کد خبر: 1036886
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
واکنش سازمان حمایت به بروز تخلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
ماه‌هاست مصرف‌کنندگان و رسانه‌ها از تخلف آشکار برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گله‌مند هستند، اما هنوز خبری از جریمه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتشر نشده است. بعد از دفاعیات رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی هفته گذشته، این بار نوبت به دفاع رئیس سازمان حمایت رسیده است. تابش در سخنانی بسیار خنثی و ارشادی اعلام کرده است درج قیمت کالا‌ها در قفسه فروش کالا باید دقیق و حداکثر به میزان درج شده روی بسته‌بندی کالا باشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گران‌فروشی کالا در فروشگاه‌ها را افزایش مکرر قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان دانست و اعلام کرد: انطباق‌نداشتن قیمت روی کالا با قیمت سیستم فروشگاه عمدی نبوده و سهوی است. مشتریان باید در پای صندوق قیمت‌ها را چک کنند و در صورت بروز تخلف اعلام کنند تا قیمت کالا اصلاح شود. این اظهارات در حالی است که خبرنگار «جوان» در مدت کمتر از یک هفته دو تخلف فروشگاه زنجیره‌ای را مشاهده و نسبت به اصلاح قیمت تأکید کرده است، اما صاحب فروشگاه از برگرداندن مابه‌التفاوت قیمت کالا خودداری کرده و گفته به جای آن باید جنس دیگری برداشته شود. نکته حائز اهمیت اینکه تخلف فروشگاه‌ها برای نهاد‌های نظارتی محرز شده است، اما بنا به دلایلی از پیگیری آن خودداری می‌کنند. روز گذشته نیز عباس تابش در گفتگو با ایسنا، از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مسائل مربوط به وضعیت و نحوه اعلام قیمت درج شده روی اجناس در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر عرضه کالا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب برای ارائه تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتشر شده که انتقاد خریداران را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه واحد‌های صنفی مکلف به درج قیمت و رعایت قیمت‌های مصوب اعلامی مراجع ذی‌صلاح هستند، اظهار کرد: درج قیمت کالا‌ها در قفسه فروش کالا باید دقیق و حداکثر به میزان درج شده روی بسته‌بندی کالا باشد و این موضوع به عنوان خط قرمز فروشگاه‌ها توسط مدیریت فروشگاه کنترل شود، البته برای مشتری‌مداری و کسب رضایت مشتریان، هر توزیع‌کننده‌ای مجاز است قیمت را کمتر از قیمت درج‌شده روی کالا درج کند و به فروش برساند. تابش درج‌نشدن قیمت روی کالا را منشأ بسیاری از تخلفات در بازار عنوان و تصریح کرد: در راستای تنظیم بازار و تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم فروشگاه‌ها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب قیمت کالا‌ها در تمامی شعب خود، دائماً قیمت‌ها را رصد کنند. بدیهی است به هیچ عنوان نباید قیمت فروش در فروشگاه از قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالا بیشتر باشد.

این مقام مسئول در دفاع از عملکرد زنجیره‌ای‌ها، به سخنان رئیس اتحادیه استناد کرد و گفت: بر اساس اعلام اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دلیل اینکه چرا بعضاً در مواقعی قیمت درج شده در فاکتور فروش به مشتری با نرخ روی کالا متفاوت است، تعدد تغییر قیمت کالا‌ها از سوی واحد‌های تولیدی در سال جاری بوده که باعث شده در برخی قفسه‌ها از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شده، اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. بر این اساس مقرر شده حداکثر قیمت فروش در فروشگاه که قطعاً در معرض دید مشتریان قرار گرفته و مصرف‌کنندگان در فاکتور فروش خود میزان تخفیف در نظر گرفته شده برای هر کالا را ملاحظه کنند. افکار عمومی همچنان در انتظار پیگیری این تخلفات از سوی نهاد‌های نظارتی هستند. اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شرکت‌های بسته‌بندی تبانی می‌کنند که قیمت‌ها را بیش از آنچه باید فروخته شود، قیمت‌گذاری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار