اظهارات سفیر فرانسه در تهران مبنی بر اینکه هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است، اگر چه از سناریوی غرب برای اثرگذاری بر تحولات داخلی ایران از بستر انتخابات وبه ویژه برجام پرده برداشت، ولی مروری بر انتخابات گذشته نشان میدهد که غرب همواره به این عرصه به عنوان فرصتی برای اثرگذاری بر روندهای داخلی ایران توجه دارد. به نوشته روزنامه کار و کارگر فیلیپ تیئبو، سفیر فرانسه در ایران در گفتگو با این روزنامه یادآور میشود: ظریف را در اوج تنشهای ایران و امریکا به اجلاس جی ۷ دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات بسته نشود. اکنون هم همین روند طی میشود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل برجام باشیم.
نشریه امریکایی هیل (وابسته به کنگره امریکا) نیز در اوایل فروردین ماه در گزارشی نوشت که مسئله ایران یکی از مسائل پیش روی بایدن است. زمان به نفع سیاستهای بایدن در قبال ایران در حرکت نیست. انتخابات تابستان امسال در ایران ممکن است به انتخاب یک دولت سخت گیرتر منجر شود.
اعلام نگرانی ازروند انتخابات در ایران ونتایج آن از سوی قدرتهای غربی ورسانههای وابسته به آنها در همه انتخاباتهای گذشته ایران مطرح بوده وآنها متناسب با برآوردشان از شرایط داخلی وتأثیری که نتیجه آن انتخابات میتواند در تثبیت وتحکیم اقتدار نظام ویا تضعیف آن داشته باشد، موضعگیری کردهاند.
متأثر از شرایط کنونی کشور وتأثیری که ایستادگی مردم در برابر فشار حداکثری امریکا در ماههای اخیر داشته، که به اعتراف دولتمردان گذشته وکنونی امریکا، مردم ایران پیروز این میدان شده وامریکا در تحمیل اراده خود بر مردم ایران ناکام، مانده است، لذا برآورد آنان این است که ادامه این روند، انسجام ملی در ایران را در پی داشته وممکن است به دلیل ضعفها وناکارآمدیهای دولت کنونی ایران، مردم ایران به سمت انتخاب یک دولت انقلابی وکارآمد ویا آنگونه که نشریه هیل تلاش دارد نسبت به آن ایجاد نگرانی کند و از آن به عنوان «دولت سخت گیرتر» یاد میکند، اهتمام بورزند، لذا در این شرایط روند تبلیغاتی آنها ممکن است به سمت کاهش حضور مردم در انتخاباب جهت پیدا کند، نکتهای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در روز اول سال جدید، نسبت به آن هشدار داده ویاد آور شدند که «دستگاههای جاسوسی برخی کشورها و از همه بدتر امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا انتخابات را بی رونق کنند و به همین دلیل یا برگزارکنندگان را به مهندسی انتخابات، و یا شورای نگهبان را متهم میکنند و یا تلاش دارند با القای بیاثر بودن رأی مردم در بهبود اوضاع، مردم را دلسرد کنند.» معظم له با اشاره به استفاده حداکثری دشمن از فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم و همچنین از رونق انداختن انتخابات، با انتقاد از نحوهی مدیریت فضای مجازی در کشور خاطر نشان کردند: «دشمن تلاش دارد با شیوههای روانی مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد که امیدواریم مردم با پاسخ رد، دشمنان را ناامید کنند.»
الگوی دیگر رفتاری بیگانگان در مواجهه با انتخابات ایران و دیگر کشورهای هدف را میتوان در به کارگیری راهبرد انقلابهای مخملین و یا رنگین در انتخاباتها دید. مبنای رفتاری قدرتهای اروپایی و امریکا در این مدل، بهرهگیری از همه ظرفیتها برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات و در آوردن نام نامزد مطلوب خود از صندوقها و در غیر این صورت، ابطال انتخابات از طریق دامن زدن به اعتراضات خیابانی وایجاد آشوب در آن کشور است؛ که نمونه آن در سالهای اخیر به کرات در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق ویا کشورهای امریکای جنوبی دیده میشود. آنچه در کشورمان در جریان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وبعد از آن اتفاق افتاد، مصداق روشنی از به کارگیری این الگو توسط دولت دمکرات امریکا وکشورهای اروپایی است. در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، بعد از عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط میرحسین موسوی و کروبی که شاید علاوه بر طراحیها وبرنامه ریزی جریان سیاسی حامی این دونامزد از ماهها قبل، رسانههای بیگانه و تبلیغات آنها در عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی این دو نقشی اساسی داشتند، کشور چند ماه دچار بحران و چالش داخلی شد در آن زمان امریکاییها صراحتاً به میدان آمده و ضمن حمایت از نامزدهای شکست خورده والقای تقلب در انتخابات، چندین بار بر عزم خود برای به نتیجه رساندن آشوبها تأکید کردند. خانم کلینتون وزیر خارجه وقت امریکا چند بار در گفتگو با رسانهها نظیر بیبیسی خاطر نشان کرد که امریکا از هیچ تلاشی برای به نتیجه رساندن این آشوبها فروگذار نمیکند. حتی در همان زمان کنگره امریکا رسماً برای حمایت از آشوبهای خیابانی در ایران با اختصاص ۵۵ میلیون دلار بودجه، سه ماه به اوباما فرصت داد که آن را برای حمایت از آشوبگران در خیابانهای ایران هزینه کرده و گزارش آن را نیز به کنگره ارائه دهد که مصوبه کنگره امریکا و گزارش دولت وقت امریکا در هزینه کرد این بودجه در حمایت از آشوبهای داخلی ایران، به عنوان یک سند تاریخی که بیانگر دخالت مستقیم امریکا در ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران برای برهم زدن نتیجه انتخابات در ایران است، وجود دارد.
