به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست خبری پایان سال99 در جمع خبر نگاران اظهار داشت: بر اساس وظایفی که برای استانها تعریف شده وظایف سازمان راه و شهرسازی شامل ۵ حوزه است که ۵ معاونت دارد و شامل حوزه فنی مهندسی، حوزه مسکن، معماری و شهرسازی، املاک و حقوقی، توسعه مدیریت و منابع انسانی است.
وی افزود: همچنین اعتبارات در دو بخش راه و ابنیه و ساخت و در بخش املاک و شهرسازی و مسکن منابع جداگانه وجود دارد، در حوزه راه و ساختمان اعتبارات به صورت ملی و استانی تعریف میشود یا از طریق شرکتهای بالادستی صورت میگیرد که در سال ۹۸ حدود ۷۶ میلیارد در پروژههای زیرساختی تخصیص داده شده و در سال ۹۹ حدود ۱۶۹ میلیارد تومان بودجه داشته است که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به سال ۹۸ در بخش تخصیصات در پروژههای عمرانی داشتهایم؛ در بخش راه نیز اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان را پیشبینی کردهایم.
قاریقرآن بیان داشت: اعتبارات در بخش املاک و مسکن حدود ۸۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است، بودجه جاریه حدود ۲۶میلیارد است و بالغ بر ۸۸ درصد کار سازمان راه و شهرسازی کارهای عمرانی است و این شاخص خوبی است که در بین دو بخش راهسازی و مسکن حدود ۱۰ درصد هزینههای جاری اداره کل و حدود ۹۰ درصد برای مسائل عمرانی است، این در حالی است که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۸.۵ درصد کاهش بودجه جاریه را داشتهایم که از طریق منابع استانی تأمین میشود و این بودجه جاری فقط پرداخت حقوق کارکنان را شامل میشود و با اینکه کاهش پرداخت را مشاهده کردیم ولی افزایش حج کار عمرانی و در نتیجه نمایش کار جهادی در سال ۹۹ را داشتهایم.
وی اذعان داشت:استان اصفهان به عنوان چهار راه کشور وجاده ترانزیتی مهمترین کار راه و شهرسازی ایمنی و دوبانده کردن جادهها است که در این خصوص اولویتبندی با جادههای اصلی است.
قاری قران بابیان اینکه جاده مشجری ۳۰ کیلومتر آن به پایان نزدیک است گفت: در حدود ۱۰۰کیلومتر در اصفهان خراسان دوبانده کردن داریم و در حوزه چهارمحال ۳۰کیلومتر باقیمانده است که با اجرای این جادهها کل جادههای اصلی استان دوبانده میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان: در حوزه مهندسی و ساخت در کل استان در مجموع حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راههای استان است و بخشهای مختلف را شامل آزادراهها و بزرگراهها و راههای اصلی و دوبانده و راههای فرعی و روستایی است، در سال ۱۴۰۰ بخش راههای فرعی و روستایی حوزه راهداری را شامل میشوند و در حوزه راه و شهرسازی آزادراهها و بزرگراهها را در برمیگیرد.
این مقام مسئول ابراز نمود: بنابر دلایل مختلف در حوزه راه پروژههای۷ الی ۸ سال قدمت را داریم که معمولاً مشمول مسائل حقوقی و پیمانی شدهاند و عمده مشکلاتشان در حوزه اعتباری بود، در حال حاضر از ۲۳ پروژه جاری ۶ مورد تقاطع غیر همسطح، در بخش تکمیل و تعریض پل و همچنین در بخش احداث و بهسازی و دو بانده کردن جادهها که یکی از کارهای مهم سازمان ما است زیرا مسیرهای یکطرفه عمدتاً منجر به تصادفات میشود و در حال حاضر بالغبر ۹ پروژه در حال اجرا است، ۳ پروژه در حال تکمیل است و در بخش ساماندهی کنارگذرها راداریم که عمده این پروژهها به دلیل مشکلات اعتباری متوقف بود و در حال حاضر همه این ۲۳پروژه فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه پروژه ۳۰ کیلومتری دوبانده کردن مشجری در دستکار است، تصریح کرد: مصوبات این پروژه اخذ شده و تا پایان سال تعیین پیمانکار میشود و عملیات شروع میشود.
