سرویس فرهنگ وهنر جوان آنلاین: غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی در همایش گرامیداشت جشن نوروز ایرانی گفت: نوروز یک ساعت آسمانی دارد و این گردش خورشید، اوضاع و احوال نجومی است که نوروز را به وجود میآورد و این نه تنها یک امر قراردادی نیست که مؤسسه قانونگذاری تحت شرایط خاص اجتماعی، مبدأیی برای سال تعیین کرده باشد بلکه نوروز واقعهای فراتر از قراردادهای اعتباری ماست.
حدادعادل ادامه داد: در دانش نجوم دو مسیر دایرهای است که به یکی از آنها معدلالنهار و به دیگری دایرهالبروج میگویند. حرکت خورشید بر دایرهالبروج است، اما معدلالنهار عمود بر حرکت زمین به دور خودش است. این دو صفحه باهم زاویهای میسازند و همدیگر را قطع میکنند که همزمان با آغاز بهار و پاییز است که به آن اعتدال بهاری و پاییزی میگویند. وقتی خورشید به این گرهگاه میرسد و میخواهد از این نقطه عبور کند، روز و شب از لحاظ طول ساعات برابر میشود و از نظر گرما و سرما هم نهایت اعتدال پدید میآید. رئیس بنیاد سعدی بیان داشت: بومیان و سایر کشورهای منطقه، از چندین هزار سال پیش با دانش نجومی خود به پدیده نوروز توجه داشتند و زمان دقیق عبور خورشید را از منطقه پیشبینی میکردند و سال خود را در این لحظه قرار میدادند و جشن میگرفتند.
وی درباره منشأ نجومی که مستقل از تفاوتهای سیاسی، اجتماعی، قومی و مذهبی است، گفت: مردم با هر اعتقاد و مرام اجتماعی و متعلق به هر طبقه اجتماعی، نوروز را جشن میگیرند و از این جهت نوروز جشن بینظیری در جهان است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن بیان تفاوت آغاز سال کشورهای منطقه گفت: سِر دوام نوروز این است که به همه ساکنان شمال کره زمین متعلق است، به همین دلیل نوروز با چنین ریشه و پیشینهای به صورت یک نماد و نشان یک فرهنگ مشترک میان ملتهای منطقه درآمده است؛ فرهنگی که در عین استقلال از تمام فرهنگها قابلیت پیوند با هر فرهنگی را دارد، چون تعارضی با فرهنگهای مختلف ندارد. رئیس بنیاد سعدی با اشاره به سازگاری دلپذیری که بین فرهنگ ایرانی و اسلامی و نوروز احساس میشود، یادآور شد: در همان سفرهای که هفت سین سنتی ایرانیان چیده میشود، قرآن هم وجود دارد و دعای سال را با دعای یا مقلب القلوب آغاز میکنند و هیچکس احساس نمیکند نوروز با دین متعارض است.