سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سعید آقاخانی، کارگردان سریال «نونخ» در نشست بررسی این سریال بیان کرد: طرح اولیه این سریال، قصهای در دل تهران بود، اما من پیشنهاد دادم حتماً قصه را درون یک قومیت و خارج تهران ببریم. براساس ظرفیتها و شناختم نسبت به قومیت کرد، فیلمنامه را بر این اساس طراحی کردیم. هر چند روز اول که میخواستیم پروژه را آغاز کنیم، میدانستیم هزینه این تصمیم بالاست و عملاً برای ما آورده مالی نخواهد داشت، اما آقای فرجی موافقت کرد و شروع به ساخت کردیم.
در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفهای گاهی ناامیدکننده است چراکه همواره بحث پول و حاشیه مطرح است. وی افزود: تصمیم ما استفاده از نیروی انسانی شهرستان و بازیگران بومی بود. نیروهای انسانی داخل شهرستانها بسیار خوب و قوی هستند و فقط به سرمایهگذار متخصص و کاربلد احتیاج دارند تا به درستی هدایت و اعتماد شوند. واقعیت این است که در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفهای گاهی ناامیدکننده است چراکه همواره بحث پول و حاشیه مطرح است، اما تازهکارها از این حیث بسیار با پشتکار و خالص هستند. آقاخانی با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمایی از برخی قومیتها اشاره داشت: من در دوران دانشجویی جرئت نمیکردم بگویم کرد هستم، زیرا تصورات درباره مردم کردستان بسیار بد بود، اما حقیقت ماجرا این است که مردمی بسیار خونگرم، مهماننواز و هنرمند هستند.
این کارگردان ادامه داد: با پرداختن به قومیتهای مختلف میتوان کارهای جذابی ساخت، اما باید این نکته را در نظر گرفت که ساخت کار برای قومیتها بسیار پرهزینه است و به شناخت و انگیزه بالایی احتیاج دارد. حیف است در ساخت سریال و آثار سینمایی فقط به فکر ساخت فیلمهای پرزرق و برق در تهران باشیم. وی با اشاره به آنکه «نونخ» ساخته شد تا فرهنگ قوم کرد را به نمایش بگذارد، بیان کرد: نمایش این سریال در قاب تلویزیون باعث ایجاد همدلی و ایجاد حس وطنپرستی در مردم شد.
همچنین امیر وفایی نویسنده «نونخ» در خصوص سختیهای نگارش این سریال عنوان کرد: در این سریال اصولاً سکانس کم بازیگر نداشتیم و گرمی سریال هم به همین بود که در هر سکانس شخصیتهای زیادی حاضر بودند و دیالوگهای مختلفی بین شخصیتها رد و بدل میشد که همین موجب میشد مردم با این شخصیتها ارتباط برقرار کنند و آنها را از جنس خود بدانند.
در ادامه نشست محمدمهدی دادمان، ریاست حوزه هنری با تشکر از عوامل سریال «نونخ» برای تولید این اثر هنری سالم و مخاطبپسند، ابراز امیدواری کرد پرداختن به سوژههای بومی و قومیتی در رسانه ملی تداوم یابد.
دادمان با اشاره به ویژگیهای خاص این سریال بیان کرد: ما امروز شاهد آن هستیم که با یک سریال خوشساخت، دیدگاه مخاطب عمومی در خصوص مناطق کردنشین بهبود یافته و مخاطبان تصویر تازهای از مردم کردستان و کرمانشاه دریافت کردهاند. رئیس حوزه هنری ادامه داد: ویژگی «نونخ» پرداخت اثرگذار و جذاب به سوژه بومی از نگاه ملی است و این کار به قدری هنری بود که کسانی که با فرهنگ قوم کرد هم فاصله داشتند، به شدت جذب این مجموعه شدند.
وی ادامه داد: ساخت سریال در بستر یک قومیت که با سریال «پایتخت» شروع شد و با «نونخ» به اوج خود رسید، نشان داد اگر به درستی به سوژههای قومیتی نزدیک شویم نه تنها تهدیدی محسوب نمیشوند بلکه میتوان فضای محلی و قومیتی تازهای در قاب تلویزیون به نمایش گذاشت که هم مخاطب آن را دوست داشته باشد و هم با آن ارتباط برقرار کند. همچنین حمیدرضا جعفریان، معاون سینمایی حوزه هنری در حاشیه این نشست با اشاره به اقدامات حوزه هنری در عرصه فیلم و سینما بیان کرد: در چند سال اخیر حوزه هنری بیش از پیش متمرکز بر توسعه زیرساختهای سینمایی بود، اما در نظر داریم با رویکردهای جدید ضمن رونق تولیدات سینمایی، در همکاری با رسانه ملی بخش تلویزیونی حوزه هنری را نیز احیا کنیم و به مثابه دهههای گذشته به عرصه ساخت سریال برای مخاطبان ورود کنیم.
در انتهای این نشست صمیمانه از عوامل سریال «نونخ۳» برای تولید اثری خانوادهمحور، بومی و مخاطبپسند تقدیر به عمل آمد.