قاریقران با اشاره به اینکه امسال سعی بر این داشتهایم که پروژه جدید شروع نکنیم تا پروژههای نیمه کار قبلی پایان یابد، بیان داشت: با این وجود دو پروژه استراتژیک داشتهایم که افزون بر آن ۲۳ پروژه است که یکی از آنها پروژه مبارکه بروجن است و تخصیص پیمانکار شد و از پروژههای بسیار فعال است، ۷ کیلومتر آن قبل از میلاد حضرت علی(ع) زیر بار ترافیک رفت و مابقی در دست تکمیل است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره تکمیل جاده چادگان تصریح کرد: قرار بر این بود افتتاحیه با حضور معاون وزیر صورت گیرد که معاون وزیر حضور پیدا نکرد، اما بازگشایی 2.8 کیلومتر از محور صورت گرفته و افتتاحیه همزمان با پروژههای دیگر صورت میگیرد همچنین جاده مبارکه-بروجن به طول ۶ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و ۲۳ کیلومتر بعدی هم پیمانکار در حال کار است و از پروژههای سال ۱۴۰۰ است.
او درباره پروژه اصفهان چادگان اظهار کرد: این پروژه مسائل زیادی داشته و ۲.۸ کیلومتر آن تکمیلشده و بازگشایی شده و هنوز افتتاحیه انجام نشده زیرا معتقدیم پروژه به محض آماده شدن باز شود و منتظر بازگشایی نمیمانیم، پروژه باز میشود.
قاریقرآن ادامه داد: برای ادامه تکمیل محور چادگان به اصفهان، پیمانکار مشخصشده و در حال تکمیل است؛ درباره پل کلیشاد نیز مراحل آن تمام شده و در ۲روز آینده بازگشایی میشود و همچنین پل نائین هم مانند پل کلیشاد در حال نرده گذاری و خطکشی است و تا پایان سال بازگشایی خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: دوبانده شدن محور اردستان یکی از پروژههای اصلی ما است که متوقف بوده و ۴ کیلومتر پایانی آن آسفالت میشود و در پایان سال تکمیل میشود و اگر شرایط جوی اجازه دهد تا آخر اسفند یا فروردینماه حدود ۲۲ کیلومتر دوبانده خواهد شد در صورت تکمیل شدن قطعه ۶کیلومتری آن این محور تکمیل خواهد شد؛ همچنین بخشی از جاده نائین کاشان نیز تکمیل شده است.
وی بیان داشت: ۶۰کیلومتر اول پروژه آزادراه شرق اصفهان در حوزه ساخت تکمیل شد و تحویل مردم شد که پروژهای بینظیر در بخش انتقال به شهرستانها و استانهای مجاور است و ۳۰کیلومتر آن تا حدود باغ رضوان تکمیل میشود و تا اردیبهشت و خرداد تحویل استان خواهد شد و ۳۰کیلومتر باقی آن سرمایهگذار در حال کار است که برنامهریزی بر این است که تا سال ۱۴۰۰ پایان یابد؛ همچنین از قطعه کمربند شرق تا شیراز حدود ۱۰۰کیلومتر باقی میماند و در حال انتخاب سرمایهگذار است و پس از این تا استان فارس محور کاملاً آزادراهی را خواهیم داشت.
قاریقرآن گفت: همچنین در حوزه ساختمانی اعتبارات استانی و قطرهچکانی داریم و پروژه ساختمانی شروع نکردهایم و شروع نخواهیم کرد؛ در سال ۹۹ مقاومت داشتیم که هیچ پروژهای را بدون اعتبارات شروع نکنیم تا مشکلات حقوقی و اجتماعی و نارضایتی پیش نیاید و اولویت به پروژههای ناتمام داده شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه مسکن دو نوع وظیفهداریم؛ یک حوزه مسکن مهر که در اصفهان مجموع ۱۶۰هزار و ۴۳۷ واحد در حدود۱۶سال پیش کلید خورد و از این تعداد ۹۹.۳ درصد تحویل مردم شده و در مجموع ۹۰۰ واحد در کل استان فاقد متقاضی بودند که یا واگذار به خودمالکی شدند و یا دچار مشکلات حقوقی شدند و در سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد این مشکلات را برطرف کردهایم، وضعیت مسکن مهر به طور کلی بستهشده و حدود نیم درصد آن به خاطر شرایط حقوقی تکمیلنشده است که در حال پیگیری است.