اما الگوی دیگری که بیگانگان و رسانههای وابسته به آنها ممکن است برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات در کشورهای هدف دنبال کنند، بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانهای و فضای مجازی و حتی کمکهای مادی برای پیروزی رساندن نامزد مطلوب خود و تحریک هواداران برای حضور در پای صندوقهای رأی است. این امر به ویژه با تبلیغات انتخاباتی به نفع نامزد مطلوب وتبلیغات علیه نامزد رقیب در روزها وساعاتی که بر اساس قانون تبلیغات در ایران ممنوع است صورت میگیرد. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بازتکرار تبلیغات یکی از نامزدها توسط رسانههای بیگانه در ایجاد نگرانی در زمینه دیوار کشی پیاده روها برای جدایی زنان ومردان توسط نامزد رقیب ویا القای ۳۰ سال گردن زدن واعدام کردن و...، سبب هجومی نامتعارف به پای صندوقهای رأی در ساعتهای پایانی رأیگیری شد که در جای خود نیاز به بررسی قانونی دارد علت این دخالتها و بهرهگیری غربیها از فرصت انتخابات برای مواجهه با نظام جمهوری اسلامی ایران را در دو نکته میتوان خلاصه کرد:
اول آنکه قدرتهای بیگانه شکلگیری یک ایران مقتدر با الگوی مردمسالاری دینی را برنمیتابند، چرا که از منظر آنان تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر ارزشهای اسلامی که بهترین فرصت را برای گردش نخبگان و اجرای احکام اسلامی فراهم میآورد، بزرگترین تهدید برای لیبرال دموکراسی غرب است وحتی از توان موشکی وهستهای ایران نیز برای آنان خطرناکتر است وبه همین دلیل زیرسئوال بردن سلامت انتخابات فارغ از نتیجه آن به یک اصل کلی در سیاستهای تبلیغی آنان تبدیل شده است.
دوم: تمرکز بیگانگان بر انتخابات برای تغییر درایران، ناشی از شکست آنها در براندازی ویا تغییر در نظام اسلامی از طریق سایر روشهاست چرا که زمانی که دشمن با فشار حداکثری و تحریم فلجکننده اقتصادی قادر به تغییر در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست واقتدار ایران اسلامی در عرصهها نظامی و امنیتی، سبب حذف گزینه تهدید نظامی علیه ایران شده ویا تمرکز آنان بر تهاجم فرهنگی وجنگ نرم، بهرغم آسیبها ولطماتی که بر مردم ایران تحمیل کرده، نتیجهای برای آنان نداشته است، تمسک آنان به انتخابات برای تغییر تنها راه است وسوگمندانه اینکه در این وادی این جریانها وفعالان سیاسی در داخل هستند که زمینه را برای دشمنان فراهم میکنند.
به همین دلیل است که هوشیاری مردم ایران در حضور پرشور در پای صندوقهای رأی وانتخاب رئیسجمهوری شایسته بر اساس الگویی که رهبر معظم انقلاب ترسیم نموده اند، باطل السحر همه توطئههای دشمنان خواهد بود. معظم له در بیانات نوروزیشان ضمن بیان اهمیت جایگاه ریاست جمهوری درایران وانتقاد از کسانی که رئیسجمهور در ایران را فاقد اختیار میدانند، با تأکید به آحاد مردم مبنی بر دقت در انتخاب خود، یاد آور شدند: رئیسجمهور مطلوب باید با کفایت، با ایمان، عدالتخواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندیهای داخلی، معتقد به جوانان بهعنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد. معظم له تأکید کردند: اگر چنین فردی بر سر کار بیاید، کشور را به نقطه مطلوب خواهد رساند و مردم باید فردی با این خصوصیات را پیدا کنند که البته پیدا کردن آن شاید برای آحاد مردم آسان نباشد و باید به افراد مطلع و مورد اطمینان مراجعه کنند.