سرویس اقتصاد جوان آنلاین: برای همه مشخص است که عمر ناوگان باربری کشور بسیار بالا میباشد. برای نمونه تنها ۵۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰ سال داریم که بنا بر دلایلی، چون افزایش بهرهوری، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی این حوزه نیازمند نوسازی میباشد.
بیتوجهی به بازار نوسازی کامیون
نکته جالب در رابطه با حوزه سالخورده ناوگان باری این است که بازار در این بخش وجود دارد، اما نه تولیدکننده و نه واردکننده تاکنون برای نوسازی ناوگان باری کار جدی نکردهاند. از این رو جای دارد سیاستگذار و همچنین جامعه خودروسازی، واردکنندگان و قطعهسازان توضیح دهند که چرا کامیونهایی با عمر بیش از ۴۰ سال در جادههای ایران در حرکت هستند.
در همین راستا وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با فارس، درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی از محل واردات کامیونهای با عمر سه سال اظهار داشت: «این پروژه به نتیجه رسیده است و بسیار تلاش کردیم و با وجود مزاحمتهایی که عدهای بدون منطق ایجاد کرده بودند، سری اول کامیونها برای ترخیص و شمارهگذاری در حال آمادهسازی است.»
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سری اول این پروژه هزار و ۲۵۰ دستگاه کامیون است، افزود: «این کامیونها بهروزترین کامیونهای ناوگان جادهای هستند که امیدواریم به کاهش سوانح رانندگی، ارتقای ایمنی جادهها و تسریع در حمل کالای جادهای کمک کند.»
وی اظهار داشت: «۵۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰ سال داریم که در راستای ارتقای کیفیت بهرهوری، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی سیر، باید نوسازی شوند.»
اسلامی گفت: «از سوی دیگر، با کارخانجات سازنده داخلی هم قرارداد منعقد شده است تا کامیونهای مناسب و مطلوب جادهها و رانندههای ایران را تولید و عرضه کنند؛ قطعاً اگر کارخانجات داخلی همت کنند، نوسازی ناوگان باری جادهای با تولیدات داخل به سرعت محقق میشود.»
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: «با این راندمانی که کارخانجات سازنده کامیون در کشور دارند، در چند سال اخیر کمکاری در این حوزه مشاهده کردهایم.»
کامیون داخلی هنوز تحویل نشده است
وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین کامیونها از محل سازندگان داخلی اظهار داشت: «هنوز سازندگان داخلی کامیونی به ما تحویل ندادهاند.»
وی تصریح کرد: «امیدواریم تحول صنایع خودروساز آنگونه که به ما وعده دادهاند، محقق شود تا با راندمانی بالا در یک برنامه حداکثر پنج ساله و با نگاه مطلوب سه ساله، ۵۵ هزار دستگاه ناوگان کامیونی فرسوده را با ترکیبی از کامیونهای تولید داخل و کامیونهای وارداتی با عمر سه سال نوسازی کنیم.»
وزیر صنعت: در تولید خودروهای سنگین و کامیون خلأ داریم
رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دی ماه سالجاری در جریان سفر یک روزه به شهرستان مشکینشهر و در بازدید از شرکت جدید مبتکران تولیدکننده کامیون و کامیونت گفت: «اگر چه اقدامات لازم برای تأمین و تولید محصولات مورد نیاز کشور در زمینه خودروهای سنگین و کامیون آغاز شده است، اما در زمینه تولید خودروهای سنگین و کامیون در کشور خلأ داریم، چراکه نیاز بازار زیاد و تولیدات داخلی کم است.»
هدردهی کامیونی سوخت
در ماههای ابتدایی سالجاری، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مشکل اصلی فرسودهبودن ۴۰درصد ناوگان جادهای را بالابودن مصرف سوخت در جادهها دانست و گفت: «در صورت نوسازی ۱۷۶هزار دستگاه وسایل نقلیه باری و مسافری، میزان صرفهجویی در مصرف سوخت ۱۰میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار است که رقم بسیار بزرگی است. در حال حاضر برخی کشندههای ما تا ۶۰لیتر سوخت مصرف میکنند، ولی خودروهای نو بین ۲۵تا ۳۰لیتر سوخت مصرف میکنند که نصف مصرف خودروهای فرسوده است.»
قربانی اضافه کرد: «اگر کامیونهای بالای ۴۰ سال از ناوگان خارج شوند، ۵۳۰ میلیون لیتر سوخت صرفهجویی میشود و میانگین سن ناوگان کاهش مییابد. ضمن آنکه ناوگان کامیونی با عمر کمتر از پنج سال ما از ۴۵ هزار دستگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش مییابد.»
۳۰ درصد ناوگان حمل بار فرسوده است
قربانی گفت: «یک میلیون و ۹۵۰ هزار کامیون درون و برونشهری داریم که ۵۷۶ هزار و ۵۵ دستگاه آن فرسوده است که این رقم حدود ۳۰ درصد ناوگان را شامل میشود.»
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: «در دو دهه گذشته ۲۴ هزار دستگاه خودروی اسقاطی تا پایان ۹۸ نوسازی شده است.»
این مقام مسئول دولتی اضافه کرد: «در ناوگان برونشهری ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیون داریم، تعداد کامیونهای بالای ۲۲ سال سن ما ۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه است که ۳۱ درصد ناوگان برونشهری را شامل میشود.»