وی اابرازکرد: در حوزه مسکن ملی پروژهای که دو سال گذشته کلید خورده و در کل کشور از هدفگذاری یک میلیون واحد برنامهریزی شد نزدیک ۴۰۰هزار واحد در غالب طرح اقدام ملی و ثبتنام متقاضیان بود و مابقی آن در غالب طرحهای مسکن محرومین، اقشار ویژه مشارکتی تعریف شده است که این ۶۰۰ هزار واحد در حوزه برنامه استانی ورود پیدا نمیکند و ۴۰۰ هزار واحد در برنامه استانها توزیع شد و برنامه اصفهان حدود ۷۰هزار واحد پیشبینی شد.
قاریقرآن افزود: در سه مرحله ثبتنام صورت گرفت که در کل ثبتنامشدهها ۹۴ هزار نفر هستند؛ ثبتنام اول به صورت سقفدار بود و در مرحله دوم بهصورت سقف باز ثبتنام شد که متوجه تعداد کل متقاضیان شویم و در مرحله سوم تکمیل ظرفیت مرحله دوم صورت گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین در حوزه شهرستانها بنا بود زمین دولتی تخصیص داده شود و زمینهایی تخصیص داده شد که کاملاً آماده کار باشد و بعد از ثبتنام افراد چند مرحله پالایش انجام شد که ۸ شرط کلی برای آن داشتیم که مهمترین آنها داشتن فرم «ج» سبز بود و مراحل بعدی سرپرست بودن خانوار و ۵ سال ساکن بودن در شهرستان موردنظر بوده است؛ همچنین پس از پالایش ۲۱ هزار نفر واجد شرایط و ۱۳هزار نفر کسانی بودند که وارد افتتاح حساب شدند و حدود ۶۵هزار نفر از این تعداد واریز وجه داشتند و به پروژهها معرفی شدند.
وی بابیان اینکه سعی بر این شده برای دهکهای میانی مسکن تعریف شوند اذعان نمود: دهکهای پایین شامل مسکن محرومین میشود و با کمک کمیته امداد و بهزیستی انجام میشود، کسانی که وارد این پروژه میشود زمین برایشان یا ۹۹ساله میشود یا ۱۰ ساله بازپرداخت دارد و بستگی به ارزش زمین دارد، همچنین قابلذکر است به دلیل پالایشهای دقیق در این مورد امکان خریداریهای غیرمجاز و نداشتن شرایط وجود نخواهد داشت؛ همچنین طرح اقدام ملی یکی از اهدافش این است که باعث جذب مهاجر نشود و کسانی ثبتنام کنند که قبلاً در این شهر بودند به همین دلیل شرط ۵ سال سکونت در شهرستان موردنظر گذاشتهشده است.
قاریقرآن تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی ما در حوزه مسکن بازآفرینی است که ۱۰۳ شهر از ۱۰۷ شهر طرح مصوب بافت فرسوده دارند؛ برای مثال در اصفهان در منطقه ۱۴ زنیبیه است و اعتبارات به آنها تخصیص داده شده و محله حصه یکی از کارهای اصلی ما بوده است که ورزشگاه و آسفالت آن انجامشده است؛ همچنین شهرضا یکی از شهرهای اصلی است که برای بازارچههای محلی آن برنامههایی وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره اعتبارات بازآفرینی در سال ۹۹ اظهار داشت: در این مورد پیگیری ویژهای صورت گرفت و اعتبارات بازآفرینی مجزا از مسکن و راه است که ۲۶ درصد افزایش اعتبارات داشتیم و در سال۹۹، ۱۰۰درصد جذب اعتبار در این حوزه را داشتهایم.
وی گفت: در بازآفرینی یک مسأله دیگر این است که در داخل بافت اصفهان و کاشان و اردستان که خانههای میراثی داریم که آنها را خریداری کردیم و کمک به بازسازی آنها نموده ایم، پروژه همتآباد از لحاظ مقیاس و نحوه عملکرد بزرگ است و طی سالهای متمادی خیزهای زیادی برای این پروژه گرفته شد ولی امروزه در حال رسیدن به روز های خوب است که در این زمینه توجه به بافت مرکزی شهر بسیار اهمیت دارد.
قاریقرآن افزود: اهمیت این قضیه به این دلیل است که در این محله زندگی وجود دارد ولی دارای کیفیت پایین است برای مثال بجای خانههای یک طبقه چند طبقه در نظر گرفته میشود و فضای سبز و درمانگاه و مدرسه و خانههای نو و امکانات جدید درآنجا شکل میگیرد اینجاست که حمایت و اعتماد مردم اهمیت زیادی دارد، بهطور کل مدیریت شهری و دولتهای بعدی باید تمرکز ویژه به احیا بافتها داشته باشند زیرا مشکل مسکن و امکانات و حاشیهنشینی را حل میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره حوزه شهرسازی و معماری بیان داشت: مهمترین وظیفه را بحث تدوین ضوابط در غالب طرحهای جامع و تفصیلی در شهرها دارد، اصفهان بالاترین تعداد شهر را درکل استان دارد و حدود ۹۸شهرهای استان طرحهای ابلاغ شده دارند و هیچ شهری را نداشتیم که قرارداد برای طرحهای تفصیلی نداشته باشد و در کنار این کمیسیون ماده ۵،کارگروه زیر بنایی، شورای برنامهریزی استان نیز قرار دارند.
وی درباره طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین نیز اظهار داشت: شهر اصفهان در اواخر دهه ۶۰ اولین طرح جامع را داشته است، که بضاعت و منابع مالی و اعتباری پایین منجر به عقب افتادن این مسائل شده است، اصفهان بهعنوان پایلوت با نگاه جدید و مردم محور انتخابشده و با جمع نظرات مردم و خبرگان و ترکیب به مشاور داده شود، بهروز کردن اطلاعات شهری یکی از وظایف مهم این حوزه است که بر اساس نیازهای اصلی مردم شکل بگیرند و از مردن سؤال شود در سطوح خدمات،نوع شهرسازی و ضوابط نظرات اعلام شود و مشاور بر اساس جامعه آماری اصولی نظرات را پیاده کند.
وی درباره پروژه قطار سریعالسیر بیان کرد: این پروژه ملی است و دچار مشکلات زمان شده است، ساختار پروژه محوری برای پروژههای بزرگ لازم است این پروژه سه بار تغییر کارفرما با یک پیمانکار خارجی داشته و مشمول مسائل مختلف داخلی و خارجی شده است و هنوز هم نمیشود برای آن زمان تعیین کرد.
قاریقرآن درباره روسازی جادهها مطرح کرد: روش سنتی یعنی زیرسازی و بیس و آسفالت نباید بکار گرفته شود؛ درواقع و یک کار جدید در حوزه روسازی انجام دادهایم آنهم اینکه روسازی باید به حالت بتنی باشد زیرا هم عمر بیشتری دارد و هم هزینه کمتری دارد، برای مثال در جاده بروجن مبارکه بهصورت ARCCI انجام شده که هم دوام بالاتر وهم هزینه کمتری را دارد اما از این فناوری در داخل شهرها نمیشود استفاده کرد چون کندهکاری است ولی برای جادهها قابل استفاده و پرسود است.
وی در خصوص گذر آقا نورالله نجفی گفت: با توجه به ابلاغیه انجام شده گذاشتن عبور منع شده بنابراین باید ساماندهی صورت گیرد که بتواند معبر پیاده برای افراد ساکن باشد و قطعاً محل عبور ماشین نخواهد بود.
قاری درباره پروژه قطار سریعالسیر بیان کرد: این پروژه ملی است و دچار مشکلات زمان شده است، ساختار پروژه محوری برای پروژههای بزرگ لازم است این پروژه سه بار تغییر کارفرما با یک پیمانکار خارجی داشته و مشمول مسائل مختلف داخلی و خارجی شده است و هنوز هم نمیشود برای آن زمان تعیین کرد ولی همه تلاشها در خصوص این پروژه ملی در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان در مورد میزان آزادسازی اراضی، گفت: ۹۸ مورد با ۳۷.۵ هکتار از ابتدای سال اجرای حکم داشتهایم که یکمیلیون و ۶۷۸ مترمربع اراضی آزادسازی شده و به میزان هزار میلیارد تومان صورت گرفته است و ۱۷۵ مورد تصرف فوری شده است یعنی دقیقاً در زمانی که فرد در حال تصرف بوده رفع شده که ارکان حفاظت با نیرو انتظامی برای این کار هماهنگ هستند.