کد خبر: 1044535
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با مسعود تکاور مطرح شد
سفارشی‌سازی فی نفسه بد نیست، اما اگر سفارش‌گیرنده روی کار سوار نباشد و اشراف لازم روی موضوع نداشته باشد، لذت تماشا را از بیننده می‌گیرد و قضاوت‌های زودهنگام نسبت به آثار را رقم می‌زند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسعود تکاور، کارگردان سینما و تلویزیون با بیان مطلب فوق گفت: متأسفانه ازدیاد سوژه‌های سفارشی در سریال‌سازی باعث تولید آثاری یکسان و مشابه می‌شود و این معضلی است که علاوه بر تلویزیون، شبکه خانگی را دچار ساخته است. کارگردان «رهایی» و «خط شکن» ادامه داد: اینکه سریال‌سازان تلاش کرده‌اند در ژانر‌های معمایی و جاسوسی یا تاریخی فعالیت بیشتری داشته باشند خیلی خوب است ولی اینکه لحن سفارشی بر آثار حاکم باشد، فایده ندارد.

تکاور خاطرنشان ساخت: گاهی می‌بینیم که دو یا چند سریال خانگی به طور همزمان درباره تولید یا قاچاق مواد مخدر هستند که این توی ذوق مخاطب می‌زند. به جز این در کلیت جریان سریال‌سازی، از تولید سریال‌هایی با محوریت زندگی مردم عادی تا حدی غفلت شده است. کارگردان «پروانه‌های پشت دیوار» گفت: با یک گل، بهار نمی‌شود پس اینکه دل خوش کنیم به بازخورد مثبت یک یا دو سریال در کل سال فایده ندارد. معتقدم باید با تنوع تولیدات و افزایش کار‌های سرگرم کننده‌ای که بار فرهنگی نیز داشته باشند، شرایطی فراهم آوریم که مخاطب ایرانی قبل از هر محصول دیگری به تماشای سریال‌های ایرانی بنشیند.

این کارگردان تأکید کرد: اینکه برخی سوژه‌های مهم را سفارش دهند و براساس سفارش، سریال بسازند نه اینکه بد باشد ولی حجم سفارشی‌کاری که بالا می‌رود و شعار‌های گل‌درشت را در سریال‌ها می‌گنجانند، معلوم است که همه چیز باسمه‌ای می‌شود.

اساساً مدیر یا مجموعه‌ای که سفارش کار می‌دهد باید آنقدر درک عمیقی از فرآیند‌های هنری و محتوایی در تولید آثار داشته باشد تا بداند چه ساختار‌هایی را باید رعایت و چه کسی را انتخاب کند و از او دقیقاً چه چیزی را بخواهد و مشکل این است که معمولاً مدیران ما اشراف دقیق و کاملی روی کار تولید هنری ندارند و نمی‌دانند باید چه روند‌هایی را برای تولید یک اثر فاخر طی کنند، برای همین معتقدم سفارش دهنده اهمیت زیادی دارد. کارگردان «کروکودیل» ابراز امیدواری کرد: اگر بخواهیم سریال‌های ایرانی چه سریال‌های تلویزیونی و چه سریال‌های شبکه خانگی در ردیف اول جذب مخاطب باشند، چاره‌ای نداریم جز اینکه نگاه‌مان را به سریال‌سازی حرفه‌ای کنیم و از دیدن سریال‌های مطرح جهانی و یاد گرفتن از آن‌ها خجالت نکشیم. این فیلمساز متذکر شد: اگر یاد بگیریم که چگونه مخاطب ایرانی را به گونه‌ای کاملاً استاندارد و با محصولات ایرانی جذب کنیم، خواهیم توانست پیام‌های موردنظر را هم به او بدهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار