کد خبر: 1038587
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت در حالی از کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون یورویی ارزبری با داخلی‌سازی قطعات صنعتی در کشور خبر داده که هدف‌گذاری انجام شده برای سال جاری رقم ۲/ ۳‌میلیارد دلار بوده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در سالی که با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده است انتظار می‌رفت وزارت صنعت و تولیدکنندگان توجه بیشتری به تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری تولیدات صنعتی داشته باشند تا ضمن بهبود کیفیت تولیدات داخلی، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات و قطع واردات باشیم. در عین حال، در گام‌های بعدی نیز به سمت صادرات قطعات و دانش فنی تولیدات حرکت کنیم، البته در ابتدای امسال وزیر صمت (رحمانی) و بعد از آن سرپرستان این وزارتخانه برای جهش تولید و داخلی‌سازی بخش‌های مختلف صنعت وعده‌وعید‌هایی دادند و برنامه ۲/ ۳‌میلیارد دلار داخلی‌سازی را پیش‌بینی کردند، اما تمام برنامه‌ها در نیمه راه رها شده و به فراموشی سپرده شد. خبر‌های رسیده از صنایع داخلی حاکی از آن است که نهضت داخلی‌سازی و کاهش وابستگی صنایع به واردات با کندی روبه‌رو شده و این موضوع مانند قبل مورد توجه صنعتگران و وزارت صمت نیست.

محمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت اخیراً در این مورد با اشاره به برگزاری ۱۴ میزساخت داخل، به فارس گفت: برگزاری میز‌های ساخت داخل تاکنون به یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون یورو کاهش ارزبری منجر شده است. وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ میزساخت داخل در حوزه‌های خودرو، تجهیزات مخابرات، برق و الکترونیک، پتروشیمی، فولاد و مس برگزار شد، افزود: یک میزساخت داخل دیگر نیز در صنعت لوازم خانگی آماده برگزاری است. هادوی در عین حال از تولیدکنندگان خواست برای استفاده از قانون حداکثری استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور اطلاعات خود را در سامانه توانیران ثبت و به‌روز کنند.

تحقق‌نیافتن هدف‌گذاری امسال

این اظهارات در حالی است که حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت تیر ماه امسال از برنامه‌ریزی برای افزایش داخلی‌سازی صنایع کشور خبر داده و گفته بود: کاهش ۲/ ۳‌میلیارد دلاری ارزبری در سال ۹۹ را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید و منابع ارزی، ۲ هزار و ۶۰۰ ردیف تعرفه کالای داخلی را کامل بستیم، گفته بود: وزارت صمت موافق واردات هیچ کالایی غیر از سه مورد مواد اولیه کارخانجات، قطعات اصلی و کالا‌هایی که در داخل تولید نمی‌شوند، نیست. به گفته خیابانی، راه نجات کشور اتکا به تولید داخل است و باید به شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه کرد. اگر بخواهیم تولید شکل بگیرد، باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود که همان حمل و نقل و لجستیک است. سال گذشته ۳‌میلیارد دلار برای ساخت داخل قرارداد بسته شد که یک‌میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی ساخت داخل شد. امسال نیز برنامه ساخت داخل ۲ /۳‌میلیارد دلار است.
از سویی رضا رحمانی، وزیر سابق صمت نیز فروردین امسال در مورد نتایج نهضت ساخت داخل گفته بود: سال ۹۸ یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده توجه به ساخت داخل بود و در حوزه ساخت داخل حدود ۳‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار داخلی‌سازی انجام دادیم. وی با بیان اینکه داخلی‌سازی حدود ۳‌میلیارد و ۸۰‌میلیون دلاری را امسال در برنامه دارند، گفته بود: مابقی ۱۰‌میلیارد دلار برنامه هدف‌گذاری شده تا افق ۱۴۰۰ نیز سال بعد انجام می‌شود.

ابهام در دستاورد ۳ میزساخت داخل

محمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت در حالی به تازگی از کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون یورویی ارزبری صنایع کشور با برگزاری ۱۴ میز تخصصی ساخت داخل خبر داده است که مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تیر ماه گفته بود: با تشکیل ۱۱ میز تعمیق ساخت داخل، میزان ارزبری صنایع کشور یک‌میلیارد و ۴۵‌میلیون یورو کاهش یافت. از این رقم، ۳۴۱‌میلیون یورو به صنعت خودرو و موتورسیکلت اختصاص دارد. وی گفته بود: ۱۱۸‌میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت مخابرات، برق و الکترونیک و ۱۴۳‌میلیون یورو کاهش ارزبری نیز در ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفته است. در مورد صنعت فولاد و مس نیز باید به کاهش ۴۴۳‌میلیون یورویی در زمینه ارزبری این بخش‌ها اشاره کنیم. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که داخلی‌سازی صورت گرفته با برگزاری سه میز تخصصی ساخت داخل تنها ۱۵۵‌میلیون یورو بوده که در مقایسه با داخلی‌سازی یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون یورویی ۱۱ میز تخصصی ساخت داخل، رقم کمی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار