«سینما از اسفند ۹۸ تا امروز فقط قربانی بوده، در اکران نوروز ۱۴۰۰ هم فیلمها سوختند، اما نفروختند، سینماها باز بودند، اما به اندازه هزینه برق خود فروش نداشتند و حال در تهران با نارنجی شدن کرونا تعطیل شدند، باور کنید وزارت ارشاد غیر از توئیت درباره شفافیت و «گاندو» وظیفه دیگری هم دارد.»
این اظهار نظر سیدمحمود رضوی تهیهکننده سینماست که در ایام عید نوروز و پس از آنکه ستاد ملی کرونا سینماها را تعطیل کرد در قالب یک توئیت منتشر شد؛ اظهار نظری که مخاطب آن سازمان سینمایی وزارت ارشاد است و این سازمان تلویحاً به کمکاری و انفعال متهم شده است.
شاید همین انتقادها از عملکرد ضعیف سازمان سینمایی بود که باعث شد چند روز بعد حسین انتظامی دست به کار شود و احساس کند باید برای سینما تصمیمگیری کند و احتمالاً بیدار شدن مسئول سینمای کشور از خواب بهاری باعث شد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سینما و تئاتر را از گروه مشاغل ۳ به گروه ۲ منتقل کند تا با این تغییر فعالیت این دو حوزه در شهرهای دارای شرایط نارنجی نیز بلامانع شود. با این تصمیم سالنهای تئاتر و سینما از پنجشنبه ۱۲فروردینماه فعالیت خود را از سر گرفتند.
در این ارتباط محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره بازگشایی سینماها گفت: با پیگیری حسین انتظامی سینماها از دسته شغلی ۳ به گروه ۲ منتقل شدند، از همین رو سینماها از فردا صبح میتوانند آغاز به کار کنند.
حسین انتظامی در اینباره اینگونه اظهار نظر کرده است: در ۱۳ماه گذشته که سینماها نیمهفعال بودهاند، یک مورد گزارش ابتلا به کرونا نداشتهایم، حتی در جشنواره فیلم فجر که بیش از ۱۳۸ هزار نفر در کشور به سینماهای جشنواره رفتند، یک مورد گزارش نداشتیم. دلیل امن بودن سینماها اولاً خودمراقبتی مخاطبان سینماست که از قشر فرهیخته جامعهاند و ثانیاً توجه ویژه ستاد کرونا در سازمان سینمایی و توجه شورای صنفی نمایش و همت سینماداران و کارکنان سینماها بوده است. به اذعان مسئولان ذیربط بهداشتی، رعایت دستورالعملها در سینماها، در زمره بهترین صنوف بوده است که شامل تبسنجی در ورود، فاصلهگذاری صندلیها هنگام خرید بلیت، فاصلهگذاری زمانی بین سانسها، تهویه مناسب سالنها، تعطیلی بوفههای باز و اجبار استفاده از ماسک و تمهیدات مشابه بوده است. در دی ماه سال گذشته از کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا خواهش کردیم سینماها را از گروه۳ به گروه۲ تغییر دهند. در جلسات کارشناسی هم نظر مساعد وجود داشت، به ویژه مشاهدات میدانی از جشنواره فیلم فجر داشتند. به طور جدی انتظار داریم این موضوع به نتیجه برسد.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه آورده است: وقتی رستورانها و کافهها و بعضی مشاغل دیگر، اخیراً به گروه۲ رفتهاند، انتظار جامعه سینمایی این است که سینماها هم در این گروه تعریف شوند. خوشبختانه همه و از جمله مسئولان ذیربط در ستاد مقابله با کرونا میتوانند از طریق سامانه سمفا به صورت برخط، ضریب اِشغال هر سالن و هر سانس را مرتبا پایش کنند. در ۱۳ ماه گذشته فرکانس اشغال یعنی معدل ضریبهای اِشغال، حدود ۵درصد بوده است یعنی در هر سانس، ۵درصد صندلیها پر شده و این رقم اندک، از نظر دستورالعملهایی کرونایی واقعاً چه جای نگرانی دارد؟ یکی دیگر از دلایلی که ما اصرار داریم سینماها در وضعیت نارنجی هم باز باشند، نقشی است که سینما میتواند به عنوان یک نهاد اجتماعی در جنبه روانی جامعه اثرگذار باشد. میدانیم محدودیتهای کرونایی، مردم را خسته و روحیه ملی را در کوتاهمدت و درازمدت تضعیف میکند و نوعی سرخوردگی ایجاد میشود. از قضا سینما و رفتار مسئولانه این نهاد در قبال مردم خودش از این زاویه یعنی بازیابی نشاط اجتماعی هم اهمیت پیدا میکند.
انتظامی میافزاید: «درست است که سازمان سینمایی برای فیلمهای اکران نوروزی حتی اگر سینماها تعطیل باشد، گارانتی مشخصی به مالکان آثار و سینماها میدهد، اما این رقم، چشمگیر نیست و تداوم تعطیلی با توجه به هزاران شاغل در بخشهای تولید و پخش و نمایش، ضربات جبرانناپذیری بر پیکره سینما وارد میکند. به مسئولان امر تضمین میدهم که اگر با تغییر گروه سینماها به گروه۲ و در بازرسیهای خودشان موردی از بیتوجهی دیدند، خودمان سینماها را تعطیل کنیم.»
واکنش حسین انتظامی به انتقادها درباره انفعال در مدیریت سینما نشان میدهد این سازمان همواره در خواب خرگوشی بهسر برده و نیاز به تلنگری برای بیدارشدن دارد، با اینحال مشکلات در مدیریت سینما ریشهایتر از تصمیمات مقطعی برای بازشدن سالنهای سینماست و حل و فصل آن به عمر این دولت نمیرسد.