کد خبر: 1037114
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
معاون وزیر صمت گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و سیاست‌های اجرا شده در صنعت فولاد، شاهد بومی سازی ۶۰ تا ۸۱ درصدی بوده ایم.
 وجیه الله جعفری اظهار داشت: برای برنامه ریزی دقیق و عملیاتی، ارتباط بیشتر و سازمان یافته از بخش‌های بالادستی همچون اکتشاف تا حلقه‌های پایین زنجیره، ضرورت دارد.

وی چنین انسجامی را سبب ساز توسعه، رشد اشتغال و سرمایه گذاری دانست و افزود: با فعالیت سیستمی و سازماندهی مطلوب بین اجزای زنجیره، می‌توان اهداف توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی و به ویژه فولاد را محقق کرد.

برنامه جدید حفاری

وی مهمترین نیاز فعلی زنجیره فولاد را اکتشاف ذکر کرد و گفت: بیشترین حفاری صورت گرفته در طول یکسال در محدوده ۱۵۰ هزار متر بوده، اما اکنون ایمیدرو با فعال سازی توانمندی‌های داخلی برنامه افزایش قابل توجه حفاری را پیش رو دارد.

جعفری با اشاره به پهنه‌ها و آنومالی‌های کشف شده سال‌های اخیر، ادامه داد: با احتساب فعالیت بخش خصوصی و ورود ماشین آلات جدید، باید در گام بعدی به فکر حفاری در مقیاس‌های بالا باشیم تا بدین ترتیب زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد و دیگر زنجیره‌های مواد معدنی فراهم شود.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو افزود: ایمیدرو از حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی و کنسرسیوم‌های اکتشاف استقبال می‌کند و در این میان حضور نخبگان برای بهره گیری از دانش روز، اهمیت به سزایی دارد.

نیاز بخش ریلی و برق

وی همچنین اهمیت زیرساخت‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: تحقق اهداف ۱۴۰۴ در این بخش به ۹.۵ میلیارد یورو نیاز دارد که ۳.۸ میلیارد مربوط به بخش ریلی و ۲.۸ میلیارد یورو مربوط به حوزه تأمین برق است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه آب ثمر بخش بوده و فاز نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی افتتاح شده و قرار است پس از رسیدن این خط به سرچشمه کرمان و چادرملو در یزد، فاز‌های جدیدی اجرایی شود.

جعفری با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ از جمله گل گهر، چادر ملو و ملی مس در توسعه زیرساخت‌ها پیشرو بوده اند، تاکید کرد: هدایت نقدینگی این شرکت‌ها به توسعه و همکاری با شرکت‌های کوچک برای تحقق اهداف زنجیره فولاد، جزو سیاست‌های ایمیدرو محسوب می‌شود.

وی همچنین به اهداف نوآورانه زنجیره فولاد اشاره کرد و گفت: طی ۲۰ سال اخیر شاهد تغییرات گسترده‌ای در تولید گرید‌های مختلف فولادی بوده ایم و امروزه تولید محصولات سبک با استحکام بالا مورد نیاز بازار است. به گفته جعفری، شرکت‌های فولادی توانسته اند تا ۶۱ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند.

جعفری در ادامه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و سیاست‌های اجرا شده در صنعت فولاد، شاهد بومی سازی ۶۰ تا ۸۱ درصدی بوده ایم.

افزایش ظرفیت‌های تولید

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه به اهداف توسعه‌ای ۱۴۰۴ دست خواهیم یافت، افزود: تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید کنسانتره ۵۷.۶ میلیون تن، گندله ۴۷ میلیون تن، آهن اسفنجی ۳۵.۳ میلیون تن و فولاد خام ۳۷ میلیون تن بوده است که تا پایان امسال این ارقام رشد خواند داشت.

جعفری گفت: تا پایان سال ۹۹ ظرفیت تولید کنسانتره آهن ۷.۵ میلیون تن، گندله سنگ آهن ۱۵ میلیون تن، آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تن و شمش فولاد ۵.۷ میلیون تن افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش ظرفیت‌های تولید در صنایع معدنی پرداخت که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ محقق شده است.

به گفته جعفری، طی ۹ ماه امسال، تولید محصولات فولادی ۱۰ درصد، شمش ۱۲ درصد، آهن اسفنجی ۹ درصد و گندله سنگ آهن ۱۱ درصد رشد داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار