را محقق کرده است.

همچنین از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه، ۳۳۷ هزار و ۳۸۷ دستگاه خودرو توسط گروه سایپا تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶/ ۱ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد خودرو‌های تحویلی توسط این گروه خودروسازی ۲۹۰ هزار و ۷۳۴ دستگاه بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۲ درصد افت داشته است. در عین حال تعهدات معوق سایپا به ۴۱ هزار و ۱۱۷ دستگاه رسیده است. سایپا از ابتدای سال تا ۲۴ دی‌ماه ۶/ ۹۱ درصد برنامه تولید خود را محقق کرده است.

میزان تحویل خودروسازان در حالی با افت همراه است که به گفته کارشناسان، بازار خودرو زمانی به تعادل می‌رسد که میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متعادل باشد. در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ارز شاهد افت قیمت خودرو در بازار هستیم که این موضوع باعث کاهش تقاضای خرید خودرو نیز شده و تعداد شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی خودروسازان کاهش یافته است، اما در صورتی که بازار به ثبات برسد و تقاضای خرید افزایش یابد، میزان عرضه خودروسازان نقش پررنگ‌تری در کنترل بازار خواهد داشت، چراکه اگر تحویل خودرو روندی نزولی داشته باشد باز هم شاهد تشدید قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. خودروسازان مدتی است افزایش ۵۰ درصدی تولید خود را مشروط به آزادسازی قیمت برخی محصولاتشان کرده‌اند که اگرچه شورای رقابت مصوبه آزادسازی قیمت این خودرو‌ها را صادر کرد، اما مخالفت سازمان بازرسی با این مصوبه، مانع از اجرای آن شد.
اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی در این مورد با بیان اینکه دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو باعث شوک قیمتی در بازار شده است، می‌گوید: در صحبتی که با مسئولان وزارت صنعت و حتی معاون وزیر صنعت داشتیم، گفتند که فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد می‌کند و باعث فشار به مردم خواهد شد. گرچه آن‌ها نیز به دنبال افزایش قیمت هستند، اما نمی‌خواهند به مردم فشاری وارد شود. به گفته وی، در مصوبه شورای رقابت به تولید به صورت عام و کلی اشاره شده، اما در مورد عرضه اشاره‌ای صورت نگرفته است. میرمحمدی با اشاره به تأثیر روند نزولی قیمت دلار بر بازار خودرو عنوان می‌کند: در کنار این موضوع، کاهش ارزبری قطعات و داخلی‌سازی نیز صورت گرفته که بر این مبنا قیمت خودرو‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد. اینطور نیست که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو همچنان شیب مثبت داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: پیش از اینکه رئیس شورای رقابت فرمول جدید شورای رقابت را اعلام کند، ما روز دوم دی‌ماه طی نامه‌ای به وزیر صنعت که به رئیس شورای رقابت نیز رونوشت شد، خواستیم تا با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحرانی و التهاب قرار دارد برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری و بازار خودرو، کارشناسی لازم صورت گیرد، اما دیدیم که فرمول جدید یک شبه اعلام شد و کارشناسی لازم در این مورد صورت نگرفت. باید دید وزارت صنعت و خودروسازان تا چه حد به دنبال مدیریت بازار خودرو و رفع رانت از این بازار هستند و در نهایت خودرو‌های داخلی با چه قیمتی به دست مردم می‌رسد.

فقط ۲ محصول مونتاژی ۵ ستاره کیفی گرفتند

بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام شده در آذرماه که توسط اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، امسال فقط دو خودروی سبک و یک خودروی سنگین موفق به کسب پنج ستاره کیفی شدند. در آذر امسال در گروه خودرو‌های سبک و در بخش وانت و لیست قیمتی یک، وانت نیوپیکاپ فوتون دیزلی شرکت ایران‌خودرودیزل سه ستاره کیفی به دست آورد. در گروه سبک بخش سواری در لیست قیمتی یک، نیومزدا ۳ شرکت بهمن موتور موفق به کسب پنج ستاره کامل کیفی شد. در این لیست قیمتی، خودرو تیگو ۷ تولید شده در شرکت مدیران‌خودرو سه ستاره کیفی دریافت کرده است. همچنین در لیست قیمتی دو، پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو- ایکاپ موفق به کسب پنج ستاره کامل کیفی شد و بالاترین کیفیت را به همراه نیومزدا ۳ در میان تمام خودرو‌های سبک در آذرماه به خود اختصاص داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار